Gå til innhold

Sobril versus Clonazepam

Anbefalte innlegg

Jeg får vanligvis 10 mg sobril mot angst, men legen i landet jeg bor i for tiden hadde ikke hørt om sobril og ga meg 0,5 mg clonazepam. Er dette ca det samme som sobril? Jeg er ingen storforbruker av sobril, har brukt vel 180 tabletter (6 pakker) siden 2017, og aldri før det. Jeg er redd for å bli avhengig av benzodiazepiner, og nå når jeg fortalte en venninne at jeg hadde fått clonazepam ble hun bekymret fordi de visstnok kan være veldig avhengighetsskapende. Er det stor forskjell mellom sobril og clonazepam? Kan de brukes på samme måte? 

Anonymkode: 31614...c93

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456556-sobril-versus-clonazepam/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jjeg har brukt clonazapam (rivotril i norge) i 15 år. Man skal ikke ta det hver dag, med mindre man har epilepsi. Man kan heller ikke kjøre bil i norge med det innabords. Og det har lang halveringstid. Det er en fin medisin mot angst. Jeg tar den ca 2 ganger i uken, og har ikke problemer med avhengighet, men det er enda viktirgere enn sobril, det å holde forbruket nede. Det er vel den nest sterkeste benzoen på markedet i norge. Kun slått av xanor.

Den har lang halveringstid sammenlignet med Sobril (som har virkestoff oxazepam).  Dessverre har den også et dårligere rykte med tanke på avhengighetsfare, men det er ikke ensbetydende med at man blir avhengig om man bruker det. Ha respekt for det, ikke bruk det for ofte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...