Gå til innhold

Hvorfor ble tråden min slettet? Spurte ikke om doser...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde uansett litt utfordringer med å svare på den (så du spurte bl.a. meg). 

Når du ikke sover på kombinasjonen av melatonin, Vallergan og AP føler jeg at dette kanskje bør håndteres av den legespesialisten du har dialog med. Du har sikkert fått noen dosering å forholde deg til av to sistnevnte medisiner? Hvis disse dosene ikke hjelper bør du snakke med vedkommende igjen. Jeg er ikke sikker på om Imovane nødvendigvis er løsningen ved kroniske søvnforstyrrelser. 

2 timer siden, ISW skrev:

Jeg er ikke sikker på om Imovane nødvendigvis er løsningen ved kroniske søvnforstyrrelser. 

Ifølge Bjørn Bjorvatn som har skrevet artikkelen "Medikamentell behandling av søvnproblemer" fra Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer i Bergen anbefaler han ikke innsovningsmedisiner (hypnotika) ved langvarige søvnproblemer og det står: "Ved langvarige søvnproblemer (kronisk insomni), det vil si insomni som har vart i mer enn tre måneder, bør man være forsiktig med hypnotika. Effekten av hypnotika avtar vanligvis raskt ved regelmessig bruk, noe som ofte medfører behov for høyere doser. I tillegg er det fare for avhengighet ved de fleste hypnotika." Jeg sitter etter, når jeg kommer til slutten av artikkelen, og spør meg selv hva han egentlig anbefaler, for mot slutten står det også: "Når det gjelder de andre medikamentene (antidepressiva, antihistaminer og antipsykotika) er dokumentasjonen på søvneffekter mye dårligere. De fleste av disse preparatene gir plagsom ”hangover”. Fordelen er at de ikke er vanedannende. Jeg vil imidlertid ikke anbefale disse preparatene til behandling av kronisk insomni, hvis ikke det foreligger spesielle grunner til det."

Mener han da at alle som har langvarige søvnproblemer skal igjennom de krevende programmene som er beskrevet i "Behandling av søvnproblemer uten medisiner"?, som stimuluskontroll, søvnrestriksjon og avslapningsteknikker? Personlig tror jeg ikke at de metodene er egnet for alle av ulike grunner.

For øvrig er det mye interessant lesestoff om søvn og en rekke søvnsykdommer på nettsiden til kompetansesenteret her på denne lenken. Der står det en egen artikkel om bruk av melatonin som jeg selv ikke enda har lest.

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Effekten av hypnotika avtar vanligvis raskt ved regelmessig bruk, noe som ofte medfører behov for høyere doser. I tillegg er det fare for avhengighet ved de fleste hypnotika."

Nettopp derfor kan de hjelpe ved sporadisk bruk. Om jeg får 30 stk og bruker alle fortløpende, vil jeg jo rasjonelt forstå at de vil slutte å virke etter noen få dager. Dessuten vil resepten ikke bli fornyet av legen. 1-2 ganger i uken vil de derimot kanskje hjelpe noen til å stå i jobb, ha overskudd til familie, osv. 

Annonse

29 minutter siden, Admin skrev:

Tråden ble slettet da det var brudd på denne regelen:

*Dosering av medikamenter, dette gjelder også kombinasjoner av medisiner hvor det nevnes dose.

Admin

Var vel litt i grenseland mot Kvinneguiden-moderering det der? Der er det jo fullstendig hysterisk, og en av styrkene til dette forumet er at det ikke er like hysterisk her. Slik bør det forbli.

Trådstarter spurte ikke hvilke doser hun burde ta. Hun listet bare opp medisinene sine og spurte hvilken som hadde best effekt for søvn. 

11 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ifølge Bjørn Bjorvatn som har skrevet artikkelen "Medikamentell behandling av søvnproblemer" fra Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer i Bergen anbefaler han ikke innsovningsmedisiner (hypnotika) ved langvarige søvnproblemer og det står: "Ved langvarige søvnproblemer (kronisk insomni), det vil si insomni som har vart i mer enn tre måneder, bør man være forsiktig med hypnotika. Effekten av hypnotika avtar vanligvis raskt ved regelmessig bruk, noe som ofte medfører behov for høyere doser. I tillegg er det fare for avhengighet ved de fleste hypnotika." Jeg sitter etter, når jeg kommer til slutten av artikkelen, og spør meg selv hva han egentlig anbefaler, for mot slutten står det også: "Når det gjelder de andre medikamentene (antidepressiva, antihistaminer og antipsykotika) er dokumentasjonen på søvneffekter mye dårligere. De fleste av disse preparatene gir plagsom ”hangover”. Fordelen er at de ikke er vanedannende. Jeg vil imidlertid ikke anbefale disse preparatene til behandling av kronisk insomni, hvis ikke det foreligger spesielle grunner til det."

Mener han da at alle som har langvarige søvnproblemer skal igjennom de krevende programmene som er beskrevet i "Behandling av søvnproblemer uten medisiner"?, som stimuluskontroll, søvnrestriksjon og avslapningsteknikker? Personlig tror jeg ikke at de metodene er egnet for alle av ulike grunner.

For øvrig er det mye interessant lesestoff om søvn og en rekke søvnsykdommer på nettsiden til kompetansesenteret her på denne lenken. Der står det en egen artikkel om bruk av melatonin som jeg selv ikke enda har lest.

Synes det han skriver om ad og AP er litt vel bastant. Hangover har jeg kun helt i starten. Ellers ikke i det hele tatt. Har brukt antihistaminer eller AP i årevis og uten det hadde jeg nok knapt hatt et funksjonelt liv. Har absolutt kronisk insimni. Pappa og søsteren min likeså. Ligger i familien så vi sliter hele gjengen. 

9 timer siden, ISW skrev:

Var vel litt i grenseland mot Kvinneguiden-moderering det der? Der er det jo fullstendig hysterisk, og en av styrkene til dette forumet er at det ikke er like hysterisk her. Slik bør det forbli.

Trådstarter spurte ikke hvilke doser hun burde ta. Hun listet bare opp medisinene sine og spurte hvilken som hadde best effekt for søvn. 

Da beklager jeg, jeg oppfattet det som at det var spørsmål om hvilke medisiner med doser som var best å ta.

Admin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...