Gå til innhold

Angst vs. nervøsitet

Anbefalte innlegg

Jeg er "alltid" nervøs. Kjenner en slags uro og engstelse i kroppen hele tiden. Føler at huden sitrer og klump i magen og bryst. Må ofte puste dypt. Om jeg skal noe (sosialt) har jeg hjertebank, dårlig mage, kvalme, hjernetåke, svett i hendene. Jeg kan bli stum, ikke få til å si noe. Det hemmer meg i hverdagen. Men jeg har svært sjelden høy puls, og jeg får ikke noen angstanfall. Har pulsklokke, og den er nesten aldri over 100 foruten ved fysisk anstrengelse. Normal kontor/sofapuls er normalt mellom 60-70. Foruten at jeg ikke får til å si noe er det ingen som ser det på meg. Er dette angst eller er bare litt nervøsitet jeg må regne med? Jeg er litt redd for å kalle det angst, og på den måten overdrive det hele. 

Anonymkode: f3bd4...278

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456530-angst-vs-nerv%C3%B8sitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er "alltid" nervøs. Kjenner en slags uro og engstelse i kroppen hele tiden. Føler at huden sitrer og klump i magen og bryst. Må ofte puste dypt. Om jeg skal noe (sosialt) har jeg hjertebank, dårlig mage, kvalme, hjernetåke, svett i hendene. Jeg kan bli stum, ikke få til å si noe. Det hemmer meg i hverdagen. Men jeg har svært sjelden høy puls, og jeg får ikke noen angstanfall. Har pulsklokke, og den er nesten aldri over 100 foruten ved fysisk anstrengelse. Normal kontor/sofapuls er normalt mellom 60-70. Foruten at jeg ikke får til å si noe er det ingen som ser det på meg. Er dette angst eller er bare litt nervøsitet jeg må regne med? Jeg er litt redd for å kalle det angst, og på den måten overdrive det hele. 

Kjenner du deg igjen i GAD - generell angstlidelse

Anonymkode: 4de54...68a

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du deg igjen i GAD - generell angstlidelse

Anonymkode: 4de54...68a

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kjenner meg egentlig ikke igjen i det, jeg er ikke redd for "alt mulig". Kun sosiale situasjoner, og som sagt den konstante fysiske uroen og ubehaget. Jeg vet som sagt ikke om det helt lever opp til å være angst, eller om det er mer vanlig bekymring for normale ting. 

Jeg kan kjenne meg igjen i en del av dette du beskriver TS, men jeg følte i likhet med deg at det ikke var sterkt nok til å kunne kalles angst og jeg tok det heller ikke opp som tema i behandling med psykolog, annet enn kanskje enkelttemaer som vanskeligheter med fremføringer. Det som fikk det til "å virkelig løsne" for min del, var å få en jobb der jeg tvinges til å være sosial og være i kontakt med svært mange ulike mennesker. I begynnelsen opplevde jeg dette svært krevende og ubekvemt, men nå ser jeg kun frem til det - og alle problemene jeg tidligere opplevde er så nært som helt borte. Jeg kan i perioder oppleve å bli klam i hendene, men jeg ser ofte en sammenheng med at det er perioder jeg også har mye å gjøre eller mye å tenke på samtidig. Det er som ved annen angstbehandling; eksponere seg for det ubehagelige og øve seg i ubehagelige og triggende situasjoner som har hjulpet meg.

Jeg var også i perioder plaget med telefonangst, og dette var virkelig hemmende når det sto på som verst, men jeg løste det med å notere ned for meg selv, og i begynnelsen også gjerne planlegge i detalj, hva jeg skulle si slik at jeg ikke opplevde å på det du beskriver som "hjernetåke". Jeg erfarte med tiden at om jeg bare fikk en starthjelp i samtalen, altså planla hvordan jeg skulle innlede en telefonsamtale, gled gjerne resten av seg selv som en vanlig samtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...