Gå til innhold

Kan folks normale smitteangst sammenlignes med en som har OCD ?

Anbefalte innlegg

Jeg har OCD. Hovedangsten er å påføre andre smitte eller skade. At noen skal dø pga meg. Noe jeg strevde med daglig i mange år før corona. Det er vanskelig å orientere meg fornuftig i denne pandemien vi opplever. Og hvis jeg nevner for noen at jeg sliter veldig for tiden får jeg høre at dette er jo vanskelig for alle. Er det virkelig så at det jeg opplever kan sammenlignes med folk flest sin smitteangst for tiden? Jeg er virkelig psykisk dårlig og har begynt å leve fra sobril til sobril. Jeg orker ikke angsten og grubleriet. Psykologen sier til og med at jeg har en fordel fremfor andre fordi jeg har jo så god trening i å ha smitteangst? . Forstår folk egentlig hvor intens og invalidiserende OCD kan være?  

Anonymkode: cc473...5fe

Fortsetter under...

De aller fleste er bekymret/ønsker å gjøre det de kan for å unngå smitte (det finnes også dem som ikke bryr seg i det hele tatt). OCD er på helt andre breddegrader i forhold til bekymring og redsel. Får du hjelp/info av Ananke i forhold til pandemien?

Anonymkode: a0b93...05b

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste er bekymret/ønsker å gjøre det de kan for å unngå smitte (det finnes også dem som ikke bryr seg i det hele tatt). OCD er på helt andre breddegrader i forhold til bekymring og redsel. Får du hjelp/info av Ananke i forhold til pandemien?

Hva er Ananke? 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

norsk ocd forening

Ok. Gikk lenge i behandling til et OCDteam for noen år siden. Visste ikke at det var en forening. Takk for opplysningen. 

Annonse

Jeg har aldri tenkt at en med OCD har et fortrinn nå med å håndtere smitteangst da det som flere her sier, er å ha angst for sykdom og smitte på to helt ulike nivåer. Jeg ønsker å gjøre mitt for å begrense smitte, men det opptar meg ikke mye lenger i hverdagen av tankevirksomhet og følelse av redsel og angst. Jeg har aldri måttet ta noe beroligende medisin pga. corona-situasjonen, og det sier vel sitt om forskjellen i hodet med en med OCD og en uten. Synes for øvrig det var en utenksom uttalelse fra en psykolog å komme med, men en kan jo håpe at den var ment humoristisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...