Gå til innhold

Friske venner som vil bli uføre

Anbefalte innlegg

Har et par friske venner som synes det høres greit ut å være ufør og skulle ønske de kunne bli det. Da har jeg svart dem at for å bli ufør må det være noe alvorlig galt med deg, og det er ingen som blir uføre bare fordi de vil det. Er jo helt klart at de aldri har opplevd å ha det jævlig når de sier noe sånt. Jeg skal love deg at om de hadde vært uføre hadde de gjort alt for å være friske og ha en normal jobb med en god inntekt. Jeg er selv ufør og har jobbet hardt og gjort alt jeg kan for å komme meg i arbeid, men har mislyktes fordi jeg har schizofreni. Mange friske mennesker tror livet er like lett for alle som det er for dem. Jeg skal love deg at å ha schizofreni er så fjernt fra deres virkelighet som det er mulig å komme, og dette er noe de helst ikke vil oppleve. Blir bare skikkelig irritert av å tenke på dette. De tror rett og slett livet er lett. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 6184f...abf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458346-friske-venner-som-vil-bli-uf%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det de ønsker seg, er pengene inn på konto uten å jobbe for det 5 dager i uken 4 uker i måneden, men de ønsker ikke den fysiske eller psykiske dårlige helsen som følger med til at pengene kommer inn på konto fra NAV. Jeg tror heller ikke så mange tenker over at det heller ikke er en god inntekt å leve av i det daglige for mange - den gir ikke rom for de store utskjeielsene og den gir begrensninger på mange deler av livet, f.eks. hvordan man kan bo, ferier, om man kan ha bil osv.

Men jeg hadde håpet at corona-ledigheten som mange nå har opplevd de siste månedene, ved å være hjemme dag etter dag, skulle være med på å endre synet på det å være uføretrygdet.

Gjest Håpeful
2 timer siden, merida skrev:

Det er iallefall ikke noe å trakte etter. Jeg synes de som trenger det skal få uføretrygd og ikke ha dårllg samvittighet osv for det.

Det er også godt at vi har denne ordningen sånn at de som ikke har helse til å jobbe også er sikret inntekt

Selv føler jeg meg heldig som tilhører en av de som kan jobbe, men mannen min er ufør, og jeg ser «bivirkningene» av det hver dag. 

Enig :)

Annonse

Min personlige erfaring er at jo friskere jeg er jo mindre vil jeg jobbe og jo sykere jeg er jo mer vil jeg jobbe og ikke være ufør. 

For når jeg er frisk så vil jeg jo bare leve livet, dra på kafé, henge med venner, feste og alt det som hører et normalt liv til samtidig som man slipper å jobbe, mens når jeg er syk da er jeg så syk at jeg nesten bare ligger i senga og klart at da vil man jo være frisk nok til å jobbe. 

Anonymkode: 2a6fe...ea1

Tror veldig mange med ME som er uføre egentlig bare er psyke. Det er jo rart at de med virkelig ME ligger hele døgnet på et mørkt rom, mens andre er bare veldig trette, men kan allikevel gjøre ting og tang. Tror på ME-diagnosen, men tror ikke alle som sier de har ME har det.

Anonymkode: 15b99...2b1

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min personlige erfaring er at jo friskere jeg er jo mindre vil jeg jobbe og jo sykere jeg er jo mer vil jeg jobbe og ikke være ufør. 

For når jeg er frisk så vil jeg jo bare leve livet, dra på kafé, henge med venner, feste og alt det som hører et normalt liv til samtidig som man slipper å jobbe, mens når jeg er syk da er jeg så syk at jeg nesten bare ligger i senga og klart at da vil man jo være frisk nok til å jobbe. 

Anonymkode: 2a6fe...ea1

Føler det akkurat på samme måte. Nå er jeg dårlig og redd for å miste jobben. Jeg er mer realistisk når jeg er deprimert så da forstår jeg hvor store konsekvenser det vil ha å bli uføretrygdet. Men når jeg er bra tenker jeg på at jeg i så fall kunne ha gjort mer det jeg ville, sovet lenge om morgenen osv.  

Anonymkode: 6fba6...f11

Apro pos dette. Kjenner en person som har snakket mye om hvordan uføre, eller "navere", er late, snylter, bruker folks skattepenger, osv. Nå har personen fått sykepenger en stund, og fortalte meg at h*n egentlig er frisk igjen, og kunne jobbet, men at personen velger å være hjemme fordi h*n ikke vil gå på jobb for å slippe å bruke munnbind, og for å ikke få "munnbind-kviser". 🤨😩

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...