Gå til innhold

Lav høyde koblet til psykisk lidelse? Kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var innlagt på psykiatrisk sykehus flere ganger i tidlig barndom (fra jeg var 9år) og var blant annet psykotisk da også, i tillegg til masse andre problemer av alvorligere karakter gjennom hele barndommen fra 5årsalder. Endte opp 150 høy. Moren min er 164.. 

Anonymkode: b262e...dc4

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan alvorligere psykisk sykdom i barndommen kobles til lav slutthøyde? (mener da lavt ifht foreldrene selvfølgelig) 

Jeg er 152 cm, min mor var ikke stort høyere, men min far var godt over 190 cm i sine glansdager. Jeg er ganske robust og frisk psykisk.

Annonse

56 minutter siden, mumfienoddy skrev:

Jeg har hørt en gang at omsorgssvikt (med konsekvens av forsinket utvikling på mange områder) faktisk kan føre til lavere vekst. Men jeg vet ikke...

Kan det ha med underernæring å gjøre?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har eg aldri hørt noe om. Det jeg derimot har hørt er at høye folk er ofte smartere enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 2545b...5bf

Einstein var bare mellom 171-175cm.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har eg aldri hørt noe om. Det jeg derimot har hørt er at høye folk er ofte smartere enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 2545b...5bf

Ja, det er en svak korrelasjon.

Anonymkode: be65f...1b9

Annonse

Alvorlig anoreksi vil jo påvirke slutthøyde, men det blir kanskje noe annet i og med at det går direkte på matspising. Men da jeg var psykotisk som liten unge så spiste jeg så å si ingenting i flere uker/måneder. 

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Enig. Ingen grunn til å bli høy på seg selv. 

Mye stress og bekymringer kan da også påvirke et barns vekst. (hvis det er over lengre tid og av en viss alvorlighet vel og merke) f. Eks av mye mobbing, omsorgssvikt osv. Hvordan kan det ikke? Det henger på greip. 

Med mine svimlende 165 cm, er jeg høyere enn både mamma og søsteren min, men det er ikke mer enn så vidt. Vi snakker kanskje et par cm. Ihvertfall ikke mer enn at de tar det igjen med sine høyhælte sko 😂 Men det er jeg som er nutcasen i familien.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...