Gå til innhold

Sønn som sliter med å få betalt regningene pluss psykriatrisk osv

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det ut som han trenger mer hjelp enn bare ønomisk støtte fra NAV. Har han noen diagnose?

Anonymkode: a9118...32a

Nei, han har vært utredet fra han var lite barn flere ganger. Men aldri fått en diagnose. Men som voksen er han blitt mye mye verre desverre. 

Han er tiltaksløs,  klarer ikke å oppføre seg og handle normalt slik at han ramler utenfor både hos nav og andre plasser. Han sier ord som ikke er normalt å si av en oppegående voksen person. Han hater mennesker sier han. Og han isolerer seg mye. Alltid rastløs og urolig. Han er som et barn som ikke klarer å handle som en voksen.  Fælt å si. Men det er sannheten.  For at han skal klare seg i livet så trenger han egentlig en støttekontakt som kan hjelpe han etter min mening. Men han er voksen og fått all ansvar selv.... ingen diagnose. Liksom helt normal....  uten at han er normal i adferd det hele tatt etter min bedømming. 

Han venter på svar fra psykolog om  han kan få behandling, men det tar sin tid. Fikk først avslag fordi han ikke tok narkotikatestene. Nå har han tatt en av de to testene. Andre nektet han desverre å ta. Men første testen skulle være fin sa han. 

I går lurte jeg på om han hadde tatt narkotika eller ikke for han hadde en så gi blaffen holdning til nav sitt avslag og sa mye rart høyt i offentligheten, og jeg synes at han virket til å snøvle når han pratet. 

Uten nav sine stønader så kommer han til å få inkassokrav. Han har en forbruksgjeld og altfor høy telefonregning... 

Anonymkode: 929bb...a6a

Fortsetter under...

1 time siden, Sol1973 skrev:

Kan du prøve å prate med arb giver og få han til å lage et brev der det fremstår at sønnen ikke sa opp selv. Da kan ha få dagpenger før. 

Dersom manglende kontrakt er årsaken så har jeg lyst å gå inn i butikken han jobbet i selv og spørre etter sjefen. Spørre om han vær så snill kan sende han kontrakten for ellers får ikke han betalt regningene sine. Men jeg har vel ikke lov å blande meg. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom manglende kontrakt er årsaken så har jeg lyst å gå inn i butikken han jobbet i selv og spørre etter sjefen. Spørre om han vær så snill kan sende han kontrakten for ellers får ikke han betalt regningene sine. Men jeg har vel ikke lov å blande meg. 

Du kan prøve. Verst er at han sier nei. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hva som har skjedd. Sønnen har tjent nok til å få dagpenger. Han tjente 150 000 kr siste året før han sa opp. 

Men sønnen har en meget spesiell adferd. Han sier ord som ikke er normalt å si av en voksen normal person. Han påsto at han sendte 10 til 15 meldinger til nav på en dag bare for å fortelle de hvor evne-veike og trege de var. Deretter fikk han avslaget. Så det er jo ikke måten man går fram på om man vil ha dagpenger....  Men det er ganske fortvilende for meg for jeg vet jo hvor stressende situasjon som nå er i møte nå når han ikke kommer til å klare regningene sine.... 

Men er det 12 uker siden han sa opp? Han skal jo ikke ha dagpenger utbetalt før det er gått 12 uker. 

2 minutter siden, Sol1973 skrev:

Du kan prøve. Verst er at han sier nei. 

Pratet med noen i familien min om det som mener at vi må bare akseptere at han ikke får dagpenger. Og at uansett så kan alt ordne seg. Men jeg tror dårlig på det. Tror det blir vanskelig når inkassokravene kommer. Og dumt at han mister muligheten til dagpenger pga en sjef som ikke kunne sende han kontrakten. 

Akkurat nå, frosken skrev:

Men er det 12 uker siden han sa opp? Han skal jo ikke ha dagpenger utbetalt før det er gått 12 uker. 

Nei men han får ikke dagpenger i det hele tatt.  Og da blir det tøfft. 

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pratet med noen i familien min om det som mener at vi må bare akseptere at han ikke får dagpenger. Og at uansett så kan alt ordne seg. Men jeg tror dårlig på det. Tror det blir vanskelig når inkassokravene kommer. Og dumt at han mister muligheten til dagpenger pga en sjef som ikke kunne sende han kontrakten. 

Nei men han får ikke dagpenger i det hele tatt.  Og da blir det tøfft. 

Har du lest vedtaket fra NAV?

Forøvrig ville jeg ha forsøkt å benytte  denne anledningen til å  øke hans forståelse av at hans handlinger har konsekvenser.  Jeg hadde ikke betalt regningene hans, tror jeg, - men faren hans sørger vel for at han får mat siden han bor der. 

Akkurat nå, frosken skrev:

Forøvrig ville jeg ha forsøkt å benytte  denne anledningen til å  øke hans forståelse av at hans handlinger har konsekvenser.  Jeg hadde ikke betalt regningene hans, tror jeg, - men faren hans sørger vel for at han får mat siden han bor der. 

Jeg har ikke penger nok til å betale regningene hans. 

5 minutter siden, frosken skrev:

Har ikke lest vedtaket men kun hørt hva sønnen sier. Han bor hos faren. 

Men det får gå til inkasso om faren ikke betaler regningene hans.  

33 minutter siden, Sol1973 skrev:

Jeg ville uansett tatt en tur i butikken og bedt om kontrakten og brev som bekrefter at han ikke arbeider der. 

Enig. Har pratet med samboer om dette. Han mener at min sønn vil komme i større problemer om han ikke får dagpenger. Det vil mulig føre til fare for at han havner lengre utpå skråplan.  Derfor er vi enig i at vi må oppsøke butikken han jobbet i, og be om kontrakten. 

Har du ett godt forhold til far? Sånn du beskriver situasjonen og atferden til din sønn hadde jeg nesten vurdert om det beste hadde vært å gått inn for å umyndiggjøre sønnen din slik at han ikke får mer økonomiske problemer. Da må jo dere steppe inn og hjelpe han, men må nesten vurdere hva som er verst.

Anonymkode: a1c72...9c6

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ett godt forhold til far? Sånn du beskriver situasjonen og atferden til din sønn hadde jeg nesten vurdert om det beste hadde vært å gått inn for å umyndiggjøre sønnen din slik at han ikke får mer økonomiske problemer. Da må jo dere steppe inn og hjelpe han, men må nesten vurdere hva som er verst.

Situasjonen er vanskelig. Han gikk foreks rundt og sa høyt til meg i går på et kjøpesenter mens vi handlet at han ønsker å rane butikker, rømme landet eller gjøre noe annet om han ikke klarer regningene sine. Jeg sa høyt tilbake :" ro deg ned.  Slik verken sier man eller gjør. Du har problemer." Jeg ville ikke stikke ifra han for jeg møter han ikke ofte og han har problemer. Jeg ser at han trenger støtte og hjelp. 

Forsøker å prate med faren om dette men han er veldig avvisende 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å umyndiggjøre juridisk sett en normalt begavet ung mann. Løsningen er å ansvarliggjøre. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke stikke ifra han for jeg møter han ikke ofte og han har problemer. Jeg ser at han trenger støtte og hjelp. 

Du har skriver at han står i kø for psykiatrisk hjelp, og det er bra. Du er mye dere ikke kan blande dere inn i, siden han er voksen. Det går likevel an å gjøre et forsøk på å lære ham sammenheng mellom oppførsel og konsekvens. Jeg synes ikke du skal sette deg i gjeld ved å overta hans, og jeg synes ikke faren skal hjelpe ham ut av situasjonen heller, uten å gjøre et seriøst forsøk på å få en endring på disse punktene:

- Han slutter å opptre som en idiot overfor NAV - det gagner ikke saken hans å skjelle ut saksbehandlerne

- Han tar de testene behandlingsapparatet forlanger, slik at det kan klarlegges om dette handler om rus eller psykiatri eller en kombinasjon. Helst bør han selvfølgelig slutte å selvmedisinere seg med rusmidler, men det vet han nok fra før. 

- Få en slutt på pengesløsingen - klipp kredittkort og sett kredittsperre eller finn en annen løsning som gjør at han må venne seg til å prioritere forbruket innenfor normale rammer. Det er bedre å kjøpe ting han har reelt behov for, enn å gi ham penger som går til rus og tull. Han er gammel nok til å forstå sammenhengen mellom jobbing, inntekt og regninger, og det gjør ingenting om han må oppleve den litt i praksis.  

- Han kan ikke bestemme seg for at han ikke har psyke til å være i arbeidslivet og heller gå på dagpenger, han må søke jobber for å ha rett på dem. Dere må få klarhet i hva slags planer han egentlig har - på et mer jordnært plan enn å rane noen for å få betalt regningene. 

11 minutter siden, laban skrev:

Du har skriver at han står i kø for psykiatrisk hjelp, og det er bra. Du er mye dere ikke kan blande dere inn i, siden han er voksen. Det går likevel an å gjøre et forsøk på å lære ham sammenheng mellom oppførsel og konsekvens. Jeg synes ikke du skal sette deg i gjeld ved å overta hans, og jeg synes ikke faren skal hjelpe ham ut av situasjonen heller, uten å gjøre et seriøst forsøk på å få en endring på disse punktene:

- Han slutter å opptre som en idiot overfor NAV - det gagner ikke saken hans å skjelle ut saksbehandlerne

- Han tar de testene behandlingsapparatet forlanger, slik at det kan klarlegges om dette handler om rus eller psykiatri eller en kombinasjon. Helst bør han selvfølgelig slutte å selvmedisinere seg med rusmidler, men det vet han nok fra før. 

- Få en slutt på pengesløsingen - klipp kredittkort og sett kredittsperre eller finn en annen løsning som gjør at han må venne seg til å prioritere forbruket innenfor normale rammer. Det er bedre å kjøpe ting han har reelt behov for, enn å gi ham penger som går til rus og tull. Han er gammel nok til å forstå sammenhengen mellom jobbing, inntekt og regninger, og det gjør ingenting om han må oppleve den litt i praksis.  

- Han kan ikke bestemme seg for at han ikke har psyke til å være i arbeidslivet og heller gå på dagpenger, han må søke jobber for å ha rett på dem. Dere må få klarhet i hva slags planer han egentlig har - på et mer jordnært plan enn å rane noen for å få betalt regningene. 

Nå sier han at avslaget om dagpenger skyldes at det er for lite å tjene 143 000 uten feriepenger / 160 000 med feriepenger i året for å få dagpenger av nav.  

Nå sier han at avslaget om dagpenger skyldes at det er for lite å tjene 143 000 uten feriepenger / 160 000 med feriepenger i året for å få dagpenger av nav.  

Jeg kan ikke disse reglene, men de finnes sikkert på nett. Dessuten bør dere få se det skriftlige avslaget, slik at dere (han selv inkludert) ikke kaster bort tiden på noe som uansett ikke vil hjelpe. 

1 time siden, frosken skrev:

Det er ikke mulig å umyndiggjøre juridisk sett en normalt begavet ung mann. Løsningen er å ansvarliggjøre. 

Det er nok ikke det. Men det er ikke særlig lett å se at han fra slutten av desember ikke klarer regningene og at de kommer til å gå til inkasso. 

1 minutt siden, laban skrev:

Jeg kan ikke disse reglene, men de finnes sikkert på nett. Dessuten bør dere få se det skriftlige avslaget, slik at dere (han selv inkludert) ikke kaster bort tiden på noe som uansett ikke vil hjelpe. 

Jeg har sendt melding og spurt etter bilde av papiret på avslaget.  Enig med deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...