Gå til innhold

Sønn som sliter med å få betalt regningene pluss psykriatrisk osv

Anbefalte innlegg

1. Han trenger ikke arbeidskontrakt for å få penger av nav så lenge han har hatt skattbar inntekt.

2. Han får ikke penger av nav med det første siden han har sagt opp selv. Må vente i 12 uker.

3. Jeg ville ikke betalt regningene hans, men kanskje hjulpet han til å få en avbetalingsplan med de han skylder. Det blir bare mye dyrere å vente med dem.

4. Han kan søke sosialstønad.

Anonymkode: 1a787...659

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Han trenger ikke arbeidskontrakt for å få penger av nav så lenge han har hatt skattbar inntekt.

2. Han får ikke penger av nav med det første siden han har sagt opp selv. Må vente i 12 uker.

3. Jeg ville ikke betalt regningene hans, men kanskje hjulpet han til å få en avbetalingsplan med de han skylder. Det blir bare mye dyrere å vente med dem.

4. Han kan søke sosialstønad.

Enig. Vil prøve å hjelpe han med å få en bedre arbetalingsplan. Og søke om sosial stønad.  

Anonymkode: 929bb...a6a

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Vil prøve å hjelpe han med å få en bedre arbetalingsplan. Og søke om sosial stønad.  

Lykke til, håper virkelig det ordner seg for han og ikke minst deg🤗

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, håper virkelig det ordner seg for han og ikke minst deg🤗

Takk for det 😊❤! . Jeg håper på at vi finner løsninger i situasjonen.  Jeg skal jobbe med å forsøke med sosialkontoret/ og kreditoren for lånet. Viktigste er å komme fram til noen midlertidige løsninger på en eller annen måte som kan hjelpe han til å klare seg gjennom dette. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå sier han at avslaget om dagpenger skyldes at det er for lite å tjene 143 000 uten feriepenger / 160 000 med feriepenger i året for å få dagpenger av nav.  

Og det sier han sånn helt plutselig nå????

Men som det står i linken på forrige side, kravet til arbeidsinntekt er 152 027 kr siste året. Hadde han søkt før 1. nov hadde kravet vært 76 013 kr.

Da må han søke sosialhjelp.

Anonymkode: a9118...32a

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det sier han sånn helt plutselig nå????

Men som det står i linken på forrige side, kravet til arbeidsinntekt er 152 027 kr siste året. Hadde han søkt før 1. nov hadde kravet vært 76 013 kr.

Da må han søke sosialhjelp.

Anonymkode: a9118...32a

Ja...  derfor trodde jeg ikke på det før jeg sjekket det. 

Han må søke sosialhjelp. Vet ikke hvordan kravet er for sykepenger. Men viktigste er at han ser om han får time hos psykolog, og tar å prøver å få den hjelp som trengs der og ellers hos nav, / og sosialkontoret.  

Får håpe det løser seg. For jeg blir så bekymret for alt dette. Må forsøke å koble av men jeg er stresset med dette. 

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan kravet er for sykepenger.

Hva mente du nå? Sykepenger er kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt når man har en jobb man er sykemeldt fra. 

1 time siden, laban skrev:

Hva mente du nå? Sykepenger er kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt når man har en jobb man er sykemeldt fra. 

Ok. Man kan ellers ikke få noen stønader dersom psykriater finner en diagnose? Jeg håper på at han tar fatt i livet sitt med å finne seg ny jobb , men det ser ikke ut til at han føler seg fungerende nok til det. Men jeg håper på en endring der. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Man kan ellers ikke få noen stønader dersom psykriater finner en diagnose? Jeg håper på at han tar fatt i livet sitt med å finne seg ny jobb , men det ser ikke ut til at han føler seg fungerende nok til det. Men jeg håper på en endring der. 

Vi tro at han kan kvalifisere til å søke AAP. Han burde absolutt fått det når han selv ikke føler han er fungerende til det. Han trenger ikke gå til psykiater for å få startet det. Ville bare tatt en tur til fastlegen og fått en anbefaling på det hvis dere har fastlegen med på laget. Du bør være med han der selvsagt. Det er veldig mye fastlegen hans kan gjøre.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ellers ikke få noen stønader dersom psykriater finner en diagnose?

Han kan vel søke om AAP hvis arbeidsevnen er tilstrekkelig redusert, men jeg er ikke ekspert på dette. Det er det NAV som er. AAP forutsetter at det legges en plan som skal følges. 

Håper du krever å få informasjon om eventuell diagnose når han begynner i behandling. Velger han å oppføre seg på den måten han gjør eller om han ikke kan for sin oppførsel, bestemmer hvordan du skal forholde deg til han i fremtiden. Men et tips, dårlig oppførsel skal aldri belønnes. 

Anonymkode: df152...42f

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke det. Men det er ikke særlig lett å se at han fra slutten av desember ikke klarer regningene og at de kommer til å gå til inkasso. 

Det skjønner jeg, men jeg ville vært mye mer bekymret for hans ansvarsløshet og manglende deltakelse i samfunnet enn at regningene gikk til inkasso. Det er til og med mulig at det vil være en fordel at disse regningene går til inkasso, slik at han får betalingsanmerkninger og ikke lenger kan kjøpe ting på kreditt. 

8 timer siden, frosken skrev:

Det er ikke mulig å umyndiggjøre juridisk sett en normalt begavet ung mann. Løsningen er å ansvarliggjøre. 

Sånn som TS forklarer her og oppførselen gjør jo at man kan lure på om det er en normalt begavet ung mann. Å si høyt at man vil rane butikker o.l. er ikke akkurat en stabil og normal oppførsel.

Anonymkode: a1c72...9c6

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som TS forklarer her og oppførselen gjør jo at man kan lure på om det er en normalt begavet ung mann. Å si høyt at man vil rane butikker o.l. er ikke akkurat en stabil og normal oppførsel.

Det skal mye mer  til enn noe mangel på stabil og normal oppførsel, for at noen kan umyndiggjøres. Slik jeg har forstått det, så er det snakk om en ung mann som de senere årene delvis har falt utenfor skole og jobb. Jeg tror løsningen er å bidra til at han kommer i jobb og gradvis tar ansvar selv for både økonomi og bolig - i kombinasjon med psykiatrisk behandling dersom han er motivert for det. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det kanskje mye  rart folk sier til sine nærmeste som de aldri hadde sagt til andre.  Mange som kunne blitt umyndiggjort da  for å si det sånn. Han trenger bare litt hjelp og støtte.  Det skal mye til før noen umyndiggjøres. Fylkesmannen umyndiggjør ikke folk i hytt og pine. 

8 timer siden, frosken skrev:

Det skal mye mer  til enn noe mangel på stabil og normal oppførsel, for at noen kan umyndiggjøres. Slik jeg har forstått det, så er det snakk om en ung mann som de senere årene delvis har falt utenfor skole og jobb. Jeg tror løsningen er å bidra til at han kommer i jobb og gradvis tar ansvar selv for både økonomi og bolig - i kombinasjon med psykiatrisk behandling dersom han er motivert for det. 

Han har vært ganske umoden helt fra han var lite barn. Derfor er han blitt utredet noen ganger.  Det har ikke bare vært problemer de siste årene. Men problemene har blitt verre. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det kanskje mye  rart folk sier til sine nærmeste som de aldri hadde sagt til andre.  Mange som kunne blitt umyndiggjort da  for å si det sånn. Han trenger bare litt hjelp og støtte.  Det skal mye til før noen umyndiggjøres. Fylkesmannen umyndiggjør ikke folk i hytt og pine. 

Han trenger absolutt god veiledning og hjelp slik at han kan fungere normalt. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er sant det du sier at det er mye rart mange kan si til sine nærmeste og ikke til andre. Men sønnen har slitt med noe som minner om psykiske plager fra han var barn. Han vokste desverre ikke opp under de beste forutsetninger heller. Så det er flere grunnleggende momenter som jeg frykter at han kan ha tatt psykisk skade av. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har vært ganske umoden helt fra han var lite barn. Derfor er han blitt utredet noen ganger.  Det har ikke bare vært problemer de siste årene. Men problemene har blitt verre. 

Det er dette som gjør at jeg mener det viktigste er at han får hjelp til å komme i jobb. Det er sannsynligvis det som vil ha størst betydning for hans fremtidige livskvalitet. 

3 minutter siden, frosken skrev:

Det er dette som gjør at jeg mener det viktigste er at han får hjelp til å komme i jobb. Det er sannsynligvis det som vil ha størst betydning for hans fremtidige livskvalitet. 

Han må ha hjelp til å klare det. 

Desverre så var forholdet mellom meg og faren dårlig da han ble født. Jeg og han hadde ikke rette kjemien. Men vi forsøkte for lenge i håp om at det skulle ordne seg. 

Det var daglig høylytt negativ prating som barna fikk med seg når meg og faren var i samme hus. Han klaget over misnøye med mitt husarbeid. Jeg ble såret og løp ofte inn på soverommet og gråt. Sønnen fikk nok med seg at det var dårlig stemning. Vi var veldig unge den gangen. Jeg ville gå flere ganger men det endte med at vi håpet på at en dag skulle alt bli bra.  De siste årene fra sønnen var 4 år så holdt vi mye avstand til hverandre for da ble det fred om kritikk og dårlig stemning. Men vi flyttet ikke fra hverandre før han var 10 år. Jeg merket hele tiden at han virket veldig sårbar og jeg sliter fortsatt i dag med dårlig samvittighet for å ha bodd i et hus med dårlig stemning. 

Sønnen virket til å ha det bra i oppveksten når meg og faren var adskilte. Men er sikker på at han merket til at jeg og faren hadde problemer å fungere. 

Vi var og er begge glad i sønnen.  Faren mener at sønnen ikke har tatt skade av oppveksten og at dette skyldes egne problemer i sitt kjærlighetsliv osv. Han er veldig opptatt av at han har blitt mye avvist i kjærlighetens søk.  Mens jeg tenker at dårlig stemning mellom to voksne i hjemmet kan ha bidratt til å gjøre sønnen mer sårbar, og at han derfor blir veldig tiltaksløs osv. 

Vi gjør alle feil.. Har spurt sønnen om hvordan han husker barndommen.  Han mener selv at det er ikke noe å tenke på og at han hadde det bra. Men at det er mest kjærlighetslivet sitt og selvbilde i forbindelse med det han sliter med. Men han sier at han får mye kritikk av folk (ikke meg sier han) pga adferden sin og det er også noe som drar hans selvbilde ned. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...