Gå til innhold

Er det en regel at man skal bli fratatt førerkortet når psykotisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er vel som å svømme og sykle det. 

Kjøre bil er litt mer komplisert. Har du god konsentrasjon, oppmerksomhet og reaksjonsevne?

Anonymkode: b2abf...9d9

Sist jeg var psykotisk så mistet jeg førerkortet.  Var da skikkelig dårlig. Fikk det igjen etter ca 8 måneder og måtte da ha ny legeerklæring etter ett år. Deretter etter 5 år.

Jeg synes det var helt riktig at jeg den gangen mistet førerkortet, selv om det var litt kjedelig. 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Det er vel som å svømme og sykle det. 

Ja, hvis en skal kjøre på en lukket bane der det ikke er andre trafikanter. Ute i den offentlige trafikken er det langt mer som kreves.

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøre bil er litt mer komplisert. Har du god konsentrasjon, oppmerksomhet og reaksjonsevne?

Anonymkode: b2abf...9d9

Jeg vet ikke jeg, bryr meg ikke så mye om å kjøre bil eller ha lappen. Det er min mann som er så veldig på det at har jeg først fått den må jeg ha den, og det stemmer jo det. 

42 minutter siden, kupton skrev:

Ja, hvis en skal kjøre på en lukket bane der det ikke er andre trafikanter. Ute i den offentlige trafikken er det langt mer som kreves.

Ja og jeg tror ikke jeg har det som kreves, men det tror min mann. Han er veldig forbannet på hele greiene, har jeg fått lappen så skal jeg ha den mener han. 

Jeg sluttet å kjøre bil. Altfor nervøs. Før kjørte jeg uten problemer. Egentlig er jeg glad jeg slipper å kjøre. Det er mye ansvar. Å bli overfrosiktig og nervøs kan virke mot sin hensikt. En god sjåfør trenger selvtilitt.

Anonymkode: 41127...7a7

21 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja og jeg tror ikke jeg har det som kreves, men det tror min mann. Han er veldig forbannet på hele greiene, har jeg fått lappen så skal jeg ha den mener han. 

Men sånn er det jo ikke. Jeg mistet lappen for 3 år siden pga jeg ruset meg (og det var før det gled over til narkotika) selv om jeg aldri har kjørt rusa. Har aldri fått en parkeringsbot en gang og kjørt helt skadefritt i 7 år før jeg mistet den. Pga jeg ikke oppfylte det såkalte edruelighetskravet. Som er et av kravene for å få kjøre bil. For å forebygge ruspåvirket kjøring. De krever 1-2 år med rusfrihet før jeg får den tilbake. Det føles jo urettferdig at jeg må "betale" for at andre kjører rusa. Jeg har alltid vært en god og ansvarlig sjåfør. Og det gjør meg avhengig av pappa for henting og levering av ungene. Men det er nå bare sånn det er. Man må oppfylle helsekravene og vegtrafikklovens krav for å få ha førerkort. 

Det er mange som mister lappen uten å ha gjort noe ulovlig. Feks om man har så så mye svikt i sidesyn, om man har epilepsi med regelmessige anfall, mulig om man har narkolepsi osv. 

Kjipt, men det er jo bare sånn det er. 

Endret av Glitter
1 time siden, Glitter skrev:

Men sånn er det jo ikke. Jeg mistet lappen for 3 år siden pga jeg ruset meg (og det var før det gled over til narkotika) selv om jeg aldri har kjørt rusa. Har aldri fått en parkeringsbot en gang og kjørt helt skadefritt i 7 år før jeg mistet den. Pga jeg ikke oppfylte det såkalte edruelighetskravet. Som er et av kravene for å få kjøre bil. For å forebygge ruspåvirket kjøring. De krever 1-2 år med rusfrihet før jeg får den tilbake. Det føles jo urettferdig at jeg må "betale" for at andre kjører rusa. Jeg har alltid vært en god og ansvarlig sjåfør. Og det gjør meg avhengig av pappa for henting og levering av ungene. Men det er nå bare sånn det er. Man må oppfylle helsekravene og vegtrafikklovens krav for å få ha førerkort. 

Det er mange som mister lappen uten å ha gjort noe ulovlig. Feks om man har så så mye svikt i sidesyn, om man har epilepsi med regelmessige anfall, mulig om man har narkolepsi osv. 

Kjipt, men det er jo bare sånn det er. 

Vet ikke hvorfor jeg må kjøre på disposisjon, om det er pga medisiner eller psykose. Er ikke psykotisk nå i hvert fall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...