Gå til innhold

Kupton -alkohol og bipolar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bør ikke bipolare drikke? Deler en flaske vin med meg selv i kveld. Er ikke det ok da? 

Dette baserer seg på forskning- forløpsstudier. Der ser en på hvordan det går over tid med personer på BP og hvordan dette henger sammen med en rekke faktorer.  Seks- 6 - alkoholenheter (en flaske vin) er langt over det som er ok. 

Mitt anslag (ikke basert på forskning jeg har lest, men kun på min erfaring) er at to alkoholenheter per uke er absolutt maks av det en bør drikke.

Men hvorfor? Er det fordi man kan bli ustabil av det slik at det feks kan utløse en episode, eller er det fare for avhengighet? Eller begge deler pluss andre ting? Jeg vet at de med bp2 har større sannsynlighet for avhengighet enn de med bp1. 

Anonymkode: bb591...a26

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? Er det fordi man kan bli ustabil av det slik at det feks kan utløse en episode, eller er det fare for avhengighet? Eller begge deler pluss andre ting? Jeg vet at de med bp2 har større sannsynlighet for avhengighet enn de med bp1. 

Anonymkode: bb591...a26

Alkohol kan trigge en sykdomsepisode eller forverre en allerede eksisterende. 

Drømmeautomat

Jeg har også lurt på dette. Jeg fikk beskjed om å forholde meg til alkohol som jeg var ei gravid kvinne.

Jeg veit for min egen del at i perioder med nedstemthet er det fristende å drikke for å dempe indre smerte, og når man er oppstemt drikker man ofte fordi man syns det er morsomt og man er sosial. Det er kanskje noe av forklaringen på at bipolare lett misbruker rusmidler.

Jeg har foreløpig sluttet helt å drikke for en periode pga. medisiner, men ønsker egentlig å kunne drikke "normalt", 3-4 enheter i uka. Alkohol påvirker jo også søvnen negativt, noe som igjen kanskje kan påvirke svingningene.

Annonse

Alkohol tømmer nervecellene for nevrotransmittere ved å slippe de ut i synapsene. Alkohol er en «release agent» av en del nevrotransmittere, deriblant serotonin. 

For friske mennesker går dette stort sett bra og man opplever kanskje bare litt nedstemthet dagen derpå. Bipolare er langt mer sensitive for dette både oppover og nedover og kan bli destabilisert av å drikke, spesielt større mengder alkohol. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det verre for bipolare å drikke enn for andre psyk sykdommer? Når det gjelder å trigge sykdommen, og da snakker jeg heller ikke om type misbruk. 

Anonymkode: 90a3e...abf

Stemningslidelser og rusmidler er en dårlig match, spesielt under en pågående sykdomsepisode. 

2 timer siden, ISW skrev:

Alkohol tømmer nervecellene for nevrotransmittere ved å slippe de ut i synapsene. Alkohol er en «release agent» av en del nevrotransmittere, deriblant serotonin. 

For friske mennesker går dette stort sett bra og man opplever kanskje bare litt nedstemthet dagen derpå. Bipolare er langt mer sensitive for dette både oppover og nedover og kan bli destabilisert av å drikke, spesielt større mengder alkohol. 

Alkohol virker veldig stimulerende/aktiverende på meg, særlig i mindre/moderate mengder. To enheter kan føre til at jeg blir såpass gira at jeg går to døgn uten søvn. 

24 minutter siden, Janus30 skrev:

Alkohol virker veldig stimulerende/aktiverende på meg, særlig i mindre/moderate mengder. To enheter kan føre til at jeg blir såpass gira at jeg går to døgn uten søvn. 

Alkohol er et veldig godt eksempel på et stoff med to ulike virkningsmekanismer ved ulike doser. I små doser er hovedeffekten at nevrotransmittere frigjøres og du kan få en stimulerende effekt. I større doser overtar den dempende og egentlig uønskede effekten (GABA-reseptorstimulering). 

Benzo er typisk motsatt. I små doser får man en dempende effekt, i større doser (misbruksdoser) får man en stimulerende effekt som følge av frigjøring av dopamin. 

Endret av ISW

I tillegg til det som er nevnt, vil jeg nevne to forhold:

1. Noen mener at BP også er en døgnrytmeforstyrrelseslidelse. Alkoholinntak har både i seg selv, men også med de adferdsfølger det har, en tendens til å ødelegge søvn/døgnrytme. Dette tåler de med BP dårlig, og er en faktor som sterkt øker risikoen for nye episoder. 2. Faren for å utvikle skadelig bruk og etterhvert avhengighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...