Gå til innhold

Trappe ned SSRI - Svært sakte

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt ssri i over 20 år. Vet ikke om jeg har effekt av den lengre, evt hvor stor den evt er.

Jeg er mye mer robust i tankene og har en helt annen selvtilit enn før da jeg var yngre. Bruker 20mg Cipralex og har brukt den typen seneste år. Det er mange år siden jeg hadde perioder uten medisin. Har som mål å trappe ned til 10mg. Har erfart for mange år siden at nedtrapping smalt skikkelig når siste bit av medisinen ble seponert.

For endel år siden var det en etablert sannhet i at medisinen ikke gir avhengighet men i dag vet man jo at rundt 50% har store problemer med seponeringssymptomer. "Forkjølelse", svimmelhet, elektriske støt i hodet osv. Og/eller skikkelig "tilbakefall" som kan være vanskelig å skille fra den angst eller depresjon man behandlet i utgangspunktet.

Senere forskning viser også at "4-8 uker" er alt for kort tid for noen ved nedtrapping. Måneder eller mer kan være nødvendig.

Jeg har god tid med nedtrapping

Her er mitt spørsmål:

Ettersom denne medisinen ikke fins flytende, hvordan trappe ned f.eks 2,5% av min dose på 20mg daglig? Min lege sier at jeg kan ta 20mg/dag - men f.eks 15 mg 1 av dagene i uken. Slik blir det jo enkelt med liten nedtrapping , men blir det riktig å se dosen i uken under ett?? Blir det ikke "1" dårlig dag, og 6 "vanlige"? Her har jeg ikke kunnskap, men lurer på om dette med halveringstid har noe å si, og hvordan ( om ?) kroppen avvennes når man ikke reduserer litt hver dag, men istedet samler opp reduksjonen til bare 1 dag i uken?

Å trekke f.eks 2,5 % fra en tablett hver dag blir jo umulig.

Håper spørsmålet ble forståelig.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/04/29/195573059/antidepressiva-finnes-det-en-bedre-mate-a-slutte-med-dem

Endret av medman9090
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456661-trappe-ned-ssri-sv%C3%A6rt-sakte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2,5% blir vanskelig, men 5% går greit. Tror ikke det har noe å si fra eller til. Det er minst like viktig med tidsavstanden mellom hver reduksjon. Med tabl på 10 og 5 mg og dråper på 1mg/dråpe, kan du få til dette.

En helt annen sak er at jeg ikke forstår hva som er bedre med å bruke 10 mg enn 20 mg. For antidepressiva har jeg lært at behandlingsdose = vedlikeholdsdose.

4 timer siden, kupton skrev:

2,5% blir vanskelig, men 5% går greit. Tror ikke det har noe å si fra eller til. Det er minst like viktig med tidsavstanden mellom hver reduksjon. Med tabl på 10 og 5 mg og dråper på 1mg/dråpe, kan du få til dette.

En helt annen sak er at jeg ikke forstår hva som er bedre med å bruke 10 mg enn 20 mg. For antidepressiva har jeg lært at behandlingsdose = vedlikeholdsdose.

Høyere dose gir mer bivirkning. Riktig dose trenger jo ikke være den samme hele livet. Det kan være 'bedre' med 10 mg, forutsatt det oppleves som hjelp nok i det, fordi det gir mindre bivirkning. Hvis det er konkludert med at 20mg er  nødvendig behandlingsdose forstår jeg spørsmålet ditt. Men det er ofte opp til den enkelte å vurdere selv.

4 timer siden, kupton skrev:

Hvordan er tidsavstanden viktig?

Jeg gjorde dette i samråd med fastlegen og det gikk helt fint.

Fra 100 mg Zoloft tok jeg 75 mg i 14 dager, 50 mg i 14 dager, 25 mg i 14 dager, 12,5 mg i 14 dager og 12,5 mg annenhver dag i 14 dager. Jeg merket litt «skjelvinger i hodet» i 3-4 dager etter hver dosereduksjon, og litt løs mage. Det var ikke noe stort problem. 

Annonse

Jeg ble også tatt av zoloft sist jeg var på DPS. Faktisk ble jeg bedre. Jeg har dog en psykoselidelse. Men jeg har vært mye plaget med angst og OCD aktige symptomer og det gikk helt fint å trappe ned. Jeg ble litt småkvalm det er det eneste. Men ikke så ille att jeg brakk meg eller noe. Det er ett år siden jeg begynte nedtrappingen og jeg har vel nå vært 9 måneder uten. Det jeg merker er att jeg har dypere følelser, og sexlysten har gått opp. Jeg fikk ikke mer angst eller OCD aktige symptomer.

Anonymkode: aafcf...033

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...