Gå til innhold

Sønn som sliter med å få betalt regningene pluss psykriatrisk osv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han vil helst at sosialkontoret hjelper til med telefon, og en del andre utgifter   

Da sørger faren sikkert for at sønnen er aktiv overfor NAV. Ikke la ham dytte det over på deg. 

18 timer siden, Sol1973 skrev:

Jeg er imponert over hvor mye du stiller opp. Det kan ikke være lett, men håper det ordner seg til slutt. 

Takk!  Jeg forsøker så godt jeg kan å hjelpe han. Ja, det er ikke lett.  Men jeg jobber mot et mål om at alt  vil ordne seg. 

17 timer siden, laban skrev:

Da sørger faren sikkert for at sønnen er aktiv overfor NAV. Ikke la ham dytte det over på deg. 

Faren mener at sønnen må ordne opp selv. Men jeg håper på at faren følger med og hjelper.  

Anonymkode: 929bb...a6a

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren mener at sønnen må ordne opp selv. Men jeg håper på at faren følger med og hjelper.  

Han er jo nødt til å kjøre sin egen sak overfor NAV. Jeg mente bare at hvis faren mener NAV skal betale noe, bør han sørge for at sønnen faktisk er aktiv i den prosessen, i stedet for å dytte det ansvaret på deg. Det du har skrevet tidligere, tyder på at junior må holdes litt i ørene for at det skal skje noe. NAV har mange saker og krever at ting skjer slik systemet forlanger at de skal foregå. 

29 minutter siden, laban skrev:

Han er jo nødt til å kjøre sin egen sak overfor NAV. Jeg mente bare at hvis faren mener NAV skal betale noe, bør han sørge for at sønnen faktisk er aktiv i den prosessen, i stedet for å dytte det ansvaret på deg. Det du har skrevet tidligere, tyder på at junior må holdes litt i ørene for at det skal skje noe. NAV har mange saker og krever at ting skjer slik systemet forlanger at de skal foregå. 

Det er sant. Faren må se til at sønnen er aktiv i prosessen. 

Jeg forhørte meg med en som jeg kjenner som har jobbet innen psykratrien. Hun sa at han burde spørre legen om dokumentasjon om at han maktet ikke jobben pga sosial angst. Dersom han får en dokumentasjon om det kan han få rett på arbeidsavklaringspenger. Han vil da få mer hjelp til å klare å komme i arbeid samtidig med psykolog.  Men vanskelig for meg å sitte 14 km fra huset til faren der sønnen bor å jobbe med alt dette alene.  Sønnen trenger en som pusher litt på han og rettleder han. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Faren må se til at sønnen er aktiv i prosessen. 

Jeg forhørte meg med en som jeg kjenner som har jobbet innen psykratrien. Hun sa at han burde spørre legen om dokumentasjon om at han maktet ikke jobben pga sosial angst. Dersom han får en dokumentasjon om det kan han få rett på arbeidsavklaringspenger. Han vil da få mer hjelp til å klare å komme i arbeid samtidig med psykolog.  Men vanskelig for meg å sitte 14 km fra huset til faren der sønnen bor å jobbe med alt dette alene.  Sønnen trenger en som pusher litt på han og rettleder han. 

Etter min oppfatning er det lite hensiktsmessig å sykeliggjøre hans manglende vilje til å gjøre det han ikke har lyst til.  Det er vel ikke på noen måte avklart at han lider av sosial angst. Den gode hjelpen er ikke å gi bidra til fortsatt passivitet og tilbaketrekning, - den gode hjelpen er å bidra til at han kommer i jobb på en eller annen måte. Han kan søke sosialhjelp - og forhåpentligvis har da NAV et opplegg som forutsetter at han må møte opp og yte noe, for å få utbetalt sosialhjelp. 

Annonse

11 minutter siden, frosken skrev:

Etter min oppfatning er det lite hensiktsmessig å sykeliggjøre hans manglende vilje til å gjøre det han ikke har lyst til.  Det er vel ikke på noen måte avklart at han lider av sosial angst. Den gode hjelpen er ikke å gi bidra til fortsatt passivitet og tilbaketrekning, - den gode hjelpen er å bidra til at han kommer i jobb på en eller annen måte. Han kan søke sosialhjelp - og forhåpentligvis har da NAV et opplegg som forutsetter at han må møte opp og yte noe, for å få utbetalt sosialhjelp. 

Han sier selv at han føler en sterk sosialangst med svimmelhet/ hjertebank / og at han blir så nervøs at han mister ord i slike situasjoner. Jeg vet ikke om legen hva legen oppga som diagnose i sykemelding før han sa opp jobben, eller hva han har som diagnose forløbig. Men det er mulig ingenting som er avklart om han faktisk lider av angst før en lege/ psykolog kan bekrefte det.

17 minutter siden, frosken skrev:

Han har søkt sosialhjelp.  Jeg håper på at Nav finner et bra opplegg for han. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at Nav finner et bra opplegg for han. 

Bare ha den mulige risikoen ved AAP (som du nevnte som en mulighet ovenfor her) som jeg beskrev på en litt flåsete måte på forrige side, i bakhodet. Noen forskere har beskrevet AAP som "et rullebånd ut av arbeidslivet". Denne rapporten er fra før maks AAP-periode ble redusert:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/forskningsrapporter-og-evalueringer-finansiert-av-nav/navs-tiltak-og-virkemidler-rapportarkiv/hvordan-fungerer-arbeidsavklaringspenger-som-ytelse-og-ordning

Men det varierer fra sted til sted hvor mye de klarer å følge opp ungdom på sosialhjelp eller AAP. Det er i hvert fall viktig at han ikke begynner å sabotere opplegget han blir tilbudt, selv om det ikke oppleves som spesielt meningsfullt eller underholdende.   

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...