Gå til innhold

Hva er så farlig med vival?

Anbefalte innlegg

Nå sist jeg snakket med psykiateren sa han jeg skulle ta 100 mg seroquel og 5 mg vival til natten, har tatt 7,5 mg jeg da. Sa det til sykepleieren og han sa det måtte jeg ikke ta for mye av, til slutt virket de ikke men har jo tatt de i mange år og de virker fremdeles. Jeg sa det kunne hende det var bare i oppstarten med latuda jeg skulle ta vival, ja det var det nok sa sykepleieren. Men er det så farlig om jeg tar vival hver kveld? Misbruker jo det ikke og finner det vanskelig å la være å bruke det, da må jeg jo opp i 200 mg seroquel igjen og får det hjertegreiene og enda høyere puls. Har lurt på å ta to metoprolol igjen, legen ville jo jeg skulle det. Men fikk lavt blodtrykk pga at jeg tok truxal, tar jo ikke det lenger. Kan jeg ta to metoprolol da? Kunne jo prøvd? Da måtte jeg snakke med lege sa sykepleieren, men det er jo så mye styr det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458229-hva-er-s%C3%A5-farlig-med-vival/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan prøve med 150 mg seroquel og 5 mg vival igjen da. Psykiateren skrev ikke i journalen at han hadde sagt jeg skulle ta 100 mg seroquel og 5 mg vival, prøver han å skjule det? Skrev bare vi ble enige om 100 mg seroquel, og at jeg ville ta seroquel selv om jeg fikk det hjertegreiene. Vil jo ikke det men nozinan funket jo ikke. 

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå sist jeg snakket med psykiateren sa han jeg skulle ta 100 mg seroquel og 5 mg vival til natten, har tatt 7,5 mg jeg da. Sa det til sykepleieren og han sa det måtte jeg ikke ta for mye av, til slutt virket de ikke men har jo tatt de i mange år og de virker fremdeles. Jeg sa det kunne hende det var bare i oppstarten med latuda jeg skulle ta vival, ja det var det nok sa sykepleieren. Men er det så farlig om jeg tar vival hver kveld? Misbruker jo det ikke og finner det vanskelig å la være å bruke det, da må jeg jo opp i 200 mg seroquel igjen og får det hjertegreiene og enda høyere puls. Har lurt på å ta to metoprolol igjen, legen ville jo jeg skulle det. Men fikk lavt blodtrykk pga at jeg tok truxal, tar jo ikke det lenger. Kan jeg ta to metoprolol da? Kunne jo prøvd? Da måtte jeg snakke med lege sa sykepleieren, men det er jo så mye styr det. 

«Misbruker jo det ikke og finner det vanskelig å la være å bruke det»

Avhengighet, kalles det. 

Anonymkode: 191be...11c

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo avhengig hvis du syns det er vanskelig å la være. Det er med feks. smerter man kan si det er vanskelig å la være å ta smertestillende. Ser du sammenhengen?

Anonymkode: 50ef8...966

Okay. Ja har jo psykiske smerter da. 

Annonse

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Okay. Ja har jo psykiske smerter da. 

Ja forstår det. Når det er sagt, så tror jeg ikke det er farlig. Det er jo ikke så store mengder. Jeg jobbet en gang i psykriatrisk bofellesskap for voksne/litt eldre. Der var det mange som tok  vival og andre beroligende pluss sovemedisin fast på kveld og det var noe de antageligvis aldri kom til å slutte med. Så du blir jo "avhengig" av det sånn sett, men ikke på en farlig måte.

Hvis du får det best med den medisinering du er på nå, så er det vel ingen grunn til å stille noe spørsmål ved det. 5mg vival er jo veldig lite. Jeg har tatt det, for jeg må en gang i året ta MR av hodet og har forferdelig klaustroforbi. Det er alt for lite, blir ikke beroliget i det hele av usle 5 og jeg tar to tabl. uten at det virker. Det ender alltid med beroligende intravenøst.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo avhengig hvis du syns det er vanskelig å la være. Det er med feks. smerter man kan si det er vanskelig å la være å ta smertestillende. Ser du sammenhengen?

Men avhengig er ikke det samme som misbruk - har man kroniske smerter er man selvfølgelig avhengig av å ta smertestillende, til tider også smertestillende man blir avhengig av... Selv bruker jeg opioder daglig og er selvfølgelig rent fysisk avhengig av dem. Skal jeg slutte med dem, må jeg regne med lang nedtrapping og abstinenser. Men jeg er også avhengig av å bruke dem, for hvis ikke blir smertene så store at jeg bare blir sengeliggende. Dette er viktig å veie dette opp mot hverandre - MISBRUK derimot, er noe helt annet... 

Men: Det er viktig for meg å understreke at jeg tar akkurat de dosene legen har skrevet ut for meg, disse blir til og med flagget, slik at jeg ikke får hentet ut nye medisiner for tidlig (noe som kan tyde på misbruk eller salg). Jeg mener ikke på noen måte at man skal ta det man selv føler man trenger av noen medisiner.

Endret av Bokormen123
La til avsnitt i fet skrift...
31 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Men avhengig er ikke det samme som misbruk - har man kroniske smerter er man selvfølgelig avhengig av å ta smertestillende, til tider også smertestillende man blir avhengig av... Selv bruker jeg opioder daglig og er selvfølgelig rent fysisk avhengig av dem. Skal jeg slutte med dem, må jeg regne med lang nedtrapping og abstinenser. Men jeg er også avhengig av å bruke dem, for hvis ikke blir smertene så store at jeg bare blir sengeliggende. Dette er viktig å veie dette opp mot hverandre - MISBRUK derimot, er noe helt annet... 

Men: Det er viktig for meg å understreke at jeg tar akkurat de dosene legen har skrevet ut for meg, disse blir til og med flagget, slik at jeg ikke får hentet ut nye medisiner for tidlig (noe som kan tyde på misbruk eller salg). Jeg mener ikke på noen måte at man skal ta det man selv føler man trenger av noen medisiner.

Ja, du har rett, jeg er helt enig med deg🤗

9 timer siden, Bokormen123 skrev:

Ja, enig i at det er viktig å skille mellom avhengig og misbruk - særlig for leger, men gjerne også for befolkningen ellers når man snakker om dette. Men jeg tror også at vi pasienter som går på smertestillende, har en åpen dialog med våre nærmeste om de er villige til å forstå og særlig vår egen lege. Jeg ønsker ikke å stå på smertestillende som fast medisin, men har den som behovsmedisin, men har forklart legen at i praksis kunne den ha vært fast medisin. Likevel ønsker jeg at den står som behovsmedisin fordi den ikke skal legges i dosett og fordi jeg ønsker å stå fri til å hoppe over en dose eller to når jeg selv ser at jeg kan klare det. Det har skjedd siste uke ved tre ettermiddager/kvelder. Jeg har et litt annet system enn deg. Jeg må be om fornyelse av resept på opiater 100-pakning (A-preparater) hver gang, men både jeg og legen min vet hvor lenge en pakning skal vare, så jeg vet at om jeg skulle komme til å be om fornyelse for tidlig, må jeg forklare hvorfor jeg har hatt et høyere forbruk i det siste. Jeg kan ta alt fra 15-30 mg OxyContin to ganger i døgnet alt etter hva jeg ser er behovet fordi mine smerter er så varierende fra dag til dag, men vet jeg må forklare meg om jeg har tatt maksimal dosering over lengre tid. Det føles helt OK for meg å skulle ha det slik for å få forskrevet videre - og jeg synes det skulle bare mangle. Legen viser meg tillit, og da bør jeg vise ham tillit ved å være åpen tilbake. Det er til syvende og sist jeg selv som er den tapende part om jeg skulle begynne å lyve for min egen lege.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja forstår det. Når det er sagt, så tror jeg ikke det er farlig. Det er jo ikke så store mengder. Jeg jobbet en gang i psykriatrisk bofellesskap for voksne/litt eldre. Der var det mange som tok  vival og andre beroligende pluss sovemedisin fast på kveld og det var noe de antageligvis aldri kom til å slutte med. Så du blir jo "avhengig" av det sånn sett, men ikke på en farlig måte.

Hvis du får det best med den medisinering du er på nå, så er det vel ingen grunn til å stille noe spørsmål ved det. 5mg vival er jo veldig lite. Jeg har tatt det, for jeg må en gang i året ta MR av hodet og har forferdelig klaustroforbi. Det er alt for lite, blir ikke beroliget i det hele av usle 5 og jeg tar to tabl. uten at det virker. Det ender alltid med beroligende intravenøst.

Det er nå godt det ikke er farlig da, føler meg jo ikke dopa eller noe sånt av det heller. Nei det er ikke noen høy dose, godt de har intravenøst ved slike undersøkelser da :) 

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har et litt annet system enn deg. Jeg må be om fornyelse av resept på opiater 100-pakning (A-preparater) hver gang, men både jeg og legen min vet hvor lenge en pakning skal vare, så jeg vet at om jeg skulle komme til å be om fornyelse for tidlig, må jeg forklare hvorfor jeg har hatt et høyere forbruk i det siste. 

Nei, dette er akkurat det samme systemet som jeg har - får bare resept på 100 om gangen - var det jeg mente med at det blir holdt oversikt over hvor mye jeg tar over en gitt periode...

7,5 mg vival er ikke mye. Det som er farlig med benzo er hvis man tar mer og mer, tilslutt blir veldig avhengig og legen sier nei. Så får man abstinenser. Jeg tar 2mg rivotril ca 2-3 ganger i uken. En rivotril tilsvarer 8 vival. 

Så du er langt mindre i faresonen for benzoavhengighet enn meg. Selv om jeg ikke har problemer med å slutte. Måtte det noen år da det ble forbudt å kjøre med det. Nå kjører jeg ikke lengre, og da tar jeg det. Vet egentlig ikke om jeg trenger det i hvert fall ikke så ofte, men jeg har nå lagt meg til en vane.

Anonymkode: cfc8c...ef0

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7,5 mg vival er ikke mye. Det som er farlig med benzo er hvis man tar mer og mer, tilslutt blir veldig avhengig og legen sier nei. Så får man abstinenser. Jeg tar 2mg rivotril ca 2-3 ganger i uken. En rivotril tilsvarer 8 vival. 

Så du er langt mindre i faresonen for benzoavhengighet enn meg. Selv om jeg ikke har problemer med å slutte. Måtte det noen år da det ble forbudt å kjøre med det. Nå kjører jeg ikke lengre, og da tar jeg det. Vet egentlig ikke om jeg trenger det i hvert fall ikke så ofte, men jeg har nå lagt meg til en vane.

Nei det er ingen stor dose jeg tar, jeg spurte etter rivotril en gang da jeg hadde nervesmerter for jeg hadde lest det skulle hjelpe. Da ble den legen sint på meg. 

Nei er jo ikke sånn at jeg trapper opp heller, tror ikke det er noen fare. Det er bare sykepleieren som er litt på tuppa! Forstår ikke helt det. 

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det er ingen stor dose jeg tar, jeg spurte etter rivotril en gang da jeg hadde nervesmerter for jeg hadde lest det skulle hjelpe. Da ble den legen sint på meg. 

Nei er jo ikke sånn at jeg trapper opp heller, tror ikke det er noen fare. Det er bare sykepleieren som er litt på tuppa! Forstår ikke helt det. 

Jeg har også opplevd snurte leger når jeg ber om rivotril. Den ene gikk til det skritt å kontakte DPS og høre om det var sant att jeg hadde fått det der. Men det er ikke noe i forhold til da jeg ba om flunipam for å ta IFM tannlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...