Gå til innhold

Kutt. Lege?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg gjorde noe dumt nå. Jeg har tidligere selvskadet en del, men har i det siste gjort alle mulige andre ting for å avlede meg. I dag funket ikke noe.<<Innlegget er ryddet for beskrivelser av selvskadingsmetoder>> Nå har jeg vondt i hele låret, og det er ikke så godt å gå. Jeg har veldig lite lyst å ta kontakt med legevakt eller noe.. Men lurer på om noen har noe tips til hva jeg bør være obs på? Jeg skal holde sårene rene og bytte strips, men er det noe jeg bør legge merke til som jeg må passe litt på? 

Anonymkode: 2a37f...8fa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456799-kutt-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg, så skriver her. Vet ikke om det er greit heller. Ååå. Dette ble jo bare styr.. 

Anonymkode: 2a37f...8fa

Følge med på om rødt (litt er normalt), varmt, hovent, økt smerte, mye sekresjon. Ta plaster/ bandasje utenpå stripsene, hvis du ikke allerede har gjort det, for å holde det rent. Mener st så lenge såret er rent, kan stripsene sitte på. Men var den tapetkniven ren? Trenger du stivkrampesprøyte?

Eller se på dette, fra Vitusapotek:

Når bør du kontakte lege?

• Dersom kuttet er dypt (mer enn 1 cm), spriker mye, og/eller blør mye. Husk dype sår kan se små ut på overflaten.
  • Ved mistanke om skader på muskler og/eller nerver.
  • Dersom det er fremmedlegemer i såret som du ikke kan fjerne eller som ikke kommer ut av seg selv
  • Dersom du får et dypt stikksår, for eksempel dersom du tråkker på en spiker eller får glasskår i foten
  • Ved mistanke om infeksjon. Typiske symptomer på en infeksjon er at huden blir varm, rød og hoven, gjerne med økende smerter og verk
  • Dersom såret ikke stopper å blø
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456799-kutt-lege/#findComment-3998056
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...