Gå til innhold

Tips om nedtrapping?


Tullerull

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 9 mnd som jeg ammer 4-6 ganger hver dag og 1-2 ganger om natten. Nå har jeg lyst til å kutte ut nattmåltidet og også trappe noe ned på dagen. Jeg vet at man anbefaler at barnet bare skal skrike på natten og at det vil ta 3-4 netter så er det over. Men han er vel sulten når han er vant med å få mat på natten? Vil det da si at jeg må la ham ligge å hyle etter mat uten å gi ham noe? Høres fælt ut på meg. En ting å la dem grine hvis primære behov er dekket, men hvis jeg vet han er sulten vet jeg ikke om jeg klarer å gjennomføre det. Tips?

Om to mnd begynner jeg å jobbe. Skal da jobbe 3 uker før det er 2 mnd sommerferie. Vet ikke helt om jeg skal slutte helt før jeg begynner å jobbe, eller om jeg skal fortsette morgen og kveld og heller ta total avvenning i ferien. Kan vel bli litt stress med morgenammingen hvis jeg må gå før han er klar for melk eller? (faren skal ha pappapermisjon da). Hvis man ammer morgen og kveld, gir man erstatning til de andre måltidnene da? Eller bare vann?

Uansett vil jeg iallefall begynne å trappe ned litt etter litt allerede nå. Jeg får svært lett tilstoppede melkeganger, så jeg er litt i tvil om hvordan jeg bør gjøre det. Nå får han pupp etter hvert måltid + en til to ganger mellom måltidene alt ettersom. Det er jo litt praktisk å kunne amme litt mellom måltidene hvis han er litt småsulten, men det er vel disse jeg bør kutte ut først, eller hva? Håper jeg kan noen gode tips.

(For ni mnd siden trengte jeg hjelp fra dere for å få i gang ammingen, og nå trenmger jeg jammen meg hjelp til å slutte også ;-)

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære tullerull. Gradvis nedtrapping er lurest for å ungå tilstoppinger. Hva med å kutte ut et nattmåltid først? Nattamming trigger mest melkeproduksjonen. Man ser ofte at når barna slutter med nattpuppen i den alderen, blir matlysten større om dagen. Barn i den alderen anbefales ofte 6 måltider om dagen da iregnet 2 -3 måltider med bare morsmelk foruten måltider med fastføde og drikke. Hvorvidt barnet trenger annen melk enn morsmelk, beror på hvor mange måltider du ammer til og hvor mye melk du produserer. Barn får vanligvis melk via grøten hvis man bruker ferdiggrøter. Mange fortsetter å amme morgen, ettermiddag og kveld etter å ha startet opp på jobb.Det er ofte en god kose stund både for mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...