Gå til innhold

Hvor lenge er planen din å jobbe?

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å slutte å jobbe når jeg blir pensjonist i mitt yrke.  Alder er 67 år i mitt yrke. Men det er de som velger å fortsette å jobbe etter det. Er du en av de? Eller vil du velge å gå av ved normalalder for pensjonister? 

Anonymkode: 3edaf...26a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456827-hvor-lenge-er-planen-din-%C3%A5-jobbe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å slutte å jobbe når jeg blir pensjonist i mitt yrke.  Alder er 67 år i mitt yrke. Men det er de som velger å fortsette å jobbe etter det. Er du en av de? Eller vil du velge å gå av ved normalalder for pensjonister? 

Vi skal gå av ved fylte 62 begge to, vi vil ha noen friske år sammen før helsa tar kvelden rett og slett. Jeg er veldig glad i jobben min, det har ikke noe med det å gjøre, men det er så mye annet jeg vil gjøre også! Og vi er såpass heldige at vi er i en slik økonomisk situasjon at vi kan gjøre det.

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi skal gå av ved fylte 62 begge to, vi vil ha noen friske år sammen før helsa tar kvelden rett og slett. Jeg er veldig glad i jobben min, det har ikke noe med det å gjøre, men det er så mye annet jeg vil gjøre også! Og vi er såpass heldige at vi er i en slik økonomisk situasjon at vi kan gjøre det.

Jeg kommer garantert til å gå av med en gang jeg blir pensjonist. Vil det samme.  Ha noen friske år før helsen blir dårligere. 

Jeg har kollegaer som jobber etter 67 år. Jeg forstår dem ikke om det. Noen er redd for å bli gammel, og føler seg yngre dersom de jobber. Noe som jeg ikke har helt forståelse for. Mener at det er viktig å nyte tiden og unne seg pensjon. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker "annenhver dag" er dag at jeg skal gå av ved 62, eller kanskje enda tidligere, og jeg skal jobbe til jeg er minst 70.

Tanken på å pensjonere meg er både fjern og skremmende, har mye av identiteten er knyttet til jobben og det sosiale nettverket rundt den. Når betyr ikke det at jeg ikke har familie og venner, men det blir noe annet. Innbiller meg at jeg vil følge meg litt "arkivert" og utenfor det virkelige livet når jeg slutter. Men hvem vet - jeg endrer stadig mening.

Og nå håper jeg ikke jeg tråkker noen hårsåre på tærne med min vektlegging av jobbens betydning.

Endret av Ekstra
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si. Jeg kjenner meg igjen i det Ekstra sier, og kan godt finne på å jobbe like lenge som omgangskretsen gjør. Tror ellers kanskje jeg kan være en sånn som etterhvert tar ut permisjon uten lønn for å reise bort i lengre perioder kanskje? I allefall tenkte jeg sånn pre-corona. 

Jeg tror jeg kommer til å gå av rundt 62-63. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre, men som jeg ikke har tid til når jeg jobber. De fleste i min familie blir gamle (mer enn 80-85 år), så jeg håper jeg beholder helse til å være en aktiv pensjonist i mange år.

Jeg har også mye av min identitet knyttet til jobben, men jeg har mange andre sider som gjerne kan blomstre litt mer når jeg etterhvert slutter å jobbe.

Annonse

Jeg har tenkt å fortsette til jeg har jobbet minst 40 år totalt, da er jeg 64. Tidligere var det et poeng med de 40 årene for pensjonsopptjeningen, det er det ikke lenger. Men jeg har holdt på denne målsetningen allikevel.

Men det er andre ting som spiller inn: Er jeg fremdeles frisk, er vi fortsatt i live begge to, er den betydelige endringen jeg må være med på i jobbsammenheng (noen svært viktige datagreier), gjennomført - og er det trygt og "lovlig" å bruke fritiden på f.eks. reiser. Jeg gidder ikke slutte helt hvis det forventes at jeg bare skal sitte hjemme og spise kortreiste grønnsaker. 

Jeg har en offentlig stilling og har tenkt å jobbe minst til jeg når 30 år i det offentlige.  Da er jeg 68 år, og da skal jeg bestemme meg.  Egentlig har jeg lyst å jobbe til jeg er 70 hvis jeg har helse.

Jeg er i sekstiårene og mange pensjonerer seg rundt meg.  Det er mye snakk om å glede seg til å være uten jobb osv.  Det fenger meg ikke, og jeg kan ikke se aktivitetene annet enn at mange drar på Syden tur så fort som mulig.  Jeg har også en del rundt meg som har mistet helsen og er uføretrygdet.

Perspektiv på livet forandrer seg med årene.  Det viktigste fremover er helsa og da uansett om jeg har en betalt jobb eller driver med hobbier på heltid.

Hvis jeg har helse når jeg blir pensjonist drømmer jeg om å dra til forskjellige steder og bo noen måneder på hvert sted.  Madrid, Berlin, Jerusalem, Johannesburg, San Fransisco, Hong Kong og Tokyo kan nevnes.  Jeg har kommet til alle unntatt Tokyo.  Da skal jeg bo på pensjonater og bli kjent med menneskene som bor der.

Anonymkode: 7206f...aee

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har helse når jeg blir pensjonist drømmer jeg om å dra til forskjellige steder og bo noen måneder på hvert sted.  Madrid, Berlin, Jerusalem, Johannesburg, San Fransisco, Hong Kong og Tokyo kan nevnes.  Jeg har kommet til alle unntatt Tokyo.  Da skal jeg bo på pensjonater og bli kjent med menneskene som bor der.

Anonymkode: 7206f...aee

Jeg håper du får drømmene dine oppfylt - det høres virkelig flott ut! :) Selv har jeg mer hjemmekjære ønsker, vil bo enda mer landlig enn jeg gjør nå, dyrke mer grønnsaker selv, ha høns og kanskje noen ender, få mer tid til å sy, strikke og ikke minst lese - synes aldri jeg klarer å komme meg ajour i bokhaugen jeg vil lese!

Jeg får panikk ved tanken på å pensjonere meg og vil jobbe så lenge jeg kan. Visst kan det høres fristende ut å få mer tid til hus og hage, kanskje skaffe hund, lese og reise mye (men da blir det neppe hund). Men vil jeg klare å nye ferieturer hvis jeg har ferie hele året? Jeg tror ikke det. Nesten hele identiteten min er knyttet til jobben, og jeg føler meg ung. Jobben holder meg ung.

Eller rettere sagt føler jeg meg ikke noe annerledes innvendig enn da jeg var i 30-årene.

På 8.9.2020 den 21.32, Babette skrev:

Jeg får panikk ved tanken på å pensjonere meg og vil jobbe så lenge jeg kan. Visst kan det høres fristende ut å få mer tid til hus og hage, kanskje skaffe hund, lese og reise mye (men da blir det neppe hund). Men vil jeg klare å nye ferieturer hvis jeg har ferie hele året? Jeg tror ikke det. Nesten hele identiteten min er knyttet til jobben, og jeg føler meg ung. Jobben holder meg ung.

Eller rettere sagt føler jeg meg ikke noe annerledes innvendig enn da jeg var i 30-årene.

Men man er ikke yngre om man jobber

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...