Gå til innhold

Barn-ungdom og ansvar


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette av ren nysgjerrighet. Av innleggene her og av andre bekjente virker det som om foreldrene vekker barna om morgenen.

Mine unger har selv hatt ansvaret for å våkne siden de gikk i ca 4 klasse og det har faktisk aldri vært noe problem. De har ikke forsovet seg mer enn normalt dvs noen få ganger i løpet av skoleåret. Også leggetidene har de regulert selv, det har kanskje ikke gått fullt så greit :).

Jeg har heller ikke passet på at de har gjort lekser men de har alltid fått hjelp hvis de har spurt om det.

Begge to er ansvarsfulle og greie tenåringer nå, 16 og 19 år. Men har jeg gitt dem for mye ansvar? Begynner å lure når jeg hører andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest retvizan

Neida, klart du ikke har det. Ofte er det ganske situasjonsbetinga i hvor stor grad man pålegger ungene ansvar. Når det gjelder vekking om morgenen, så er ikke det noe problem her, en av oss er jo alltid oppe på den tida 13-åringen skal vekkes likevel. Hadde hun vært vanvittig treig å få opp, DA hadde vi stått mer på med dette å ta det ansvaret selv.

Da sønnen min var på samme alder - og yngre - hadde han betraktelig mer ansvar, men det var nødvendig ut fra den situasjonen vi var i da. Han har vaska sine egne klær fra han var 12, hadde morgenstell på søstera si på 11/2 år, hadde ansvaret for å betale regningene (ikke av egne penger da!) og laga også enkle middager.

Synes det er flott at du lærer barna ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jenta vår for en tid tilbake begynte å bruke lenger (les: lang) tid på badet om morgenen, fikk hun klar beskjed om at da måtte hun komme seg opp på egenhånd. Vi aktet ikke å måtte stå opp for å vekke henne 1/2-1 time før vi selv måtte opp. Dette har funket ganske bra, noen dager er hun grytidlig opp og dusjer og sminker seg osv. mens andre dager skipper hun (nesten) hele greia og fyker ut døren. Det eneste vi krever er at hun får spist noe og at hun er ute av døren i tide.

Øknomisk har hun også en god del "ansvar". Hun får en fast sum på konto i mnd, mot å utføre diverse plikter. Hun disponerer kontoen med eget kort. Pengene skal brukes til det vi kaller "ha-lyst-på-ting" som mobiltelefon, sminke, spesielle toalettartikler, klær osv. Det tok litt tid før hun klarte å disponere pengene riktig, men nå er hun blitt riktig så flink og har lært masse.

Jeg tror alle, i alle aldre, har godt av å bli tildelt litt ansvar. Det gjelder bare å finne noe som alle kan mestre og samtidig få litt selvtillit av :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjortismamma

Neida, klart du ikke har det. Ofte er det ganske situasjonsbetinga i hvor stor grad man pålegger ungene ansvar. Når det gjelder vekking om morgenen, så er ikke det noe problem her, en av oss er jo alltid oppe på den tida 13-åringen skal vekkes likevel. Hadde hun vært vanvittig treig å få opp, DA hadde vi stått mer på med dette å ta det ansvaret selv.

Da sønnen min var på samme alder - og yngre - hadde han betraktelig mer ansvar, men det var nødvendig ut fra den situasjonen vi var i da. Han har vaska sine egne klær fra han var 12, hadde morgenstell på søstera si på 11/2 år, hadde ansvaret for å betale regningene (ikke av egne penger da!) og laga også enkle middager.

Synes det er flott at du lærer barna ansvar!

De eldste barna/ungdommene våre har selv ansvar for å stå opp om morgenen, men det er jo varierende hvor greit det går. barna er ulike av typer - vi har en som er ekstrem a-menneske. De har ellers mye ansvar for at lekser blir gjort, men vi følger opp med å spørre om de har gjort det og noen ganger må de vise oss arbeidene sine.

Men jeg tror ikke jeg hadde overlatt økonomien i deres hender før de var minst 18 år! Men alt er jo avhengig av situasjonen i familien - må man så må man.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de har mye ansvar ihvertfall.

Da jeg var mindre begynte jeg med ansvar da jeg begynte på skolen faktisk. Allti smøra matpakka selv f.eks.

Husarbeid begynte og da, en gang i uka måtte jeg ta oppvasken. Med årene ble det mere og mere, så da jeg begynte på ungdomsskolen hadde jeg halve husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes mange foreldre er veldig....overnervøse... ingen har vondt av ansvar....og forkludres det til en gang...så har de en erfaring mer...og gjør sannsynligvis ikke samme feilen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

De eldste barna/ungdommene våre har selv ansvar for å stå opp om morgenen, men det er jo varierende hvor greit det går. barna er ulike av typer - vi har en som er ekstrem a-menneske. De har ellers mye ansvar for at lekser blir gjort, men vi følger opp med å spørre om de har gjort det og noen ganger må de vise oss arbeidene sine.

Men jeg tror ikke jeg hadde overlatt økonomien i deres hender før de var minst 18 år! Men alt er jo avhengig av situasjonen i familien - må man så må man.....

Jeg mener at ansvar er en viktig del av oppveksten! Jeg ble selv alltid vekket og har nå STORE problemer med å stå opp om morgenen selv(Dette er nå et stort problem ettersom jeg har flyttet for meg selv...). Ellers har jeg alltid hadd ansvar for forskjellige ting i huset (oppvask, søpla, vasking, rydding o.l.) og det har funket greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...