Gå til innhold

Avtalespesialist og medisiner? Oppdatering og spm.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i dag samtale med avtalespesialisten og fikk vite hvorfor den ikke vil gi samtaler oftere enn en gang i måneden. Den har rett og slett ikke kapasitet. Og jeg fikk i dag etter å ha fortalt om oppturen jeg har og litt forverring av paranoiaen som gjør at jeg nærmest isolerer meg om å kontakte fastlegen for å begynne på medisiner snarest mulig. Den mener jeg har stemningslidelse da mulig bipolar 🙈 (pluss endel annet);og mener oppturen er hypomani og mener lamictal er rett for dette. Men da har jeg et par spørsmål. Jeg forsøkte lamictal og ja den tok oppturer den korte tida jeg forsøkte den, men ble så energifattig og nedfor. Mener å huske jeg brukte 100 mg på det meste. Og jeg trenger noe til hjelp med paranoiaen. Var dosen lamictal for liten siden jeg opplevde å være deprimert da jeg gikk på den? Er det noen medisiner som tar begge deler? Seroquel er utelukket å øke for den gjør meg så søvnig at jeg ikke fungerer på dagen 🙈 vil helst fortsette å ta den lille dosen for søvn siden den hjelper mer enn annet jeg har forsøkt for det. Fastlegen kan dessverre ikke henvise meg til DPS for de er fullstendig fastlåst i sin konklusjon og den sier noe annet enn hva jeg, avtalespesialist og fastlegen sier. Dessverre er det endel medisiner jeg tåler dårlig. Det er abilify, orfiril, wellbutrin, større doser enn 75 mg seroquel. Dette er de jeg kommer på foreløpig. Medisiner med høy vektøkningsprofil er utelukket pga jeg legger lett på meg og stor risiko for rastløse bein ødelegger nattesøvnen bare enda mer. Disse bivirkningene får jeg garantert om de er som bivirkning 🙈 bivirkningene jeg får lettest er vektøkning, økt svette, rastløse bein og blodtrykksfall. Tåler å bli trøtt om den er mest på natta og ikke varer langt ut på dagen 😁 nozinan, solian, lamictal og en annen ap er noen forslag jeg tar med til fastlegen, men hadde vært fint om det var noe som hjelper både svingninger og paranoia så jeg slapp å ha så mange medisiner forholde meg til. Noen anbefalinger eller erfaringer?

Fortsetter under...

14 timer siden, aa-k-j skrev:

bivirkningene jeg får lettest er vektøkning, økt svette, rastløse bein og blodtrykksfall. Tåler å bli trøtt om den er mest på natta og ikke varer langt ut på dagen 😁 nozinan, solian, lamictal og en annen ap er noen forslag jeg tar med til fastlegen, men hadde vært fint om det var noe som hjelper både svingninger og paranoia så jeg slapp å ha så mange medisiner forholde meg til. Noen anbefalinger eller erfaringer?

Nozinan? Og du er redd for vektøkning og døsighet? Etter hva jeg har hørt av flere som har brukt denne, kan den være ekstrem på begge deler. Det er dog ikke min erfaring, men om du sier at du lett får de bivirkningene om de står oppført, er dét en medisin jeg ville ha satt litt nede på listen blant alternativer. Selv forsøkte jeg opp mot 150 mg, tror det regnes som en ganske høy dose når man tar det mot søvn som jeg gjorde, men jeg sov ikke på den medisinen. Opplevde dog at tanker og følelser stoppet helt opp inni hodet. Husker jeg skrev i dagboken på den tiden at det føltes som å sitte alene, innelåst inne i en stor nedlagt industribygning med ingen kontakt hverken utenfra eller innover. Tror også jeg følte endel fortvilelse og nedstemthet i den perioden,

Men jeg er svært opptatt av at du må gjøre din egen erfaring og ikke trekke konklusjon kun ene og alene basert på andres erfaring. Da kan du risikere å gå glipp av den medisinen som nettopp kan vise seg å være den riktige for deg. Jeg tenker i hvert fall at økt appetitt og døsighet påfølgende dag er noe du raskt vil merke, og da er det heller verdt å forsøke noe annet. Da har du selv gitt medisinen en sjanse. For som du ser - jeg fikk ingen av bivirkningene jeg nevner at andre har hørt og som er "beryktet". Det er derfor med litt delt smak i munnen at jeg skriver dette innlegget...

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Nozinan? Og du er redd for vektøkning og døsighet? Etter hva jeg har hørt av flere som har brukt denne, kan den være ekstrem på begge deler. Det er dog ikke min erfaring, men om du sier at du lett får de bivirkningene om de står oppført, er dét en medisin jeg ville ha satt litt nede på listen blant alternativer. Selv forsøkte jeg opp mot 150 mg, tror det regnes som en ganske høy dose når man tar det mot søvn som jeg gjorde, men jeg sov ikke på den medisinen. Opplevde dog at tanker og følelser stoppet helt opp inni hodet. Husker jeg skrev i dagboken på den tiden at det føltes som å sitte alene, innelåst inne i en stor nedlagt industribygning med ingen kontakt hverken utenfra eller innover. Tror også jeg følte endel fortvilelse og nedstemthet i den perioden,

Men jeg er svært opptatt av at du må gjøre din egen erfaring og ikke trekke konklusjon kun ene og alene basert på andres erfaring. Da kan du risikere å gå glipp av den medisinen som nettopp kan vise seg å være den riktige for deg. Jeg tenker i hvert fall at økt appetitt og døsighet påfølgende dag er noe du raskt vil merke, og da er det heller verdt å forsøke noe annet. Da har du selv gitt medisinen en sjanse. For som du ser - jeg fikk ingen av bivirkningene jeg nevner at andre har hørt og som er "beryktet". Det er derfor med litt delt smak i munnen at jeg skriver dette innlegget...

Nozinan har jeg forsøkt for søvn dog i ganske liten dose. Måtte stadig øke dosen for å få den virkbar for søvn. Tror jeg sluttet med den da jeg var oppe i 30 mg så dosen var jo fremdeles liten. Nozinan er bare en tanke jeg tenker litt høyt. Godt mulig den ikke er rett for meg. Bruker 50 mg seroquel for søvn og vil helst fortsette med den og må da tenke på hvilke medisiner som kan kombineres. Jeg vet jo det er mest legens jobb å tenke på det. Min jobb er å ta medisinen slik som forskrevet.

4 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg vet jo det er mest legens jobb å tenke på det. Min jobb er å ta medisinen slik som forskrevet.

Hold på den tanken og prøv å ha tillit til legen og at utprøving tar tid. 

Anonymkode: a87ac...4b9

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold på den tanken og prøv å ha tillit til legen og at utprøving tar tid. 

Jeg og avtalespesialisten som er psykolog har diskutert om jeg kanskje bør bytte til annen avtalespesialist som er psykiater da han har liten kapasitet og en psykiater er jo spesialist innen medisiner jeg trenger og kan følge meg opp bedre. Jeg har dessverre mye negative erfaringer med helsepersonell innen psykiatri, men er åpen for nye og bedre erfaringer. Så lenge jeg blir hørt og ikke presset slik jeg tidligere har opplevd kan det gå veldig bra. 

1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Jeg og avtalespesialisten som er psykolog har diskutert om jeg kanskje bør bytte til annen avtalespesialist som er psykiater da han har liten kapasitet og en psykiater er jo spesialist innen medisiner jeg trenger og kan følge meg opp bedre. Jeg har dessverre mye negative erfaringer med helsepersonell innen psykiatri, men er åpen for nye og bedre erfaringer. Så lenge jeg blir hørt og ikke presset slik jeg tidligere har opplevd kan det gå veldig bra. 

Lykke til. 

Annonse

Har du forsøkt Seroquel som depottablett? Den gir jevnere virkning med mindre trøtthet. Eventuelt er det mulig å ta en del av dosen som depot, og en del i vanlig formulering på kvelden. 

Endret av FjellOgDalar
4 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Har du forsøkt Seroquel som depottablett? Den gir jevnere virkning med mindre trøtthet. Eventuelt er det mulig å ta en del av dosen som depot, og en del i vanlig formulering på kvelden. 

Nei ikke som depot. Har forsøkt å få info om den i depot om trøtthet, men så langt nada svar. Jeg blir ganske trøtt av 50 mg og ved 75 mg på kvelden er jeg sykt trøtt dagen etter utover formiddagen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...