Gå til innhold

Har jeg taktile hallusinasjoner pga for svak tro?

Anbefalte innlegg

Snakket med en venninne om hva jeg sliter med ang kaos i hjernemassen

så sa hun at jeg kunne be til Jesus, det kunne hjelpe 

det hjalp faktisk der og da, men tilbake igjen neste dag uten at bønn hjalp noe særlig 

må jeg be hele tiden og vil dette si at jeg sliter med taktile hallusinasjoner fordi min tro på Jesus er for svak?

jeg fikk jo beskjed om å kjøpe en bibel av en hjelper fra den andre siden som satt i senga mi for to år siden 

jeg kjøpte bibelen, men har ikke maktet å lese i den... 

Hvordan skal jeg få større tro? 

Fortsetter under...

6 minutter siden, Marye skrev:

det hjalp faktisk der og da, men tilbake igjen neste dag uten at bønn hjalp noe særlig 

må jeg be hele tiden og vil dette si at jeg sliter med taktile hallusinasjoner fordi min tro på Jesus er for svak?

jeg fikk jo beskjed om å kjøpe en bibel av en hjelper fra den andre siden som satt i senga mi for to år siden 

Tja.., man skal ikke kimse av placebo-effekten har jeg hørt...

Jeg trur ikke plagene dine blir bedre av å tru sterkere, lese bibelen og/eller be mer.  Kanskje tvert i mot, hvis jeg husker riktig er friske deg ikke religiøs, men mulig jeg husker feil.

Endret av Villanda
4 minutter siden, Villanda skrev:

Tja.., man skal ikke kimse av placebo-effekten har jeg hørt...

Jeg trur ikke plagene dine blir bedre av å tru sterkere, lese bibelen og/eller be mer.  Kanskje tvert i mot, hvis jeg husker riktig er friske deg ikke religiøs, men mulig jeg husker feil.

Ja en tidligere lis lege på Dps sa jeg skulle ta Paracet når jeg sleit me hjernemassen 

10 minutter siden, Marye skrev:

Dette er svært vanskelig for meg, for før jeg fikk psykose i 2012, var jeg ateist 

så fikk jeg en stor religiøs oppvåkning under manisn

og nå vet jeg ikke lenger hva som de virkelig og hva som de schizo

Ja.., tilføyde litt i svaret mitt, samtidig som du skrev svar. Jeg trur det som er virkelig er ditt livssyn før du ble syk. 

Men så kan jeg nok ikke si at alle som blir omvendt er syke.., selv om jeg trur mye av det religioner sier er noen slags kollektive vrangforestillinger. Jeg er nok ateist.. Eller det kan være en Jesus var virkelig, men jeg trur han ble unnfanget på vanlig vis og jeg trur ikke han hadde magiske evner. Mer som folk som nå kaller seg healere eller liksom har varne hender. Det kan nok hjelpe, folk føler seg tatt på alvor, blir brydd seg om, har trua på at det virker osv

Endret av Villanda
4 minutter siden, Marye skrev:

Ja en tidligere lis lege på Dps sa jeg skulle ta Paracet når jeg sleit me hjernemassen 

Har du prøvd? Hjelpte det?

En veninde av meg sier det hjelper henne med Paracet. Jeg husker ikke om det var mot angst/uro eller energimangel.

Annonse

18 minutter siden, Marye skrev:

Jeg ber Jesus om healing...eller kaller han kristus lyset. Har sett det og, men det virker som vi som mennesker skal ha mange vondter. 

Jeg ble såpass på bærtur da jeg var religiøs med psykose. Jeg lagde hemmelige sider med hvit skrift på hvit side på nettet osv, med bønner til Jesus. Jeg trodde Satan implanterte tanker, jeg ba hele tiden, også høyt blant folk. Og kranglet med djevelstemmen som var implantert. Når jeg fikk zyprexa forsvant det meste av det. Jeg har fortsatt litt av det i meg, men langt mindre. Og min tro på Jesus ble helt borte. Hvis han var gud skulle vel han kunne kurert meg så lett som bare det, men han lot det fortsette denne torturen. Så jeg forakter han nå. Virkelig. Jeg skal ikke engang skrive hva jeg mener om han, fordi det ville sjokkere de kristne på denne siden. Men mest av alt så tror jeg ikke han er noe annet enn en død historisk person som lovet langt mer enn han var i stand til å oppfylle.

Anonymkode: 6d643...f07

Jeg tror det er lurt å luke bort både Gud og Djevelen. Det det er snakk om her er sykdom, og verken gud eller djevel er skyldig i at noen er syke, har problemer, eller er friske for den sakens skyld.  

Det sies at man ikke bør blande religion og politikk. Tror det samme bør gjelde i forholdet religion og sykdom, selv om jeg vet at det ved noen typer sykdom er vanlig å få religiøse ideer. Men sannheten er at sykdom rammer tilfeldig og ofte urettferdig, og det er ingens skyld. Eventuelle åndelige makter kan ikke klandres for noens sykdom, og de fortjener heller ikke ros når alt er bra.

Det beste er å høre på de av kjøtt og blod som kan sykdom, nemlig legene, og å gjøre sitt beste ved å følge behandlingsrådene disse gir. Ikke bland gud og djevel inn i dette, er mitt syn. 

Annonse

5 minutter siden, Villanda skrev:

Hva er det med brokkloli. Det er jo en bra ting å få i seg, men skjønner ikke helt sammenhengen her.

Mine forfedre og skytsengler og Gud åpenbarte for meg gjennom koder og tegn på en flytur fra utlandet at jeg kommer til å få tarmkreft når jeg får stor mage 

brokolli forebygger mot tarmkreft 

Worrisome Plenty
28 minutter siden, Naana47 skrev:

Jeg tror det er lurt å luke bort både Gud og Djevelen. Det det er snakk om her er sykdom, og verken gud eller djevel er skyldig i at noen er syke, har problemer, eller er friske for den sakens skyld.  

Det sies at man ikke bør blande religion og politikk. Tror det samme bør gjelde i forholdet religion og sykdom, selv om jeg vet at det ved noen typer sykdom er vanlig å få religiøse ideer. Men sannheten er at sykdom rammer tilfeldig og ofte urettferdig, og det er ingens skyld. Eventuelle åndelige makter kan ikke klandres for noens sykdom, og de fortjener heller ikke ros når alt er bra.

Det beste er å høre på de av kjøtt og blod som kan sykdom, nemlig legene, og å gjøre sitt beste ved å følge behandlingsrådene disse gir. Ikke bland gud og djevel inn i dette, er mitt syn. 

Religion er jo fri fantasi. Det er en ting som stammer fra det primitive i oss. "Magisk tenkning". De fleste profeter og slikt har nok vært psykisk syke. De har hørt "gud"s stemme og hatt åpenbaringer osv. Det er noe man ville blitt medisinert for i dag.

Gud og djevel er ikke skyldig i att noen er syke, men tankegodset kan. Noe som ikke finnes kan fremdeles være en grunn til att mennesker oppfører seg på spesielle måter. Gud er kun tankegods. Og er selvfølgelig farlig, både for psykisk syke og samfunnet for øvrig. Uten gud ville ingen kjøre en buss inn i en folkemengde feks. Eller skyte abort leger osv. Det ville heller ikke vært trusler om helvete og slike ting, som fikk mange til å bli redde før opplysningstiden kom, og også etter. Veldig mye psykisk sykdom har rot i religion, derfor er det naturlig att mange som er kristne eller annet får religiøse vrangforestillinger. Det ligger i temaets natur.

Endret av Worrisome Plenty
10 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Religion er jo fri fantasi. Det er en ting som stammer fra det primitive i oss. "Magisk tenkning". De fleste profeter og slikt har nok vært psykisk syke. De har hørt "gud"s stemme og hatt åpenbaringer osv. Det er noe man ville blitt medisinert for i dag.

Gud og djevel er ikke skyldig i att noen er syke, men tankegodset kan. Noe som ikke finnes kan fremdeles være en grunn til att mennesker oppfører seg på spesielle måter. Gud er kun tankegods. Og er selvfølgelig farlig, både for psykisk syke og samfunnet for øvrig. Uten gud ville ingen kjøre en buss inn i en folkemengde feks. Eller skyte abort leger osv. Det ville heller ikke vært trusler om helvete og slike ting, som fikk mange til å bli redde før opplysningstiden kom, og også etter. Veldig mye psykisk sykdom har rot i religion, derfor er det naturlig att mange som er kristne eller annet får religiøse vrangforestillinger. Det ligger i temaets natur.

Har fundert på det samme, om profeter og forfattere av de forskjellige evangeliene. Tenkt at ja, det høres jo ut som hallusinasjoner og vrangforestillinger. Uten at jeg blir mer troende av den grunn, så er det merkelig at så mange trodde på det de opplyste om.

Selv om jeg ikke tror selv, og selv om religioner i alle fall ekstemisme har mange negative følger, så tror jeg også at religion, og tro på en gud er viktig og positivt for mange, at det gir en slags mening. Men når det tar overhånd, og påvirker en for mye, så blir det jo ikke bra. Hadde en kamerat. Han fikk kreft. Han avbrøt cellegiftkurer fordi han fikk for seg at Gud gjorde ham frisk. Vet ikke hvor mye det hadde å si, men han døde.

Endret av Villanda

Jeg vet bare at Jehovas snakket mye om slangen og den var Djevelen for en slange kunne ikke snakke, men det kunne en brennende busk? Tror ikke på en bibel som er skrevet for over to tusen år gammel, vi lever i en helt annen verden nå. Det er faktisk komt ut nyere kanaliserte bøker som kommer fra kilden, hvorfor ikke kalle det bibelen?

Endret av stjernestøv
21 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Ja, tror jeg skjønner hva du mener. Jeg mente bare at det ikke er lurt å dra religion og religiøs tro inn i sammenheng med sykdom. Men det fordrer jo at en er frisk nok til å ta et slikt aktivt valg, for når psykosen er et faktum er det jo for seint. Og enig i at det er det religiøse tankegodset som kan gjøre oss syke, ikke de overnaturlige kreftene i seg selv. 

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg vet bare at Jehovas snakket mye om slangen og den var Djevelen for en slange kunne ikke snakke, men det kunne en brennende busk? Tror ikke på en bibel som er skrevet for over to tusen år gammel, vi lever i en helt annen verden nå. Det er faktisk komt ut nyere kanaliserte bøker som kommer fra kilden, hvorfor ikke kalle det bibelen?

Jeg tror heller ikke på bibelen slik mange fanatiske kristne gjør. Men jeg tror som deg at det finnes en kilde, et "alle tings opphav". Om det er Gud eller noe annet er det jo ingen som kan vite. Men jeg kaller denne kilden gjerne for Gud, andre kaller den andre ting eller ingenting i det hele tatt fordi de ikke tror på sånt.  

Det religiøse kan for noen med spesiell type sykdom skape vanskeligheter, meg selv inkludert. Jeg føler at jeg i det vanlige har en nøktern tro og et åpent sinn, men når sykdom slår inn kan psyken min dessverre dra dette veldig langt. Poenget mitt med å blande meg inn i tråden var for å si at man ikke bør blande religion inn i sykdom. Men må vel moderere og si at det gjelder de friske, for det finnes de som tror gud eller djevel er skyld i sykdommer selv om de går for å være friske. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen tror sånt når de er syke. 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Mye en kan se på som en bibel, jeg ser på noen leger at Felleskatalogen er deres testamente, men jeg vet ikke om det er det nye eller gamle. Det må være det nye, den blir stadig, forhåpentligvis, oppdatert.

Anonymkode: 94627...172

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...