Gå til innhold

Overasket over hvor psykisk friske de som er innlagt er

Anbefalte innlegg

Er innlagt på akuttpsykiatrisk og må si jeg ble overasket over at de andre pasientene virker såpass psykisk friske. Hadde liksom trodd at de som var så syke at de måtte innlegges (ihvertfall her på akutten) hadde vært litt mer nedstemte eller psykotiske, men det er ikke realiteten her jeg er innlagt for her snakkes det i et sett og de skrattler og virker å ha det skikkelig fint. 

Anonymkode: b4e69...b94

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

virker å ha det skikkelig fint

Det kan nok virke slik på noen av pasientene, men de viser jo ikke i felleslokalene hvordan de virkelig har det.

Jeg kan nok fremstå som ganske frisk når jeg er innlagt. Det er fordi jeg bruker stuen som avledning og tar meg virkelig i sammen når jeg er der. Jeg er godt vant til å skjule hvordan jeg har det. Når jeg ikke klarer mer går jeg på rommet. Hvor tøft jeg har det der ser jo ingen av mine medpasienter.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er innlagt på akuttpsykiatrisk og må si jeg ble overasket over at de andre pasientene virker såpass psykisk friske. Hadde liksom trodd at de som var så syke at de måtte innlegges (ihvertfall her på akutten) hadde vært litt mer nedstemte eller psykotiske, men det er ikke realiteten her jeg er innlagt for her snakkes det i et sett og de skrattler og virker å ha det skikkelig fint. 

Kan du selv tenke deg årsaker til hvorfor folk ser ut til å trives? Trolig ikke fordi de har det hyggelig og så gøy...

Og tror du at du selv kan fremstå friskere/bedre enn du selv føler deg sett utenfra når en ikke kjenner deg i detalj?

De gangene jeg selv har vært innlagt, har jeg kun holdt meg på rommet. Da enten oppi sengen, under sengen, i en krok på badet e.l. eller litt varierende hvor jeg befinner meg. Dette er det ingen pasienter som vet om, men forblir mellom meg og min behandler og kontaktne mine.

Annonse

Jeg jobber på en psykosepost, og pasientene ser som regel friske ut for meg, det er bare noen få som kan skille seg ut. Det er hvis jeg kommer inn på et rom der pasienten feks er oppløst i tårer eller har gjort rare ting på badet (som å kaste ting i do) at jeg tenker de er syke. 

Anonymkode: 0ba7c...0d3

Har noen ganger tenkt det samme, men jeg vet også at mange kan virke friske utad, men så er det noe annet når de kommer for seg selv. Men har merket at mange av de som virker helt friske og fornøyde ofte blir skrevet ut ganske raskt igjen, men ikke alle så klart. 

Og hvorfor man er der er jo forskjellig også. En manisk person kan jo tross alt virke svært glad og fornøyd. 

Husker ei som var innlagt pga psykose. Hun gled inn og ut av psykosen. Det ene øyeblikket virket hun helt normal, men plutselig begynte hun å snakke med alle stemmene i hodet. 

Selv er jeg alltid veldig stille og tilbaketrukket. Snakker nesten aldri med medpasienter og det er aldri jeg som tar initiativ til å snakke. Men også jeg framstår bedre på stua enn når jeg ligger i senga på rommet. Det er helt naturlig tenker jeg. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva som foregår på innsiden av et menneske, du ser det andre velger å la deg se.

Anonymkode: e7673...f5d

Worrisome Plenty

Når jeg satt på røykerommet på psykose akutten for lenge siden var det en som sa til meg att jeg virket så normal så hva gjorde jeg der? Han ble skrevet ut 2 dager senere, jeg ble sendt på tvang til ett annet sted.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel ikke så syk du heller da som undres over det. Tror ikke du hadde brukt tid på dol hvis du var så syk du forventet at de andre var.

Anonymkode: cb902...de7

Følte du deg truffet? 

Worrisome Plenty

Da jeg var innlagt var det mest folk som klaget over hvor syke de var. Det var nesten en konkurranse på røykerommet om hvem som hadde det verst. Dette var på åpen avdeling. Det var litt annerledes på lukket, der var det blanda drops for å si det slik. Noen var jo inne veldig kort, mens vi som var der lenge hadde det gøy med hverandre, og ble gode venner. Rart det når de som er annerledes møter hverandre så er det lettere å være sosial enn det er ute i det fri. Ingen av vennskapene bestod etter utskrivelse dog.

Endret av Worrisome Plenty

Annonse

Når jeg har vært innlagt på akutt/lukket avdeling så har jeg møtt folk som har sett veldig syke ut, og folk som har sett helt friske ut. Jeg ble litt kjent med en veldig hyggelig kvinne som først virket helt normal, men så begynte hun å fortelle ting som åpenbart var vrangforestillinger. 

Anonymkode: 6ad2f...c6e

Det er min erfaring også etter å ha vært innlagt på psykiatrisk utallige ganger. Mange av de virker rett og slett mistenkelig friske ut. Man kan jo se på folk om de er glade eller deprimerte, blant annet ved å se på kroppsholdning, ansiktsuttrykk og tonefall. Jeg er ihvertfall veldig dårlig når det går så langt atjeg blir innlagt. 

Anonymkode: cf3bc...b08

Jeg var lagt inn på akutt for en hel del år siden. Jeg var sliten, sov mye, og ikke veldig pratsom, men når jeg var på fellesrommet prøvde jeg jo. Var med en fyr ut for å få frisk luft mens han røyka og han virket egentlig i ganske godt humør, pratet, fjaset, tulla og lo, "lekte" seg litt i treningsapparatene og siden vi prata om fast og løst kom vi jo inn på hvorfor vi var der og da kom det frem at dette var vel 5 gang han ble lagt inn på tvang for å ha prøvd å tenne på huset til faren sin fordi faren vistnok var djeveln eller noe slikt... Så joa, man trenger ikke virker syk for å være syk vistnok!

Anonymkode: 75e4e...6e4

På 6.12.2020 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Følte du deg truffet? 

Jeg har aldri blitt innlagt så føler meg absolutt ikke truffet. Men det virker som  du syns folka rundt deg ikke var psyke nok, så da ble du  fornærmet. Men på dol var du oppegående nok til å klage over dine medpasienters manglende depresjoner og psykoser.  Spesielt.

Anonymkode: cb902...de7

På 7.12.2020 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Det er min erfaring også etter å ha vært innlagt på psykiatrisk utallige ganger. Mange av de virker rett og slett mistenkelig friske ut. Man kan jo se på folk om de er glade eller deprimerte, blant annet ved å se på kroppsholdning, ansiktsuttrykk og tonefall. Jeg er ihvertfall veldig dårlig når det går så langt atjeg blir innlagt. 

Anonymkode: cf3bc...b08

Ja, og hos andre kan man ikke lese dette over hodet. Jeg kan bli innlagt, smile og le og se ut til å ha det utrolig fint, på innsiden planlegger jeg å ta livet av meg eller skade meg alvorlig, eller jeg kan ha latt være å spise på en uke eller to. Følelsene har ikke riktig kontakt med hverandre. Jeg husker godt første gang jeg ble innlagt, reagerte de veldig på at jeg ene kvelden hadde gjort et alvorlig selvmordsforsøk som trengte gjenopplivingstiltak inne på avdelingen mens jeg neste morgen gjennomførte avsluttende eksamen på videregående skole som jeg fikk beste karakter på.

17 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, og hos andre kan man ikke lese dette over hodet. Jeg kan bli innlagt, smile og le og se ut til å ha det utrolig fint, på innsiden planlegger jeg å ta livet av meg eller skade meg alvorlig, eller jeg kan ha latt være å spise på en uke eller to. Følelsene har ikke riktig kontakt med hverandre. Jeg husker godt første gang jeg ble innlagt, reagerte de veldig på at jeg ene kvelden hadde gjort et alvorlig selvmordsforsøk som trengte gjenopplivingstiltak inne på avdelingen mens jeg neste morgen gjennomførte avsluttende eksamen på videregående skole som jeg fikk beste karakter på.

Da var du vekselvis syk og frisk da. Den ene dagen veldig syk, den andre dagen veldig frisk og oppegående. Slikt går an det. 

Anonymkode: ab9fe...443

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...