lellemor Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Jeg har en sønn på 5 år som jeg mistenker har ADD (konsentrasjons- og oppmerksomhetsprobelemer, lav toleranse for motgang - ikke hyperaktiv). Jeg har følt at noe er galt siden han var noen få måneder gammel. Men han er ikke alltid samme gutten. Så lenge han er hjemme "stemmer" symptomene hans, men i barnehagen sier de at han er helt normal! Leker fint og konsentrert, er sosial og innordner seg de andre. Fatter ikke at det er samme gutten - og DE fatter ikke hva JEG snakker om når jeg beskrever "hjemmegutten" vår. Jeg vet at gutten er trygg og glad i barnehagen, hjemme er han i stedet trygg og vanskelig.... Hvorfor? Kan bokstavbarn opptre ulikt på ulike arenaer - eller vil de ha problemer med å styre sine impulser uansett hvor de er? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Ja så apsolutt, de kan kontrolere sine impulser, særlig TS barn. Et barn med TS kan for eks. sitte helt rolig i kirken, men så fort det kommer inn i bilen eller hjem så tar de ut sine ticks så vi andre får helt "hetta." Men etterhvert som barnet blir trygg, så kommer nok impulsene både i barnehagen eller skolen også. Hvis de føler seg kontrolerte, noe spes. TS barn kan gjøre, blir de stille og rolig og kan klare å lure dem som ikke har dem mer enn noen timer hver dag,Desverre så er det slik at de ikke får noe tro på seg selv, og faren er at de trekker seg helt bort fra andre enn sine nærmeste for så å ta ut sine "impulser" som de ikke kan noe for. Les TICKS Og siden de fleste bokstavdiagnoser henger sammen på en eller annen måte, så er noen utreagerende og andre tilsynelatende stille og beskjedende på skole eler b. hage. Alt etter som hva de har for dignose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lellemor Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Ja så apsolutt, de kan kontrolere sine impulser, særlig TS barn. Et barn med TS kan for eks. sitte helt rolig i kirken, men så fort det kommer inn i bilen eller hjem så tar de ut sine ticks så vi andre får helt "hetta." Men etterhvert som barnet blir trygg, så kommer nok impulsene både i barnehagen eller skolen også. Hvis de føler seg kontrolerte, noe spes. TS barn kan gjøre, blir de stille og rolig og kan klare å lure dem som ikke har dem mer enn noen timer hver dag,Desverre så er det slik at de ikke får noe tro på seg selv, og faren er at de trekker seg helt bort fra andre enn sine nærmeste for så å ta ut sine "impulser" som de ikke kan noe for. Les TICKS Og siden de fleste bokstavdiagnoser henger sammen på en eller annen måte, så er noen utreagerende og andre tilsynelatende stille og beskjedende på skole eler b. hage. Alt etter som hva de har for dignose. Men poenget er at han ER trygg i barnehagen! Og ettersom han er mest sammen med de store guttene, er det lite innblanding/kontroll fra de voksne. Men det er sjelden bråk og krangling i gruppa (hvertfall blir det sjelden forårsaket av min sønn). Han har gått i barnehagen i drøyt halvannet år, og jeg ville derfor tro at han på dette tidspunkt "våget" å ta ut sin adferd der. Det er dette som gjør meg så usikker mht. til mine mistanker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei.Jeg lurer på hvordan det du beskriver som Ticks arter seg. Er det bare lyder eller er det andre ting. Vi har en sønn på 8 som jeg mistenkr at har adhd men i tillegg har han så mye rart for seg. Lager masse rare bevegleser og kan plutselig krype rundt på gulvet. Når han spør om noe kan han mase om det samme 100 ganger selv om svaret også er gitt 100 ganger. Eks kan et spørsmål være om jeg skal kjøpe meg ny hatt. Ja er svaret så går det en stund skal du kjøpe deg ny hatt. Dette er særlig nå der er noe han er interessert i eller er opptatt av. Ellers synes jeg ofte han er lite vitebegjærlig, sliter med å lære ting eks lære klokka, eller lære å knyte skoene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei.Jeg lurer på hvordan det du beskriver som Ticks arter seg. Er det bare lyder eller er det andre ting. Vi har en sønn på 8 som jeg mistenkr at har adhd men i tillegg har han så mye rart for seg. Lager masse rare bevegleser og kan plutselig krype rundt på gulvet. Når han spør om noe kan han mase om det samme 100 ganger selv om svaret også er gitt 100 ganger. Eks kan et spørsmål være om jeg skal kjøpe meg ny hatt. Ja er svaret så går det en stund skal du kjøpe deg ny hatt. Dette er særlig nå der er noe han er interessert i eller er opptatt av. Ellers synes jeg ofte han er lite vitebegjærlig, sliter med å lære ting eks lære klokka, eller lære å knyte skoene sine. Ja da det der er kjent for meg, og tolmodighetsprøven er stor. Ticks er så mangt, lyder , Hyl, hosting kremting, ekko, (gjentar seg selv ) Og feks. "skal ikke gjøre det mer!" Hundre ganger, Og sier det igjen. Ritualer som vi gjennkjenner , fra tannpuss til å ta på ting på spes. måter. osv osv. Alt til sin tid og det forandrer seg av og til til å bli mer stille, slik som blunking som om de har fått rusk i øyet. Og ofte en gange som er veldig rar i forhold til andre. Og generelle lærevansker er også noe mange sliter med. konsentrasjon, og tvangshandlinger osv. Nå ble det mye hulter til bulter men allikevel,slik er vår hverdag for det meste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hei lellemor. Ja hvis barnet har en bokstavdiagnose, da er de bokstavbarn altid for de har altid bokstavdiagnosen sin. Anonym med fas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.