Gå til innhold

Hypomani og grensepsykotiske symptomer

Anbefalte innlegg

Kan man ha grensepsykotiske symptomer når man er hypoman? Jeg ble nesten helt overbevist om at jeg hadde en veldig viktig oppgave, og at jeg måtte være med på å forhindre en katastrofal hendelse. Jeg følte nesten at verden avhang av meg. 

Anonymkode: 5d154...5ca

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456639-hypomani-og-grensepsykotiske-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er slik med type 2.  Hva slags katastrofal hendelse? 

Anonymkode: 8b716...c7e

Har type 2, men har aldri opplevd å være så høyt oppe før. Vil helst ikke dele i detalj, men den hadde et litt religiøst innhold. Jeg er ikke religiøs. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har type 2, men har aldri opplevd å være så høyt oppe før. Vil helst ikke dele i detalj, men den hadde et litt religiøst innhold. Jeg er ikke religiøs. 

Synes det høres ut som hypomanien gikk over i mani.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror som Villanda at hypomanien utviklet seg til mani, og da skal diagnosen endres til bipolar type 1. 

Det samme skjedde jo meg. Jeg var diagnostisert med type 2, til tross for det jeg vil kalle for "religiøs utagering" i hypomani. Jeg trodde at jeg hadde et viktig oppdrag med å frelse alle fra fortapelsen, og gjorde bestrebelser deretter. Det var mye inngripen i folks privatsfære kan man vel si, og jeg var nok "gal". Da det hele gjentok seg i fjor høst, med samme idé (frelse alle), men på en litt annen måte, ble diagnosen endret til type 1. 

Jeg håper du tar dette opp med behandleren din, og ber dem se på dette og diagnosen din med nye øyne. 

Annonse

32 minutter siden, Villanda skrev:

Synes det høres ut som hypomanien gikk over i mani.

8 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Høres ut som litt mer enn hypomani kanskje. Jeg kan kjenne meg igjen i en religiøs følelse, men ikke av å være en utvalgt som skulle redde verden.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror som Villanda at hypomanien utviklet seg til mani, og da skal diagnosen endres til bipolar type 1. 

Det samme skjedde jo meg. Jeg var diagnostisert med type 2, til tross for det jeg vil kalle for "religiøs utagering" i hypomani. Jeg trodde at jeg hadde et viktig oppdrag med å frelse alle fra fortapelsen, og gjorde bestrebelser deretter. Det var mye inngripen i folks privatsfære kan man vel si, og jeg var nok "gal". Da det hele gjentok seg i fjor høst, med samme idé (frelse alle), men på en litt annen måte, ble diagnosen endret til type 1. 

Jeg håper du tar dette opp med behandleren din, og ber dem se på dette og diagnosen din med nye øyne. 

Ja, jeg har lurt på om det kanskje kan ha glidd over i mani. Jeg sluttet å være produktiv, jeg klarte ikke å gjøre noe som helst fordi jeg ikke klarte å fullføre det jeg begynte på fordi jeg var så distraherbar og tenkte så raskt. Tenkte så raskt at jeg på et punkt ikke klarte å snakke slik at det jeg sa kunne forstås fordi tankene raste så raskt og jeg var så distraherbar. Jeg var ikke bare energisk, jeg var lys våken døgnet rundt. Hadde søvnløse netter, men fikk sove hvis jeg tok en stor dose sovepiller. Sanseinntrykkene var så intense at jeg kunne bli småkvalm av lukter og mat. Slet med å handle på butikken fordi jeg ble så distrahert av alle sanseinntrykkene. Klarte ikke å sitte stille i et minutt engang, klarte ikke å lese heller. Jeg kunne bli så euforisk og få så intense sanseinntrykk at jeg følte meg mer ruset enn hva jeg har gjort av ecstasy. Jeg hadde heller ingen matlyst, og ble aldri tørst. Kunne føle at jeg ikke hadde behov for mat eller drikke, og så ikke poenget med det. Men jeg ble aldri helt overbevist om at jeg hadde en viktig oppgave etc, bare nesten. Det var en liten del av meg som forsto at det hørtes litt rart ut, selv om det føltes veldig reelt. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne bli så euforisk og få så intense sanseinntrykk at jeg følte meg mer ruset enn hva jeg har gjort av ecstasy.

Så du ruser deg innimellom på et farlig stoff som Ecstasy? Da bør du tenke gjennom om symptomene dine kommer når du er ruset, eller når du er edru. Jeg har også hørt om noen som kan bli varig syke pga kun én gangs bruk av et potensielt farlig rusmiddel. Da er det en sårbarhet for psykisk sykdom i bunnen som så blir utløst av rus. Som sagt holder det for noen med én gangs tilfelle, og så er man syk for resten av livet. Men mulig det bare gjelder psykoser. Uansett så er det tragisk. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ruser deg innimellom på et farlig stoff som Ecstasy? Da bør du tenke gjennom om symptomene dine kommer når du er ruset, eller når du er edru. Jeg har også hørt om noen som kan bli varig syke pga kun én gangs bruk av et potensielt farlig rusmiddel. Da er det en sårbarhet for psykisk sykdom i bunnen som så blir utløst av rus. Som sagt holder det for noen med én gangs tilfelle, og så er man syk for resten av livet. Men mulig det bare gjelder psykoser. Uansett så er det tragisk. 

Det er sjeldent, og er mange måneder siden sist. Jeg har sluttet med narkotika, og jeg er helt enig i at det er dumt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...