Gå til innhold

Sønn som sliter med å få betalt regningene pluss psykriatrisk osv

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg hadde ikke latt regningene til en psykisk syk sønn gå til innkasso. Jeg er enig i at sønnen må ansvarliggjøres, men ville ikke gjort det på den måten. Det vil gi enda større problemer på sikt og i verste fall vanskeligjøre prosessen med å bli frisk. 

Fortsetter under...

17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde ikke latt regningene til en psykisk syk sønn gå til innkasso. Jeg er enig i at sønnen må ansvarliggjøres, men ville ikke gjort det på den måten. Det vil gi enda større problemer på sikt og i verste fall vanskeligjøre prosessen med å bli frisk. 

Jeg har lovet sønnen å se på regningene hans. Se om jeg kan klare å hjelpe han med de så lenge han er i den tilstanden som han er i, for jeg ønsker ikke at han skal få enda større problemer enn han allerede har. 

Han hadde en bra dag i dag. Var i bedre humør. Men han var lettet over å ha fått time hos psykolog slik at han mulig kan få hjelp for det han sliter med. 

Anonymkode: 929bb...a6a

På 14.12.2020 den 15.33, Nicklusheletida skrev:

Det blir en tøff prosess fremover. Jeg har pratet med faren. Han vil ikke hjelpe han med regningene. Og mitt månedsbudsjett er stramt fra før så dette blir tøfft og mulig vanskelig. Men jeg ønsker å prøve. 

Det eneste er at sønnen oppfører seg som en frustrert narkoman når han ikke har snus. Og derfor er det utrolig lett å gi etter å gi han penger til det. Og jeg har ikke råd til å dekke lommepenger pluss regningene. 

Det blir en tøff tid i møte,  men jeg håper alt ordner seg. Håper på at han får hjelp av NAV / i samarbeid med psykologen til å komme i arbeid.. og til å klare å fungere normalt. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir en tøff prosess fremover. Jeg har pratet med faren. Han vil ikke hjelpe han med regningene. Og mitt månedsbudsjett er stramt fra før så dette blir tøfft og mulig vanskelig. Men jeg ønsker å prøve. 

Det eneste er at sønnen oppfører seg som en frustrert narkoman når han ikke har snus. Og derfor er det utrolig lett å gi etter å gi han penger til det. Og jeg har ikke råd til å dekke lommepenger pluss regningene. 

Skal du betale et minstebeløp pr. mnd., eller har dere fått til en annen ordning? Han bør også sette kredittsperre. Har du sett på Luksusfellen hvordan fagfolkene insisterer på at deltakerne selv skal øve på å ta kontakt og ordne opp i sine egne saker?  Involver ham i all kontakt med kreditor, ikke gjør alle slike ting for ham.

Jeg synes du skal forlange noe til gjengjeld - et eller annet nyttig bør han gjøre for pengene, om det så bare er at han vasker hos deg eller noe sånt. Lag en avtale (om noe som ikke kan utsettes i det uendelige). Det er uheldig dersom den eneste lærdommen av dette blir at mor eller NAV ordner opp.

Endret av laban
3 minutter siden, laban skrev:

Skal du betale et minstebeløp pr. mnd., eller har dere fått til en annen ordning? Han bør også sette kredittsperre. Har du sett på Luksusfellen hvordan fagfolkene insisterer på at deltakerne selv skal øve på å ta kontakt og ordne opp i sine egne saker?  Involver ham i all kontakt med kreditor, ikke gjør det for ham.

Jeg synes du skal forlange et eller annet til gjengjeld - et eller annet nyttig bør han gjøre for pengene, om det så bare er at han vasker hos deg eller noe sånt. Lag en avtale (om noe som ikke kan utsettes i det uendelige). Det er uheldig dersom den eneste lærdommen av dette blir at mor eller NAV ordner opp.

Jeg vil selv mulig sitte igjen med maksimum 3000 kr per måned etter å ha betalt regningene hans, pluss mine egne nødvendige utgifter utenom mat. Blir tøfft. Men jeg vil jo prøve å gjøre det jeg kan for at han skal unngå mer problemer. Vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å leve på det lille jeg har igjen. Jeg har variabel inntekt og må prøve å se når lønn kommer hva jeg kan makte å betale... 

Jeg har lovet å se på regningene og se hva jeg kan makte å klare å betale. Telefonregningen er høy denne måned sier han. Ligger på 3500 kr pluss 2000 kr til långiver. Men jeg har bedt han få telefonregningen ned til det minimale 900 kr som er en del av avbetaling også på telefonen hans..  

11 minutter siden, laban skrev:

Skal du betale et minstebeløp pr. mnd., eller har dere fått til en annen ordning? Han bør også sette kredittsperre. Har du sett på Luksusfellen hvordan fagfolkene insisterer på at deltakerne selv skal øve på å ta kontakt og ordne opp i sine egne saker?  Involver ham i all kontakt med kreditor, ikke gjør det for ham.

Jeg synes du skal forlange et eller annet til gjengjeld - et eller annet nyttig bør han gjøre for pengene, om det så bare er at han vasker hos deg eller noe sånt. Lag en avtale (om noe som ikke kan utsettes i det uendelige). Det er uheldig dersom den eneste lærdommen av dette blir at mor eller NAV ordner opp.

Det blir med andre ord ganske tøfft for jeg pleier å gå i 0 når måneden er omme med min inntekt. Og nå skal jeg klare å dekke utgifter på mulig 5000 første måned , og jeg håper det blir mindre beløp neste månedene.  Men jeg ønsker ikke at han skal måtte gå til inkasso fordi han sliter nok. Og dermed så må jeg forsøke å stoppe det selv så hardt det blir. 

Annonse

Jeg hadde bare latt regningene gå til inkasso. Hva trenger han kredittverdighet for? Å ta opp ny gjeld? Nedsiden er hvis han skal leie bolig da, og gjør det gjennom utleiemegleren.

Ingen hjalp meg med mine regninger da jeg var ung og uansvarlig, da jeg flyttet hjemmefra uten å ha råd til det.

Anonymkode: f1bc8...75c

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare latt regningene gå til inkasso. Hva trenger han kredittverdighet for? Å ta opp ny gjeld? Nedsiden er hvis han skal leie bolig da, og gjør det gjennom utleiemegleren.

Ingen hjalp meg med mine regninger da jeg var ung og uansvarlig, da jeg flyttet hjemmefra uten å ha råd til det.

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Tror ikke han lærer noe av at mor ordner opp.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil jo prøve å gjøre det jeg kan for at han skal unngå mer problemer.

For å gjenta meg selv:

Involver ham, ikke ta alle telefoner etc. for å få ordnet avtaler, for ham. 

Lag en avtale der han gjør noe til gjengjeld. Har han noe han kan selge, kan han ta en julejobb, har du noen praktiske oppgaver,...?

Ikke sett deg i gjeld for å overta hans. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer det pga dette går meg på psyken løs for jeg vet ikke om jeg makter å få til min egen økonomi med dette på toppen. Men  jeg ønsker heller ikke at han skal få problemer.. 

Fsren mener at han vil lære av et inkasso. Mens jeg er redd for at et inkasso kan gjøre det vanskeligere for han. 

7 minutter siden, laban skrev:

For å gjenta meg selv:

Involver ham, ikke ta alle telefoner etc. for å få ordnet avtaler, for ham. 

Lag en avtale der han gjør noe til gjengjeld. Har han noe han kan selge, kan han ta en julejobb, har du noen praktiske oppgaver,...?

Ikke sett deg i gjeld for å overta hans. 

Nei jeg kan ikke sette meg i gjeld for å overta gjelden hans. Og med en inntekt på utbetalt 14 000 i måneden titider så vil jeg slite.  Det sier seg selv. 

Vurderer det pga dette går meg på psyken løs for jeg vet ikke om jeg makter å få til min egen økonomi med dette på toppen. Men  jeg ønsker heller ikke at han skal få problemer.. 

Fsren mener at han vil lære av et inkasso. Mens jeg er redd for at et inkasso kan gjøre det vanskeligere for han. 

Jeg tror han vil lære mer av å ha det litt vanskelig på grunn av inkasso enn av at du ordner opp. Om du betaler nå, er det vel bare et tidsspørsmål før neste krise.

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Jeg tror han vil lære mer av å ha det litt vanskelig på grunn av inkasso enn av at du ordner opp. Om du betaler nå, er det vel bare et tidsspørsmål før neste krise.

Dersom jeg hadde økonomi til det så hadde det vært bedre. Men jeg har lovet å se på regningene.  Men jeg kommer til å slite kraftig med dette på skuldrene. Mye bekymringer osv. Men jeg må se hvor mye penger det er snakk om. 

Annonse

Dersom jeg hadde økonomi til det så hadde det vært bedre. Men jeg har lovet å se på regningene.  Men jeg kommer til å slite kraftig med dette på skuldrene. Mye bekymringer osv. Men jeg må se hvor mye penger det er snakk om. 

Lærdommen hans hadde ikke vært noe større om din økonomi var bedre.

2 minutter siden, Ekstra skrev:

Lærdommen hans hadde ikke vært noe større om din økonomi var bedre.

Det er sant. Men han er heller ikke tjent med at jeg vil sitte igjen med knappt penger til mat og dårlig helse. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir med andre ord ganske tøfft for jeg pleier å gå i 0 når måneden er omme med min inntekt. Og nå skal jeg klare å dekke utgifter på mulig 5000 første måned , 

Det går jo ikke når du allerede går i null.

Anonymkode: a9118...32a

Jeg vil selv mulig sitte igjen med maksimum 3000 kr per måned etter å ha betalt regningene hans, pluss mine egne nødvendige utgifter utenom mat. Blir tøfft. Men jeg vil jo prøve å gjøre det jeg kan for at han skal unngå mer problemer. Vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å leve på det lille jeg har igjen. Jeg har variabel inntekt og må prøve å se når lønn kommer hva jeg kan makte å betale... 

Jeg har lovet å se på regningene og se hva jeg kan makte å klare å betale. Telefonregningen er høy denne måned sier han. Ligger på 3500 kr pluss 2000 kr til långiver. Men jeg har bedt han få telefonregningen ned til det minimale 900 kr som er en del av avbetaling også på telefonen hans..  

Hvordan er det mulig å ha telefonregning på 3500?

Du bør i hvert fall ikke gi ham penger til snus hvis du selv omtrent ikke har penger til mat. Såpass "problemer" får han tåle som følge av sine egne handlinger. 

Du bør passe deg for at dine følelser for han ikke kommer i veien for at han skal bli en selvstendig voksen.

Har selv en sønn i slutten av tenårene som jobber litt ved siden av skolen. Av og til går han tom for penger før neste lønning og vil låne av oss. Det får han men han må betale tilbake. Jeg synes det er fælt å få igjen pengene for da har han mindre penger å bruke ,men jeg gjør det fordi det er det rette å gjøre.  Hadde han fått beholde de pengene han skylder hadde han lært at det er ikke så farlig å bruke opp sine egne penger for det er alltid mer å hente hos mor og far. 

Det jeg vil fram til er at du ikke må la følelser styre ,men hva det er som er best for han i det lange løp.  Krev at det du betaler for han nå ,vis du velger å gjøre det ,skal han betalte tilbake når han får penger.  Kanskje du senere ser at det ikke gavner deg eller han at han betaler tilbake, da kan du eventuelt ettergi hele eller deler av det han skylder deg,som en gave.

Anonymkode: df152...42f

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo ikke når du allerede går i null.

Da må jeg isåfall stramme kraftig inn på matbudsjettet. Eneste mulighet.  

Det er også skummelt å bare la det gå til inkasso fordi sønnen kan ty til trusler om å knuse ting / og verre ting om han blir frustrert. 

I går ville han ha penger til snus av faren. Og han truet med å knuse ting i huset hans om han ikke fikk snus. Han gikk rundt og truet og var kjempesint.  Tilslutt ga faren etter for å roe ned situasjonen. Slikt gjør meg alltid redd. Er så redd for hva som kan skje om vi ikke hjelper. Frustrerende situasjon.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...