Gå til innhold

Å veie sine ord før man snakker

Anbefalte innlegg

Jeg tror at ting jeg sier ofte blir misforstått fordi jeg ikke klarer å formidle følelser og andre ting på rett måte. Det skjer gjerne når jeg blir ivrig og ikke veier ordene nøye. Jeg lærte tidlig å veie mine ord nøye i oppveksten for å ta hensyn til andre og for at det ikke skulle få konsekvenser. Når jeg ikke gjør det kommer ting gjerne skjevt ut og jeg begynner gjerne da å gruble på det jeg sa eller gjorde. 

Må man alltid veie ordene sine for å unngå misforståelser, konsekvenser osv? Er det sånn det er for alle? At det jeg lærte likevel var rett? Veier andre ordene sine nøye? 

Anonymkode: 97333...fde

Fortsetter under...

1 minutt siden, kupton skrev:

Det er nok individuelt. Noen er gode til å formulere seg presist og spontant. Andre gjør lurt i å tenke seg om før de snakker. 

Ok. Jeg tenker meg vanligvis godt om før jeg snakker. Da får jeg jobbe med å alltid tenke meg om før jeg snakker. Jeg har faktisk trent på å være litt spontan fordi jeg alltid veier mine ord før jeg snakker, men det ender som regel dårlig. Så når det kommer til meg er vel jeg en av de sistnevnte. 

Anonymkode: 97333...fde

Jeg vet at jeg kan si uheldige ting om det sies i affekt (både skriftlig og muntlig) og f.eks. her på forumet har jeg bevisst valgt å vente med å poste et svar på tråder om de påvirker meg positivt eller særlig negativt følelsesmessig. Det er jo det sitatet jeg har nevnt tidligere her, som heter at "i gledens stund skal du ikke gi løfter og i vredens stund skal du ikke svare på brev". Man kan love litt for mye når man er glad eller engasjert og si noe man angrer på når man er sint...

Jeg tenker også i blant at har man ikke noe positivt å si i en diskusjon, kan man like gjerne la være å si sin mening f.eks. her på forumet eller andre sosiale medier. Jeg har blitt overrasket når jeg ser på kommentarer på f.eks. matoppskrifter på Matprat.no der noen bruker tiden sin på å kommentere at "huff, denne var ikke god" - hva er vitsen med det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...