Gå til innhold

Hvis en singel sykepleier med 575'000 i lønn, kun har råd til å få lån til 3% av solgte boliger i Oslo

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/skrekktall-en-sykepleier-har-rad-til-tre-av-hundre-boliger-i-oslo/3424015174.html

Jeg skjønner at politikk bør favorisere par til en viss grad, så folk insentivieres til å danne partnerskap som øker sannsynligheten for at de har sex og får barn, så vi ikke må kompensere med innvandring for lave føderater om vi ønsker å bevare folketallet på sikt, men det får da være grenser. Et par år til og en singel sykepleier med 575'000 i lønn vil ha råd til 0% av Oslos boliger. Og, dette kommer kanskje som et sjokk for noen på venstresiden, men veldig mange tjener MINDRE enn 575'000 også... særlig i ufaglærte jobber hvor du ofte må gå med på 350'000 eller mindre fordi ellers importerer de bare arbeidskraft fra utlandet istedenfor å ansette deg. Hva med disse folkene ?

Hva er det de venstre"radikale" som styrer Oslo holder på med ? Trodde dere skulle være de snille og gode med empati for andre, men politikken dere innfører er bare "jeg eier bolig jeg, så resten av borgerne kan bare rykke og reise, håper prisen stiger til himmelen så jeg blir millionær uten å måtte jobbe for det, mens andre fattige tar regningen min". Er det det norges sosialistiske venstreside står for? Ingen solidaritet med sykepleiere og alle andre hardarbeidende folk som ønsker et sted å bo ? Kun grådighet og egoisme og kynisme, det dere anklager høyresiden står for (?)

Noen som kan forklare meg hva Norges venstreside/sosialister holder på med, virker som venstresiden i USA, er det målet ? 

https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-det-nye-byradet-i-oslo-1.14753126

Kjør debatt ! ?

Endret av Like Utfall

Fortsetter under...

2 timer siden, Like Utfall skrev:

https://www.nettavisen.no/okonomi/skrekktall-en-sykepleier-har-rad-til-tre-av-hundre-boliger-i-oslo/3424015174.html

Jeg skjønner at politikk bør favorisere par til en viss grad, så folk insentivieres til å danne partnerskap som øker sannsynligheten for at de har sex og får barn, så vi ikke må kompensere med innvandring for lave føderater om vi ønsker å bevare folketallet på sikt, men det får da være grenser. Et par år til og en singel sykepleier med 575'000 i lønn vil ha råd til 0% av Oslos boliger. Og, dette kommer kanskje som et sjokk for noen på venstresiden, men veldig mange tjener MINDRE enn 575'000 også... særlig i ufaglærte jobber hvor du ofte må gå med på 350'000 eller mindre fordi ellers importerer de bare arbeidskraft fra utlandet istedenfor å ansette deg. Hva med disse folkene ?

Hva er det de venstre"radikale" som styrer Oslo holder på med ? Trodde dere skulle være de snille og gode med empati for andre, men politikken dere innfører er bare "jeg eier bolig jeg, så resten av borgerne kan bare rykke og reise, håper prisen stiger til himmelen så jeg blir millionær uten å måtte jobbe for det, mens andre fattige tar regningen min". Er det det norges sosialistiske venstreside står for? Ingen solidaritet med sykepleiere og alle andre hardarbeidende folk som ønsker et sted å bo ? Kun grådighet og egoisme og kynisme, det dere anklager høyresiden står for (?)

Noen som kan forklare meg hva Norges venstreside/sosialister holder på med, virker som venstresiden i USA, er det målet ? 

https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-det-nye-byradet-i-oslo-1.14753126

Kjør debatt ! ?

Hva mener du bør gjøre for å holde prisene nede?

Anonymkode: a1c08...dda

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du bør gjøre for å holde prisene nede?

Anonymkode: a1c08...dda

Vel, er mange måter å angripe et slik problem på, noe kan byrådet gjøre selv, noe er opp til stortinget og regjering. Jeg kritiserer mest byrådet, fordi det er de som hevder de er sosialister. Men virker som at sosialistene vil ta over stortinget også nå så da kan de jo virkelig ta ansvar på alle fronter, lokalt og nasjonalt fremover, her er noen tiltak de kan innføre:

1. mer land (hugg skog)

2. færre folk (stans av mottak av flyktninger, flytt statlige papir-jobber til andre byer, reduksjon i ufaglært innvandring til Oslo)

3. færre reguleringer, særlig mtp boligstørrelse, aksepter bygging av flere små boenheter

4. øk styringsrenten

5. fjern fradrag på skatt for rentegreia på boliglån for Oslobeboere

6. skattelegg boliger i Oslo kraftig, og bruk de pengene til skattelette for leietagere.

Er boligen du bor i verdt mindre enn 5,7 millioner kroner, skal du sannsynligvis ikke betale eiendomsskatt for 2020.

^ Kommunal eiendomsskatt i sosialistisk styrt kommune i Norge i 2020 😅

Jeg er en av de som kom meg inn på markedet i tide. Jeg bor i en kant av byen der man skulle tro det var mulig for en sykepleier å få råd. Her får du bolig til 2,5 millioner. Jeg tror dette også handler litt om hvor i byen man skal bo. Det er ikke noe galt med å bo i Groruddalen.

Anonymkode: c5029...a65

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som kom meg inn på markedet i tide. 

Det er bra ! Men håper du ikke lar det påvirke ditt politiske ståsted, penger/formue korrumperer ;) 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en kant av byen der man skulle tro det var mulig for en sykepleier å få råd. Her får du bolig til 2,5 millioner. 

Ja, dette 3% greia er boliger solgt for rundt 2'700'000 og under i Oslo, så de boligene du snakker om der du bor og andre steder i Oslo er tatt med.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette også handler litt om hvor i byen man skal bo. Det er ikke noe galt med å bo i Groruddalen.

Nei er sikkert fint det for de som trives der, men husk vi snakker om sykepleiere som bare såvidt har råd til å kjøpe de billigste boligene i byen. Sykepleiere tjener rundt medianlønnen i Oslo, dvs ca halvparten av Oslos befolkning tjener under dette. Hva med dem? 

Sykepleier indeksen er ment for å illustrere en relativt normalt god lønn, og når du med en normalt god lønn har råd til 3%, hva med de et stykke under "normal" lønn. De havner veldig fort på 0% av boligene, og hva gjør du da?. Det er problemet. De med 575'000 i inntekt skal nok klare seg jeg er ikke veldig bekymret for det, men hva med de med 400'000 i lønn f.eks? hvordan skal den få råd til å kjøpe boligen du snakker om til 2.500'000 ? Selv i "ghettoen" blir det veldig vanskelig (alene) med mindre du har foreldre som punger ut for deg (som ikke alle har).

Så synes dette er meget bekymringsfullt, men kanskje bare det er meg, eller kanskje folk er korrumpert, det er "nedsiden" ved at alle eier bolig, alle ønsker jo dermed at boligprisen skal stige, det er en menneskelig svakhet. Men oss sosialister kan ikke oppføre oss slik, kan vi ? Vi som ønsker "kommunisme", skal vi virkelig så sitte på rumpa og håpe på at våre boliger stiger i verdi, gjennom å innføre så ufin politikk som straffer de mest utsatte i samfunnet for vår grådighet. Det er ikke den sosialismen jeg trodde jeg var en del av.

I USA f.eks så nekter folk å la nye boliger bygges i sine områder, også blir de sure når folk ikke har råd til bolig/husleie lenger så de blir uteliggere og sover foran døra deres i telt og bæsjer på gata og dørstokken deres, de vil heller det enn å tillate at det bygges boliger i området for da synker boligen deres i verdi. Jeg skulle ønske vi ikke var på vei dit i Oslo, men det er ingen tegn på at noen ser noe som helst problem, og da går det dit.

Lykke til !

7 timer siden, Like Utfall skrev:

Vel, er mange måter å angripe et slik problem på, noe kan byrådet gjøre selv, noe er opp til stortinget og regjering. Jeg kritiserer mest byrådet, fordi det er de som hevder de er sosialister. Men virker som at sosialistene vil ta over stortinget også nå så da kan de jo virkelig ta ansvar på alle fronter, lokalt og nasjonalt fremover, her er noen tiltak de kan innføre:

6. skattelegg boliger i Oslo kraftig, og bruk de pengene til skattelette for leietagere

Er det så man forfekter sosialisme?

Anonymkode: 5d1ea...89c

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så man forfekter sosialisme?

Anonymkode: 5d1ea...89c

Tydeligvis ikke. Sosialisme i 2020 er en slags omvendt robinhood, ta fra de fattige gi til de rike. Vet ikke hvorfor, kanskje du kan forklare meg. Mitt idol sa følgende:

51ca0e9399176f7df624f5b4a3aba7cf.jpg

Men dagens sosialister må ha andre forbilder tydeligvis, mulig jeg må oppdatere meg på det siste innen "teorien". Ikke lett å følge med. Tydeligvis at ingen er enige med meg, så får fremtiden vise, om dere hadde rett eller ikke. ;) 

4. øk styringsrenten

6. skattelegg boliger i Oslo kraftig, og bruk de pengene til skattelette for leietagere.

Og dette mener du bidrar til at flere får råd til å kjøpe seg bolig? Det eneste disse tiltakene vil føre til er mer tvangssalg og enda flere som ikke har råd til å kjøpe bolig i Oslo. Men hvorfor må man absolutt bo i Oslo? I utkanten av Oslo og nærliggende kommuner er det billigere enn midt i suppa. Så da får man jo velge da. Vil man jobbe seg ihjel for å ha råd til å bo i suppa, eller vil man jobbe normalt og bo i utkanten. Jeg sitter ikke og syter over at jeg ikke hadde råd til å kjøpe hus der jeg kommer fra, men måtte flytte 10 mil for å få råd. Hvis jeg absolutt måtte bo der jeg har vokst opp, måtte jeg nøyd meg med leiligheten jeg hadde der, selv om den ikke lå akkurat der jeg kunne tenkt meg å bo. 

4 timer siden, Like Utfall skrev:

Masse

Hvis man flytter ut i ghettoen, i store antall så blir det ikke ghetto lengre. Det er bare for sykepleiere å finne seg noe til 2,7 i oslo sine drabantbyer. Jeg bor her jeg. Blir helt greit det. Mitt inntrykk er att de vil bo trendy de som er unge nå. Det er ikke ubegrenset med leiligheter i indre oslo by derfor kan ikke man vente noe annet enn att det blir dyrt. Grunerløkka var ghetto før, nå er det poppis, samme med tøyen. Nå har disse nabolagene blitt svindyre, så da får de få seg en ny trend. Type furuset, haugenstua eller holmlia.... Du må ut i de yttre bydeler med 2,7 som tak. De indre delene av groruddalen har blitt litt små hypede allerede, så da er det bare å trekke enda lengre ut. Her jeg bor er det 16 min til stortinget t-bane. Og jeg vil tro du får en 2 roms her til 2,7.

12 timer siden, Like Utfall skrev:

Tydeligvis ikke. Sosialisme i 2020 er en slags omvendt robinhood, ta fra de fattige gi til de rike. Vet ikke hvorfor, kanskje du kan forklare meg. Mitt idol sa følgende:

51ca0e9399176f7df624f5b4a3aba7cf.jpg

Men dagens sosialister må ha andre forbilder tydeligvis, mulig jeg må oppdatere meg på det siste innen "teorien". Ikke lett å følge med. Tydeligvis at ingen er enige med meg, så får fremtiden vise, om dere hadde rett eller ikke. ;) 

Joda. Problemet er at veldig mange har "behov" for å bo på de mest attraktive plassene. Det vil si sentralt i byen.

Uansett om man velger kommunisme, kapitalisme, fascisme, teokrati, monarki eller anarki så handler det om å bygge nok boliger der folk vil bo. Man løser ikke problemet ved å sponse noen heldige få.

Personlig synes jeg det er helt greit at noen plasser er svinedyre så lenge det finnes rimelige alternativ. Hvis noen vil kvitte seg med 30 millioner for å bo på Aker brygge så er de velkommen til det. Da blir ikke de 30 millionene brukt på flyreiser, biler, båter og andre ting.

1 time siden, Grendel skrev:

Joda. Problemet er at veldig mange har "behov" for å bo på de mest attraktive plassene. Det vil si sentralt i byen.

Uansett om man velger kommunisme, kapitalisme, fascisme, teokrati, monarki eller anarki så handler det om å bygge nok boliger der folk vil bo. Man løser ikke problemet ved å sponse noen heldige få.

Personlig synes jeg det er helt greit at noen plasser er svinedyre så lenge det finnes rimelige alternativ. Hvis noen vil kvitte seg med 30 millioner for å bo på Aker brygge så er de velkommen til det. Da blir ikke de 30 millionene brukt på flyreiser, biler, båter og andre ting.

Det er begrenset med hvor mye mer man kan bygge i indre by. Det er allerede en betongjungel. Så å bygge nok der folk vil bo blir nok vanskelig i oslo sentralt.

Etnisk norske kvinner får 1.5 barn i snitt

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-til-innvandrerkvinner-gar-ned

På tross av dette, våger dere å snakke om at det ikke er plass til nordmenn i Oslo lenger. Byen er "full", og nå skal de fattige løse dette problemet ved å flytte til en ny by de er ikke velkomne lenger.

1.5 betyr at 100 blir til 75 blir til 56 = halvering av det norske folket etter 2 generasjoner

Ja noe kompenseres (MIDLERTIDIG) med økt levealder, og bydgeboere som vil til byen, men dette forklarer ikke hvorfor byen er tom for rom, basert på dette skulle det være mer enn nok rom til alle nordmenn som vil bo og eie bolig i Oslo.

At en befolkning, som halveres etter 2 generasjoner, plutselig går tom for rom, kjøper jeg ikke, sorry, kanskje jeg som er for dum?

Dette er vedtatt politikk, fordi det presser opp boligprisene til boligeiere, som ønsker økte boligpriser fordi de da blir rikere. Ikke mer ikke mindre.

At ingen ser noe problem med dette, er rett og slett veldig trist. Dere trenger ikke like mine løsninger, som reduksjon i innvandring, eller økt bygging av mindre boenheter, eller flytte statlige papir jobber til andre byer, men da får dere virkelig komme med bedre forlsag enn at "fattige får rykke og reise" og ta byrden, det er ikke et et godt svar eller akseptabelt svar på problemet imho.

Endret av Like Utfall
33 minutter siden, Like Utfall skrev:

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-til-innvandrerkvinner-gar-ned

På tross av dette, våger dere å snakke om at det ikke er plass til nordmenn i Oslo lenger. Byen er "full", og nå skal de fattige løse dette problemet ved å flytte til en ny by de er ikke velkomne lenger.

1.5 betyr at 100 blir til 75 blir til 56 = halvering av det norske folket etter 2 generasjoner

Ja noe kompenseres (MIDLERTIDIG) med økt levealder, og bydgeboere som vil til byen, men dette forklarer ikke hvorfor byen er tom for rom, basert på dette skulle det være mer enn nok rom til alle nordmenn som vil bo og eie bolig i Oslo.

At en befolkning, som halveres etter 2 generasjoner, plutselig går tom for rom, kjøper jeg ikke, sorry, kanskje jeg som er for dum?

Dette er vedtatt politikk, fordi det presser opp boligprisene til boligeiere, som ønsker økte boligpriser fordi de da blir rikere. Ikke mer ikke mindre.

At ingen ser noe problem med dette, er rett og slett veldig trist. Dere trenger ikke like mine løsninger, som reduksjon i innvandring, eller økt bygging av mindre boenheter, eller flytte statlige papir jobber til andre byer, men da får dere virkelig komme med bedre forlsag enn at "fattige får rykke og reise" og ta byrden, det er ikke et et godt svar eller akseptabelt svar på problemet imho.

Du glemmer å ta med innvandring. Innvandrere fra æreskulturer får mange barn. Til tross for mange store leilihgeter i drabantbyene er det plassmangel så gutta må reke gatelangs om kveldene nettene. Det har vært veldig mange innvandrede etter år 2000. Da jeg flyttet hit var det stort flertall av etnisk norske, nå er det kanskje en tredel eller fjerdedel.

Annonse

Så du mener at Oslo bør ha plass til 6 millioner mennesker? Sånn i tilfelle alle i Norge vil flytte til Oslo. Og Stovner er ikke godt nok, så alle som vil skal ha muligheten til å bo innenfor ring 2. Det blir veldig mange boliger på et veldig lite område. Og hvis etterspørselen dekkes og det plutselig er for mange boliger, skal de som kjøpte da det fortsatt var svindyrt, få en eller annen kompensasjon? Eller tenker du at de som lånte langt mer enn de egentlig kan betjene, bare kan få slite med det? Det er kanskje ikke så farlig at folk som allerede har kjøpt, blir fratatt muligheten til å flytte? Og med alle de nye innbyggerne, følger det arbeidsplasser med dem? Eller skal de bare ta jobbene til de som har lån til langt over øra?  Og hvorfor er det bedre å flytte statlige papirjobber til andre byer? Da tvinger man jo de som har disse jobbene til å flytte ut av Oslo. På hvilken måte er det bedre enn at folk ikke har råd til å kjøpe i Oslo? Og hvorfor er det så viktig for deg at alle som vil skal få bo i Oslo? Har du alltid fått alt du har ønsket deg? Tror du man blir lykkelig av å få alt man ønsker seg? Tror du det er veldig mye bedre å bo i Oslo enn å bo f.eks i Lørenskog? Og hvor skal grensa gå? Skal alle ha råd til splitter ny Lexus? Skal alle ha råd til å drikke den dyreste vinen, så ofte de vil? Skal alle ha råd til absolutt alt?

12 minutter siden, Trine skrev:

Så du mener at Oslo bør ha plass til 6 millioner mennesker? Sånn i tilfelle alle i Norge vil flytte til Oslo. Og Stovner er ikke godt nok, så alle som vil skal ha muligheten til å bo innenfor ring 2. Det blir veldig mange boliger på et veldig lite område. Og hvis etterspørselen dekkes og det plutselig er for mange boliger, skal de som kjøpte da det fortsatt var svindyrt, få en eller annen kompensasjon? Eller tenker du at de som lånte langt mer enn de egentlig kan betjene, bare kan få slite med det? Det er kanskje ikke så farlig at folk som allerede har kjøpt, blir fratatt muligheten til å flytte? Og med alle de nye innbyggerne, følger det arbeidsplasser med dem? Eller skal de bare ta jobbene til de som har lån til langt over øra?  Og hvorfor er det bedre å flytte statlige papirjobber til andre byer? Da tvinger man jo de som har disse jobbene til å flytte ut av Oslo. På hvilken måte er det bedre enn at folk ikke har råd til å kjøpe i Oslo? Og hvorfor er det så viktig for deg at alle som vil skal få bo i Oslo? Har du alltid fått alt du har ønsket deg? Tror du man blir lykkelig av å få alt man ønsker seg? Tror du det er veldig mye bedre å bo i Oslo enn å bo f.eks i Lørenskog? Og hvor skal grensa gå? Skal alle ha råd til splitter ny Lexus? Skal alle ha råd til å drikke den dyreste vinen, så ofte de vil? Skal alle ha råd til absolutt alt?

Jeg bare inviterer til debatt om et viktig tema. 

Det det går på er mest hva slag Oslo og Norge ønsker vi oss i fremtiden, på lengre sikt.

Det er tydelig for meg, at mitt syn på Norges og Oslos fremtid, er en helt annen enn alle andre deltagere i denne tråden. Og det er greit. Og jeg tror dere har flaks, for alt tyder på at vi fortsetter som før, så dere vil få viljen deres, så får vi se.

Jeg skal bringe opp denne tråden om 20 år om forumet fortsatt lever. Da vil det være Amerikanske/Sør Afrikanske/Svenske tilstander i Oslo. Og jeg vil si "dere gikk for å unngå smerte på kort sikt, og tenkte ikke over konsekvensene på lang sikt". Dere fikk som fortjent.

De svarte i ghettoer i storbyer i USA kan jo bare flytte om de ikke har råd til husleien, "just move", vi rike hvite skal ha byen for oss selv, dere fattige svarte kan bare flytte til en ny by, "gentrification" kaller de det i USA. Det kommer til å ende bra helt uten problemer, helt sikkert.

Lykke til med strategien deres, ser dere om 20 år 🤓

1 time siden, Like Utfall skrev:

Jeg bare inviterer til debatt om et viktig tema. 

Det det går på er mest hva slag Oslo og Norge ønsker vi oss i fremtiden, på lengre sikt.

Det er tydelig for meg, at mitt syn på Norges og Oslos fremtid, er en helt annen enn alle andre deltagere i denne tråden. Og det er greit. Og jeg tror dere har flaks, for alt tyder på at vi fortsetter som før, så dere vil få viljen deres, så får vi se.

Jeg skal bringe opp denne tråden om 20 år om forumet fortsatt lever. Da vil det være Amerikanske/Sør Afrikanske/Svenske tilstander i Oslo. Og jeg vil si "dere gikk for å unngå smerte på kort sikt, og tenkte ikke over konsekvensene på lang sikt". Dere fikk som fortjent.

De svarte i ghettoer i storbyer i USA kan jo bare flytte om de ikke har råd til husleien, "just move", vi rike hvite skal ha byen for oss selv, dere fattige svarte kan bare flytte til en ny by, "gentrification" kaller de det i USA. Det kommer til å ende bra helt uten problemer, helt sikkert.

Lykke til med strategien deres, ser dere om 20 år 🤓

Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil fram til. Først vil du ha innvandrerne ut av Oslo, så er det plutselig galt at de svarte ikke har råd til å bo i byen. Hva er det egentlig du prøver å si? 

Det vil alltid være sånn at det som er mest ettertraktet også er dyrest. Jeg kjøpte et hus med stor tomt for 1650000. Om 10 år er jeg gjeldfri, fordi jeg ikke gidder bo meg ihjel. Og jeg overdriver ikke engang litt når jeg sier at denne kommunen er langt mer trivelig enn Oslo. Her får man faktisk hjelp når man trenger det også. Jeg forstår ikke at folk ønsker å bo i Oslo, men det er jo fint for meg. Så kan folk presse priser der, mens de holder seg litt mer fornuftig her. 

Men hva har boligprisene i Oslo med Amerika, Sør Afrika og Sverige å gjøre? Det er ikke boligpriser som skaper svenske tilstander. Problemene i f.eks Malmö hadde jo ikke vært der dersom innvandrere ikke hadde hatt råd til å bo der. 

Helt greit at du ønsker debatt, men det er jo ingen logikk i det du skriver.

Flere og flere av de som bor i Oslo har innvandrerbakgrunn. Det er "rimelige boliger" i randsonen til Oslo. Som heller ikke er særlig langt unna sentrum. Så hva er problemet? At det er dyrt? Visst faen er det dyrt. Men det er innvandringen som har drevet opp prisene. Hadde 4 millioner etniske nordmenn bodd alene i Norge, hadde det ikke vært boligmangel. Sentrum kan heller ikke fortettes. Jeg tror Like Utfall for å provosere.

Vil Like Utfall ha lignende by som New York? Der det er ghettoer på den ene siden og luksus på den andre? Er det det som er målet? Hvis ikke hva er feil med att sykepleiere må bo på Haugenstua eller Stovner? Det er da koselig der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...