Gå til innhold

Koser meg med tanken om å dra til fengsel

Anbefalte innlegg

For å bli innlagt må man være død eller "ta et mislykka selvmordsforsøk* av alvorligere karakter først før man får bli innlagt, MEN for å komme i fengsel så holder det at du gjør noe ulovlig så vipps så er du innsatt

Anonymkode: d412a...cd6

Fortsetter under...

Dette har du tatt opp mange ganger, og like mange ganger har du fått svar på at fengsel ikke er noe å trakte etter. 

Hvis du fremdeles, på tross av dette ønsker å havne i fengsel, må du gjøre noe alvorlig kriminelt. Det er dette som ikke ser ut til å nå inn til deg, i tillegg til at du misser poenget om at fengsel ikke er noe du havner i umiddelbart. Da må du i så fall virkelig ha gjort noe svært alvorlig, feks drap. Men er du virkelig villig til det?

Anonymkode: 4d8e6...b48

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å bli innlagt må man være død eller "ta et mislykka selvmordsforsøk* av alvorligere karakter først før man får bli innlagt, MEN for å komme i fengsel så holder det at du gjør noe ulovlig så vipps så er du innsatt

om du tror at det er så enkelt som det du beskriver her så tar du feil.

Anonymkode: 7d286...315

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info. 

Anonymkode: 602e0...43f

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli innlagt for andre grunner enn å ville dø. 

Det viktigste er vel at man forstår at helsevesenet ikke er en «oppbevaringsplass» for alle som synes det er slitsomt å ta ansvar for sitt eget liv. Jeg tror ingen blir lagt inn dersom ikke innleggelsen fører til mulighet for bedring. 

Dette er selvfølgelig litt annerledes i land der sykehusene har eksterne inntekter fra pasientene. I USA kan du gjerne ligge på sykehus et år så lenge forsikringsselskapet godkjenner det og sykehuset fakturerer sine 30.000 kroner i døgnet. Når det offentlige skal forvalte knappe ressurser, blir det en vurdering også ut fra nytte. 

Akkurat nå, ISW skrev:

Det viktigste er vel at man forstår at helsevesenet ikke er en «oppbevaringsplass» for alle som synes det er slitsomt å ta ansvar for sitt eget liv. Jeg tror ingen blir lagt inn dersom ikke innleggelsen fører til mulighet for bedring. 

Dette er selvfølgelig litt annerledes i land der sykehusene har eksterne inntekter fra pasientene. I USA kan du gjerne ligge på sykehus et år så lenge forsikringsselskapet godkjenner det og sykehuset fakturerer sine 30.000 kroner i døgnet. Når det offentlige skal forvalte knappe ressurser, blir det en vurdering også ut fra nytte. 

I USA er det ikke noe offentlig tilbud igjen nesten etter Reagen perioden. Der har de psykisk syke havnet på gaten eller i fengsel. Er man heldig og kommer fra en bemidlet familie så har man råd til private sykehus. Men det er 20% egenandel. Så det er bare for de mest bemidlede. USA er ett grimt eksempel på hvordan libertarianisme kan rive ett land i stykker.

Anonymkode: 70e4b...dbe

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA er det ikke noe offentlig tilbud igjen nesten etter Reagen perioden. Der har de psykisk syke havnet på gaten eller i fengsel. Er man heldig og kommer fra en bemidlet familie så har man råd til private sykehus. Men det er 20% egenandel. Så det er bare for de mest bemidlede. USA er ett grimt eksempel på hvordan libertarianisme kan rive ett land i stykker.

Anonymkode: 70e4b...dbe

Nei USA er ikke noe mønsterland akkurat. Men jeg synes det er hensiktsmessig at det også finnes et privat tilbud. 

Det eneste jeg er ganske sterkt uenig med deg i, er det du (og omtrent alle sosialister) snakker om med å være heldig og ha penger. Det handler ikke om å være heldig. I de fleste tilfeller (ja jeg vet at noen mangler forutsetningene) er rikdom et valg. Det handler ikke om å være heldig, det er blod, svette og tårer. Det handler om å gjøre lekser på videregående og studier når andre går på fest. Det handler om å jobbe 14 timer om dagen når det trengs og kanskje gå glipp av en masse, både sosialt og med familie. Du ofrer MYE for å bli rik. Og det er ikke alltid verdt det.

Noen ytterst få arver mye penger eller vinner i Lotto. Men det er unntaket heller enn regelen. 

Annonse

7 minutter siden, ISW skrev:

Det handler ikke om å være heldig. I de fleste tilfeller (ja jeg vet at noen mangler forutsetningene) er rikdom et valg.

Vil nok si at det er mange som mangler forutsetningene. Forutsetninger for å lykkes i å bli rik er også mange. 

Hvis ikke, hadde jo flere vært rike. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil nok si at det er mange som mangler forutsetningene. Forutsetninger for å lykkes i å bli rik er også mange. 

Hvis ikke, hadde jo flere vært rike. 

Ikke nødvendigvis. For mange er det et valg å ikke bli rik. Mange ønsker et familieliv, fritid, en jobb som gir mening heller enn penger. Jeg er enig i at de fleste har lyst til å tjene mye penger, ideelt sett for å gjøre veldig lite. Men det er nok mange som f.eks velger bort å bli advokat, siv.ing/øk eller lege, og prioriterer livet annerledes. 

1 minutt siden, ISW skrev:

Ikke nødvendigvis. For mange er det et valg å ikke bli rik. Mange ønsker et familieliv, fritid, en jobb som gir mening heller enn penger. Jeg er enig i at de fleste har lyst til å tjene mye penger, ideelt sett for å gjøre veldig lite. Men det er nok mange som f.eks velger bort å bli advokat, siv.ing/øk eller lege, og prioriterer livet annerledes. 

Vel, nå er det begrenset hvor mange advokater, siv.ing/øk og leger man trenger da. 

Anonymkode: ec122...254

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå er det begrenset hvor mange advokater, siv.ing/øk og leger man trenger da. 

Det har jeg aldri sagt noe på. Men nå er det slik at kanskje 80-90% av oss ikke har et ønske om å jobbe ræva av seg. De som velger å gjøre det er ikke heldigere enn andre. De har bare valgt annerledes.

7 minutter siden, ISW skrev:

Det har jeg aldri sagt noe på. Men nå er det slik at kanskje 80-90% av oss ikke har et ønske om å jobbe ræva av seg. De som velger å gjøre det er ikke heldigere enn andre. De har bare valgt annerledes.

Bra det er sånn da. Ellers ville det blitt veldig mange arbeidsløse advokater, siv.ing/øk og leger. 

Ellers er det mange som "må" ta alle de underbetalte "dritt" jobbene i butikk, rengjøring osv. Her trengs det masse folk.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra det er sånn da. Ellers ville det blitt veldig mange arbeidsløse advokater, siv.ing/øk og leger. 

Ellers er det mange som "må" ta alle de underbetalte "dritt" jobbene i butikk, rengjøring osv. Her trengs det masse folk.

Så det du egentlig sier er at systemet fungerer?

Si du tjener 380.000 i året på å jobbe i butikk. Når Kiwi utlyser en stilling får de typisk 100 søkere. Jeg mener å huske at ekstremt overordnede stillinger (f.eks direktør for Oljefondet) fikk en håndfull søkere, selv om lønnen nok er 10-20 ganger så høy. 

Spørsmål:

a) Hvorfor får direktørstillinger færre søkere når lønnen er så god? Kan det være fordi jobben er EKSTREMT krevende og ganske altoppslukende? 

b ) Hvorfor skal Kiwi øke lønnen i stillinger når de allerede overøses av kvalifiserte søkere? 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette drittjobber? Bare undres :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...