Gå til innhold

Hvorfor psykose på samme tid hvert år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kusinen min sliter med litt ulike psykiske utfordringer. Store deler av året virker hun normal, men i november-desember har hun blitt innlagt med psykose og depresjon. Jeg vet ikke nøyaktig diagnose, men er nysgjerrig på hvorfor det samme skjer i et sånt mønster. Er det vanlig? I år var hun til og med positivt innstilt til julen, og det virket ikke som om hun hadde psykose eller depresjon, eller noen forventning om innleggelse. Hun var motivert for å endelig ha en normal jul. Og så går det et par uker, og alt har rast sammen i ny depresjon og psykose. Er det ofte at dette kan skje? At en får et mønster sånn? Ingen drømming her, altså, prøver kun å være her og å forstå mer. 

Anonymkode: 15c92...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest om årsaker til dette. Men jeg har erfart at det er meget vanlig. I gamle dager da vi hadde papirjourmal, var første omslagsside en oversikt over innleggelser med dato for inn/ut, avdeling og diagnose. Da var det lett å se at innleggelser kunne variere bare med noen får dager fra år til år.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Jeg har ikke lest om årsaker til dette. Men jeg har erfart at det er meget vanlig. I gamle dager da vi hadde papirjourmal, var første omslagsside en oversikt over innleggelser med dato for inn/ut, avdeling og diagnose. Da var det lett å se at innleggelser kunne variere bare med noen får dager fra år til år.

Jeg er ikke tråstarter men ble litt forundret over svaret ditt. Jeg følger også et mønster i mine depresjoner og har ofte lurt på hvorfor. Hadde vært greit å finne noe litteratur om dette fordi noen ganger hjelper det å forstå mekanismene bak. En liten kommentar som ikke har med temaet å gjøre. Jeg synes det ikke er så lenge siden sykepleieruniformene var kjole, hvite sandaler og lange hvite strømper. På visitten gikk jeg med stor respekt bak legene og dro på en  tralle med papirjournaler.  Rart å tenke på at mine ungdomsår nå blir betegnet som gamle dager. 

Anonymkode: 523e2...407

Skrevet

Det er kanskje pga. at det er så mørkt og dystert med lite dagslys? Eller at noe traumatisk skjedde på denne tiden sånn ca. og at det da slår ut?

Skrevet

Jeg tenker at vi har en biologisk klokke som går som både har med døgnrytme å gjøre, men også med årsrytme. Trekkfugler kommer ofte på samme dato +/- noen få dager osv osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...