Gå til innhold

Lett depresjon og slitsomme netter

Anbefalte innlegg

Jeg er inne i en lettere depressiv periode hvor hovedsymptomene er den totale gledesløshet og følelsen av å være død. Hadde det ikke vært for lokket av medisiner hadde jeg vært skikkelig dårlig sa psykiateren min. Jeg går på skole og må innrømme at jeg noen morgener har lyst til å skulke, men jeg gjør det ikke. Dette er det siste og viktigste semesteret og jeg vil ikke gå glipp av noenting.  Jeg føler meg veldig handicapet sosialt nå, men håper at ikke noen legger merke til hvor rar jeg er. 

Det som virkelig er plagsomt nå, er nettene. Hjernen skrur seg voldsomt på og jeg drømmer livlige og ubehagelige drømmer. Det er ikke mareritt, men jeg blir såpass redd at jeg låser døren til rommet mitt og sover med lyset på. Jeg kvier meg for å gå og legge meg for jeg vet at det blir ille. Psykiateren min spurte om han skulle skrive ut Imovane til meg da jeg var hos ham, men jeg sa nei. Nå angrer jeg på det. Jeg skal sende en sms til ham på mandag og be ham skrive ut allikevel. Ser frem til en god natts søvn hvor jeg faktisk sover det meste av tiden og ikke drømmer. 

Psykiateren min ville ikke gjøre noe med medisineringen min, men sa jeg skulle prøve å gjøre ting som stimulerer hjernen for da vil hjernen selv hjelpe til med å redusere symptomene. De to siste ukene har jeg ikke akkurat gjort noe for å helbrede meg selv, men nå skal jeg ta meg sammen fra i morgen av. Gå tur, lese, male. Det skylder jeg både meg selv og sønnene mine. Den eldste sønnen min har vært bekymret for meg i ukevis og sier han blir både irritert og frustrert over at det ikke er mulig å nå inn til meg. Depresjon og familieliv går ikke særlig godt sammen. Heldigvis er jeg ikke dypt deprimert. Det er noe ganske annet. Jeg grøsser ved tanken.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med å skrive dette. Kanskje for å høre om noen kjenner seg igjen? 

Nå skal jeg stelle meg og legge meg. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til denne natten, men det blir kanskje enda verre av at jeg forventer at den skal bli ille?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456663-lett-depresjon-og-slitsomme-netter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Gondor skrev:

Psykiateren min spurte om han skulle skrive ut Imovane til meg da jeg var hos ham, men jeg sa nei. Nå angrer jeg på det. Jeg skal sende en sms til ham på mandag og be ham skrive ut allikevel. Ser frem til en god natts søvn hvor jeg faktisk sover det meste av tiden og ikke drømmer. 

Tja, Imovane er jo den innsovningstabletten som har mareritt opplistet spesifikt i bivirkningslisten sin. Jeg har bevisst derfor holdt meg unna akkurat Imovane fordi det er et av mine problematiske områder også. Jeg har opplevd mareritt på en annen medisiner som kan gi dette (Truxal) - ble først klar over sammenhengen etter å ha gått på medisinen i 11 år - og det opplevdes nettopp slik også, som et langt mareritt. Det har blitt vesentlig bedre etter at Truxal ble seponert. For egen del, ville jeg vel heller forsøkt Apodorm eller Stilnoct med tanke på akkurat risiko for å få mareritt når du i utgangspunktet er engstelig for dette. Ser for øvrig at Apodorm sin bivirkningsliste er vesentlig kortere enn Stilnoct, men jeg konsentrerte meg kun om psykiske bivirkninger for å se om det sto noe om mareritt på noen av dem. Forsøker i begrenset grad å lese om bivirkninger før det ev. blir interessant for meg selv. Selv har jeg hatt god effekt av Apodorm, og det har vist seg at t.o.m. en halv tablett har vært tilstrekkelig for at jeg skal kunne sovne vesentlig raskere (da med grunnmedisinering i bunn). Apodorm alene har dog ingen effekt på meg, selv ikke to tabletter (dvs. 10 mg), så det har jeg gitt opp. Jeg har inntrykk av at Imovane er førstevalget når det blir behov for innsovningsmedisin og at Apodorm muligens er siste utvei. Vet ikke - bare et inntrykk jeg har fått på enkelte leger opp igjennom mine nå mer enn 18 år i psykiatrien. Kan @Kupton eller @ISW dele noe mer om sine kunnskaper rundt dette? Jeg synes det hadde vært interessant... :)

54 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Tja, Imovane er jo den innsovningstabletten som har mareritt opplistet spesifikt i bivirkningslisten sin

Kan skrive under på at Imovane og Stilnoct gir mareritt - som regel natten etter bruk, mest hos meg av en eller annen grunn. 

Apodorm er den sterkere enn de ovenfornevnte tro? Da vil garantert fastlegen uansett ikke skrive de ut. 

Endret av cilie

Dette ble en kort natt. Etter tre timers "søvn" fant jeg det best å stå opp. Jeg har brukt Imovane før og aldri fått mareritt eller andre bivirkninger, så det er nok individuelt. Allikevel ble jeg litt skeptisk etter å ha lest innleggene fra dere. Jeg har skrevet en lang liste over ting jeg skal gjøre i dag så får vi se om det sliter meg ut nok til å få en god natts søvn. 

1 time siden, Gondor skrev:

Dette ble en kort natt. Etter tre timers "søvn" fant jeg det best å stå opp. Jeg har brukt Imovane før og aldri fått mareritt eller andre bivirkninger, så det er nok individuelt. Allikevel ble jeg litt skeptisk etter å ha lest innleggene fra dere. Jeg har skrevet en lang liste over ting jeg skal gjøre i dag så får vi se om det sliter meg ut nok til å få en god natts søvn. 

Ja, det er jo individuelt. Har ikke opplevd mareritt av den. Hvis det med mareritt er eneste grunn til å ikke ta det, ville jeg gitt det en sjanse. Vet ikke om du tar faste medisiner som kan justeres i stedet, for bedre søvn.

1 time siden, Villanda skrev:

Ja, det er jo individuelt. Har ikke opplevd mareritt av den. Hvis det med mareritt er eneste grunn til å ikke ta det, ville jeg gitt det en sjanse. Vet ikke om du tar faste medisiner som kan justeres i stedet, for bedre søvn.

Enig. Selv om noen opplever å få mareritt, er det ikke gitt at alle får det. Du er jo da et eksempel på det :) Det er jo da verdt et forsøk, og om en får mareritt, er det heller verdt å spørre om å få forsøke noe annet. Da vil kanskje sjansen være større for å få ønsket om det oppfylt også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...