Gå til innhold

Aldersregresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om overskrift er riktig mtp. oversettelse fra engelsk "age regression". Finner ikke så mye fagstoff om dette på norsk.. Jeg er 24, men har nylig startet å sutte på tommelen, sove med kosedyr og gå mentalt tilbake i alder - kun når jeg er alene da. Gjør det for å føle meg trygg, siden alle mine andre mestingsstrategier (alkohol, selvskading, overspising) fungerer ikke lenger. Tror jeg har hatt en traumatisk barndom, og har et stort behov for å lage en safe space. Leste at dette er en bra mestringsmetode, men føler ikke det helt selv. Er redd det skal eskalere og jeg ikke klarer å slutte. Det jeg lurer på er om det er flere som bruker dette som en mestringsstrategi? 

Anonymkode: 7e47e...122

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om overskrift er riktig mtp. oversettelse fra engelsk "age regression". Finner ikke så mye fagstoff om dette på norsk.. Jeg er 24, men har nylig startet å sutte på tommelen, sove med kosedyr og gå mentalt tilbake i alder - kun når jeg er alene da. Gjør det for å føle meg trygg, siden alle mine andre mestingsstrategier (alkohol, selvskading, overspising) fungerer ikke lenger. Tror jeg har hatt en traumatisk barndom, og har et stort behov for å lage en safe space. Leste at dette er en bra mestringsmetode, men føler ikke det helt selv. Er redd det skal eskalere og jeg ikke klarer å slutte. Det jeg lurer på er om det er flere som bruker dette som en mestringsstrategi? 

Hva gjør deg usikker?

Anonymkode: 2a52a...35e

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør deg usikker?

Det jeg mente var på om oversettelsen er riktig, om det heter dette på norsk haha. Ellers så lurer jeg på om flere her opplever dette :)

-TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg suttet på den ene pekefingeren en god del fram til jeg var 16 år til mine foreldres store fortvilelse. De prøvde alt for å få meg til å slutte, men det gikk ikke. Men må ha vært min måte å overleve mobbing og traumer fra skolen på som ingen andre visste om, selv ikke min familie. Som 16 åring flyttet jeg på internatskole og da sluttet jeg brått med det, men fikk etterhvert problemer med spiseforstyrrelser pga barndommen min. 
Men tar meg den dag i dag å sutte på pekefingeren og ønske meg bamse for det blir min trygghet når jeg er alene, som stort sett er hele tiden. Vandrer ofte tilbake til barndommen og hvor ille jeg da hadde det. 
Så du er ikke alene ❤️

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mente var på om oversettelsen er riktig, om det heter dette på norsk haha. Ellers så lurer jeg på om flere her opplever dette :)

-TS

Jeg merket teksten i fet skrift vedrørende det jeg lurte på, hva gjør deg usikker på om du har opplevd traume i barndommen 🙂 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har hatt en traumatisk barndom

Tror nok at du hadde husket det om du hadde hatt en traumatisk barndom. Slikt er liksom ikke noe en glemmer eller plutselig får en følelse av i en alder av 24...

Anonymkode: 444be...ca0

Skrevet
4 timer siden, Undulaten skrev:

Jeg suttet på den ene pekefingeren en god del fram til jeg var 16 år til mine foreldres store fortvilelse. De prøvde alt for å få meg til å slutte, men det gikk ikke. Men må ha vært min måte å overleve mobbing og traumer fra skolen på som ingen andre visste om, selv ikke min familie. Som 16 åring flyttet jeg på internatskole og da sluttet jeg brått med det, men fikk etterhvert problemer med spiseforstyrrelser pga barndommen min. 
Men tar meg den dag i dag å sutte på pekefingeren og ønske meg bamse for det blir min trygghet når jeg er alene, som stort sett er hele tiden. Vandrer ofte tilbake til barndommen og hvor ille jeg da hadde det. 
Så du er ikke alene ❤️

Trist å høre ❤️ Håper du har det bedre i dag! Har du funnet nye metoder å takle følelsene på? 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merket teksten i fet skrift vedrørende det jeg lurte på, hva gjør deg usikker på om du har opplevd traume i barndommen 🙂 

Beklager, jeg så ikke det så misforsto. Godt spørsmål.. Jeg har opplevd mye som kanskje ikke var greit. Eksempler: Overtredelse av grenser (seksuelt, ikke noe berøring men) fra voksne menn, mobbing, omsorgssvikt. Det at jeg er usikker er fordi jeg ikke husker så veldig mye, jeg har store problemer med å innse at jeg har blitt utsatt for noe traumatisk i den forstand. Om det gir mening.. :)

-TS

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist å høre ❤️ Håper du har det bedre i dag! Har du funnet nye metoder å takle følelsene på? 

-TS

Jeg sliter godt i dag, da jeg har fått mer traumer over flere år i voksenalder. Nå bruker jeg mer overspising og selvskading, om jeg ikke klarer å kontakte psykisk helseteamet i kommunen,, men de er ikke der sene kvelder/ natt og helger. 
Så skal ikke være lett....

Skrevet

Jeg har en måte å lage meg et trygt sted på som kan minne meg om noe trygt i fortiden som jeg tar med meg inn i nåtiden. Jeg kan sette på en lydbok med en del gode, gamle, tradisjonelle eventyr og sovne inn til disse om uroen for å sove er svært stor. Da klarer jeg ofte å sovne uten å måtte bruke mer medisiner som kanskje likevel ikke hadde virket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...