Gå til innhold

Spørsmål rundt bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Er ekstrem angst vanlig ved en bipolar lidelse? 
Jeg har nemlig det.. og jeg er i utredning for bp. De sier jeg har enten 1 eller 2, men noe usikkert enda. Hvilke medisiner bør jeg få? Blir skikkelig høy og ukritisk og ødelegger så mye for meg selv på antidepressiva.. men, de hjelper jo igjen mot den ekstreme angsten.. blir likevel dypt deprimert selv om jeg går på AD.. hvilke medisiner kunne fungert best? 

Anonymkode: 3845d...6dd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456712-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ekstrem angst vanlig ved en bipolar lidelse? 
Jeg har nemlig det.. og jeg er i utredning for bp. De sier jeg har enten 1 eller 2, men noe usikkert enda. Hvilke medisiner bør jeg få? Blir skikkelig høy og ukritisk og ødelegger så mye for meg selv på antidepressiva.. men, de hjelper jo igjen mot den ekstreme angsten.. blir likevel dypt deprimert selv om jeg går på AD.. hvilke medisiner kunne fungert best? 

Anonymkode: 3845d...6dd

Jeg har fått det mye bedre etter at jeg begynte med Lamotrigin og antipsykotika. Jeg kommer alltid til å ha angst og depresjon selv om jeg tar medisiner, men medisinene tar de største svingningene og livskvaliteten min har bedret seg.

Anonymkode: 76f20...b59

Bipolar lidelse (særlig BP2) og angstlidelser er svært vanlig i kombinasjon - såkalt komorbide lidelser. For BP2 er det så vanlig, at forfatterne av den store, norske boken "Bipolar lidelse" diskuterer om det er riktig å kalle det komorbide lidelser, eller om angst heller skal sees som et av flere symptomer ved BP.

Antidepressiva som SSRI hjelper, men skal aldri gis alene ved BP, men i kombinasjon med stemningsstabiliserende eller antipsykotika. Om du har BP2, er dette lamotrigin/Lamictal.

3 timer siden, kupton skrev:

Bipolar lidelse (særlig BP2) og angstlidelser er svært vanlig i kombinasjon - såkalt komorbide lidelser. For BP2 er det så vanlig, at forfatterne av den store, norske boken "Bipolar lidelse" diskuterer om det er riktig å kalle det komorbide lidelser, eller om angst heller skal sees som et av flere symptomer ved BP.

Antidepressiva som SSRI hjelper, men skal aldri gis alene ved BP, men i kombinasjon med stemningsstabiliserende eller antipsykotika. Om du har BP2, er dette lamotrigin/Lamictal.

Har hørt at hypokondri er vanlig ved BP, stemmer det? 

Anonymkode: bcf13...f5e

Har undret meg noen ganger over denne genuine interessen over oppførselen til bipolare personer som en eller flere åpenbart har her på DOL. Det har forekommet i ett års tid (mulig lengre) kanskje et og annet spørsmål med ujevne mellomrom om oppførsel, fremferd, om noen kan beskrive en person, funksjonsnivå/daglig fungering, bekledning osv. og nå da talemåte.

Hvorfor lurer du på dette TS? Ikke noe mistenkelig spørsmål fra min side i utgangspunktet, og ditt spørsmål henger kanskje ikke sammen med de andre jeg refererer til, men egentlig "interessant" på sitt vis å vite hvorfor du er interessert i dette fordi jeg ikke har evne til å forstå helt hvorfor dette skal være interessant. Jeg trenger litt hjelp.

Anonymkode: 34daa...c5e

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har undret meg noen ganger over denne genuine interessen over oppførselen til bipolare personer som en eller flere åpenbart har her på DOL. Det har forekommet i ett års tid (mulig lengre) kanskje et og annet spørsmål med ujevne mellomrom om oppførsel, fremferd, om noen kan beskrive en person, funksjonsnivå/daglig fungering, bekledning osv. og nå da talemåte.

Hvorfor lurer du på dette TS? Ikke noe mistenkelig spørsmål fra min side i utgangspunktet, og ditt spørsmål henger kanskje ikke sammen med de andre jeg refererer til, men egentlig "interessant" på sitt vis å vite hvorfor du er interessert i dette fordi jeg ikke har evne til å forstå helt hvorfor dette skal være interessant. Jeg trenger litt hjelp.

Hvorfor driver du og kopierer @Eva Sofie sitt innlegg i flere tråder?

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at hypokondri er vanlig ved BP, stemmer det? 

Anonymkode: bcf13...f5e

Interessant spørsmål. Jeg har vært på mestringskurs for bipolar lidelse, og der sa den ene psykiateren at bipolare depresjoner ofte er veldig "kroppslige". 

Det stemmer godt med mine opplevelser med diverse fysiske ubehag under depresjoner. Selv om jeg ikke plages med hverken generell angst eller helseangst til vanlig, har jeg under flere depresjoner plutselig blitt veldig bekymret for å være alvorlig syk. Frykten var så sterk at jeg nesten var mer hos fastlegen enn på jobb i en periode. 

Etter den fjerde konsultasjonen på kort tid, endret legen fokus og sa følgende rett ut: "Jeg tror ikke du har noen sykdom i kroppen din. Jeg tror derimot at du er deprimert." Den tanken hadde ikke engang falt meg inn, men når vi fylte ut MADRS ble det nesten pinlig åpenbart. 

Dette var faktisk slik min første depresjon ble oppdaget. Jeg føler meg fortsatt dårlig fysisk under depresjoner, men frykten for å være alvorlig syk endte den dagen på kontoret til fastlegen. 

22 minutter siden, Glitter skrev:

Hvorfor driver du og kopierer @Eva Sofie sitt innlegg i flere tråder?

Svar heller meg på hvorfor det liksom ikke skal være greit å stille et spørsmål om psykiske diagnoser på et psykiatriforumet. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svar heller meg på hvorfor det liksom ikke skal være greit å stille et spørsmål om psykiske diagnoser på et psykiatriforumet. 

Tror ikke hun mente at det ikke var greit. 

18 minutter siden, Glitter skrev:

Tror ikke hun mente at det ikke var greit. 

Hva mente hun da? Det var jo nettopp det hun skrev. Man får ikke, ifølge henne, lov til å stille spørsmål om psykiske lidelser på psykiatriforumet. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mente hun da? Det var jo nettopp det hun skrev. Man får ikke, ifølge henne, lov til å stille spørsmål om psykiske lidelser på psykiatriforumet. 

Tror hun bare undret seg over hvorfor. Ikke at det ikke er lov. Hvorfor hun undret seg over hvorfor kan hun evt. Svare på selv. 

4 minutter siden, Glitter skrev:

Tror hun bare undret seg over hvorfor. Ikke at det ikke er lov. Hvorfor hun undret seg over hvorfor kan hun evt. Svare på selv. 

Vel det er ikke hennes business hvorfor folk stiller spørsmål her på forumet. Og folk må få lov til å stille spørsmål uten å bli kritisert eller måtte utdype hvorfor de lurer på noe. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...