Gå til innhold

Høst- tommel opp eller ned

Anbefalte innlegg

Idag er første høstdag og jeg er nysgjerrig på om dere føler at høsten bringer med seg mørkedepresjon eller om høsten endelig representerer d det slik du har det bedre eller om du har andre tanker?

Jeg kjenner på at det er godt å få vekk det presset om å ha det så bra, være sosial ute og reise på ferier som sommeren bringer med seg. Jeg synes det er noe befriende med høsten og merker ikke at den gjør psyken verre. 

Hva med deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456726-h%C3%B8st-tommel-opp-eller-ned/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker helt ærlig ingen forskjell. Depresjonen som jeg har gjør at jeg har trukket meg unna sosiale sammenkomster både i sommer og nå. De psykiske lidelsene jeg har har også gjort at alle vennene jeg en gang hadde da jeg var mye friskere nå har forsvunnet. Det skal ikke være lett å være psyk. 

Anonymkode: e6747...c6b

Elsker høsten. Færre mennesker ute, færre som er så innmari lykkelige med alle sine venner, familie, grilling og strandturer, jeg kan trekke for gardiner, tenne stearinlys og drikke te under pledd. Kan også ha på meg mer klær, noe som gjør meg tryggere. 

Anonymkode: 516ca...e4d

Annonse

Liker både høsten og våren. Sommeren kan være plagsom på grunn av varmen fordi jeg er varmeintolerant og som regel ikke har energi til å komme meg til stranda så jeg får kjølt meg ned, noe som ofte gjør at jeg blir liggende inne. Som er veldig deprimerende.

Ikke at jeg blir deprimert av høsten, men jeg er ikke noe glad i den. Den beste tiden er våren og starten på sommeren. Noen vinterdager kan også være OK hvis det er snø på bakken og kaldt klart vær. Samme med julen, den kan være fin. Men jeg er ikke glad i tåke, tre grader og regn/slaps, som høst/vinter gjerne er her nå. Jeg er heller ikke glad i alt det er å gjøre på jobb i tiden som kommer nå. 

Når det er høst, nærmer det seg vinter, så sånn sett liker jeg høsten. Så liker jeg den friske høstlufta, jeg liker at det faktisk er behagelig når sola treffer kroppen, jeg liker at det blir mørkt om kvelden, jeg liker høstfarger og høsten er nok den desidert beste fototiden. Varmt lys, varme farger, tåke og mystisk høstvær. Jeg liker å våkne på fjellet med rim på soveposen, og vite at snart titter sola fram. Da kan jeg krype ut av teltet (hvis jeg sover i telt da), med soveposen fortsatt rundt meg, spise varm havregrøt og drikke kaffe. Og det kan jeg helt uten å bli spist opp av mygg. 

Det jeg ikke liker med høsten er hjortelusfluer og jegere. Ikke at jeg har noe i mot jakt, men de invaderer skogen og nå skal plutselig alle jakthunder få tur så de kommer i form til jakta. Så der hvor jeg ellers får gå i fred og ro, dukker det plutselig opp folk. Og disse folka både forsøpler og kjører ihjel skogen, ulovlig, med atv. Så det er trist, syns jeg. De tar seg så veldig til rette. Ikke alle selvfølgelig, men som ved alt annet er det noen som ødelegger for alle. Jeg sendte mail til NJFF om det, men fikk ikke noe svar. 

Psyken min styres av temperaturen, jo kaldere det er, jo mer lykkelig blir jeg 😅  30 varmegrader = sur og grinete, 30 kuldegrader = kald, men fornøyd 😅 Jeg sliter overhode ikke med vinterdepresjoner, sommerdepresjoner derimot, kan forekomme. Og akkurat det er ganske irriterende om våren. Alle, både kjente og fremmede, påpeker hvor "deilig" det er ute. Nei, det er ikke deilig. Det blir bare varmere og varmere, flåtten tyter fram, hver vår på nye steder hvor den ikke var i fjor. Det er varmt, klamt og alt vokser, altfor fort. Dessuten liker jeg å gå med lue! 😅

På slutten av sommeren føler jeg et akutt vemod over hvor fort tiden går - var dette alt - sommeren som jeg gledet meg til! Men når høstluften begynner å komme, jeg innser sommeren for lengst er over og at det sakte går mot vinter, legger jeg bort vemodet og gleder meg til skisesongen. Kan imidlertid gjerne hoppe glatt fra november til januar.

Endret av Ekstra

Jeg liker alle årstider, det eneste jeg misliker er når det er novemberstemning hele vinteren.

Depressiv blir jeg vel ikke uansett, men jeg blir lei når det bare er plussgrader, slaps og søle hele vinteren - og så sender jeg en vennlig tanke til alle småbarnsforeldre, det er lite å finne på når det bare er halvmørke og grisevær i månedsvis. 

Annonse

Jeg er vår- og sommermenneske, men har etterhvert begynt å like høsten. September og oktober kan være kjempefine måneder. Jeg har aldri hatt årtidsbestemte depresjoner. Jeg kan like godt være deprimert midt på sommeren som om vinteren. Men jeg synes overgangen sommer-høst kan være vedmodig. Bruker litt tid på å akseptere at sommeren er over. 

8 timer siden, Ekstra skrev:

På slutten av sommeren føler jeg et akutt vemod over hvor fort tiden går - var dette alt - sommeren som jeg gledet meg til!

Hehe, trodde brått det var mine ord - så enig! Men jeg hopper helst over oktober- februar, minus et par uker med jul. 

Nicklusheletida
8 timer siden, laban skrev:

Jeg liker alle årstider, det eneste jeg misliker er når det er novemberstemning hele vinteren.

Depressiv blir jeg vel ikke uansett, men jeg blir lei når det bare er plussgrader, slaps og søle hele vinteren - og så sender jeg en vennlig tanke til alle småbarnsforeldre, det er lite å finne på når det bare er halvmørke og grisevær i månedsvis. 

Ofte kan det være to forskjellige verdener nede i byen da i forhold til oppe i marka. Kan være grått og vått i byen, men hvitt og fint i marka. Småbarnsforeldre kan jo bare ta med seg ungene opp i marka, tenker jeg da :)

De som ikke liker å gå på ski, skjønner ikke hva de går glipp av 😁

Endret av Nicklusheletida
.
Nicklusheletida
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ofte kan det være to forskjellige verdener nede i byen da i forhold til oppe i marka. Kan være grått og vått i byen, men hvitt og fint i marka. Småbarnsforeldre kan jo bare ta med seg ungene opp i marka, tenker jeg da :)

De som ikke liker å gå på ski, skjønner ikke hva de går glipp av 😁

Det ble kanskje litt feil formulert. De som ikke er vokst opp med det og lært seg å like det, vet ikke hva de går glipp av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...