Gå til innhold

Ufør uten aap først

Anbefalte innlegg

Er det flere her som har blitt uføre uten å ha vært på aap først?  Jeg fikk uføretrygd så lett fordi jeg er regnet som alvorlig psyk av systemet. Har kjempet mot psykisk sykdom også i barndommen. Det har vært en tøff kamp og jeg er så glad for at de rundt meg i helsevesenet ser det jeg går igjennom og at jeg ikke klarer dette alene. 

Anonymkode: ce73a...72b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456840-uf%C3%B8r-uten-aap-f%C3%B8rst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok veldig uvanlig.

Anonymkode: ef1bc...bf5

Er det virkelig så uvanlig? Jeg er riktignok blitt fortalt 4 jeg er alvorlig psyk. Såpass syk at jeg aldri vil klare å jobbe noen gang. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så uvanlig? Jeg er riktignok blitt fortalt 4 jeg er alvorlig psyk. Såpass syk at jeg aldri vil klare å jobbe noen gang. 

Hvis det er 100% sikkert at du ikke kan jobbe under noen omstendighet går du rett til ufør.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir egentlig ganske skremt når jeg leser slik. Med mindre man er død så har man en restarbeidsevne, om den så er nede på kun få %. At noen i tillegg mener seg å vite hvor du befinner deg mentalt om 5, 10 eller 15 år frem i tid er bekymringsfullt. 

Det betyr selvsagt ikke at det ikke er lov å være sjeleglad for å få innvilget ufør, eller at de som er ufør skal skamme seg for å ikke være i arbeid. Men for de som ønsker å arbeide noen timer i uken bør det finnes større muligheter enn det gjør. Vi lever i et samfunn som ekskluderer mennesker som ønsker å arbeide, men som ikke makter en 40-50% stilling. Jeg tror også at synet vi har på arbeid godt kan justeres noe. Arbeid kan være god medisin, kanskje spesielt innen psykisk helse.

38 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg blir egentlig ganske skremt når jeg leser slik. Med mindre man er død så har man en restarbeidsevne, om den så er nede på kun få %. At noen i tillegg mener seg å vite hvor du befinner deg mentalt om 5, 10 eller 15 år frem i tid er bekymringsfullt. 

Det betyr selvsagt ikke at det ikke er lov å være sjeleglad for å få innvilget ufør, eller at de som er ufør skal skamme seg for å ikke være i arbeid. Men for de som ønsker å arbeide noen timer i uken bør det finnes større muligheter enn det gjør. Vi lever i et samfunn som ekskluderer mennesker som ønsker å arbeide, men som ikke makter en 40-50% stilling. Jeg tror også at synet vi har på arbeid godt kan justeres noe. Arbeid kan være god medisin, kanskje spesielt innen psykisk helse.

Min psykolog sa "Du blir ikke bedre med årene...heller omvendt". Han fikk rett. Hvordan han kunne vite det vet jeg ikke. 

Annonse

40 minutter siden, XbellaX skrev:

Når det er over 200 000 registrerte arbeidsledige her i landet tenker jeg dette høres ut som en utopi.

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Min psykolog sa "Du blir ikke bedre med årene...heller omvendt". Han fikk rett. Hvordan han kunne vite det vet jeg ikke. 

Jeg synes man godt kan unngå å si noe slikt, i hvertfall uoppfordret. Selv om man kan ha anelser betyr ikke det at man vet om alle faktorer som kan være med på å påvirke. Det blir som å ta livet av alt som heter håp, man kan jo like gjerne gi opp alt. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er over 200 000 registrerte arbeidsledige her i landet tenker jeg dette høres ut som en utopi.

Jeg tror det er mer akkurat nå. Likevel er det flerfoldige jobber å søke å på. 

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes man godt kan unngå å si noe slikt, i hvertfall uoppfordret. Selv om man kan ha anelser betyr ikke det at man vet om alle faktorer som kan være med på å påvirke. Det blir som å ta livet av alt som heter håp, man kan jo like gjerne gi opp alt. 

Ja jeg ble skuffet når han sa det, men ser jo at han fikk rett. Men jeg vil gjerne bli et mer fungerende menneske, vil være en god bestemor...vil ha barnebarnet i livet mitt. Det er mitt mål nå, så jeg prøver å jobbe for det. Jeg vil ha håp om bedring. 

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja jeg ble skuffet når han sa det, men ser jo at han fikk rett. Men jeg vil gjerne bli et mer fungerende menneske, vil være en god bestemor...vil ha barnebarnet i livet mitt. Det er mitt mål nå, så jeg prøver å jobbe for det. Jeg vil ha håp om bedring. 

Slik jeg kjenner deg etter alle disse årene på dol tror jeg du er en ganske god person å ha rundt seg både for små og store :- )

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Slik jeg kjenner deg etter alle disse årene på dol tror jeg du er en ganske god person å ha rundt seg både for små og store :- )

Å det var fint sagt, tusen takk. Ja er nok god mot folkene i livet mitt, det som er det verste er at jeg blir så fort sliten å må legge meg ned. Da går det ikke an å ha barnebarnet her noen dager, savner han hele tiden og han vokser. Kjenner meg ikke. 

Annonse

Jeg ble fortalt at jeg aldri kom til å klare å arbeide. Men jeg tok høyere utdanning og stod noen år i arbeidslivet. 

Gikk jo tilslutt på en stor smell jeg ikke har kommet meg fra, men han tok allikevel feil. Glad jeg ikke bare "lot" han ta fra meg motet. 

Anonymkode: 2cb77...d38

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...