Gå til innhold

Forskjellen på bipolar og schizoaffektiv

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg ikke på forskjellen. Jeg er diagnostisert med bipolar lidelse type 2 og sliter med grensepsykose som hun så fint kalte det. Jeg har mye auditive hallusinasjoner. Håndterer de lettere i gode perioder, men når jeg blir deprimert blir stemmene mer negative og jeg synes det er vanskelig å holde meg til virkeligheten.. Ny behandler mener det høres ut som schizoaffektiv, men jeg har ikke vrangforestillinger og er ikke schizofren på noen måte så jeg skjønner ikke. Jeg vet at lidelser med "schizo" er mer tabu i helsevesenet, så jeg vil ikke få stemplet på meg en mer alvorlig diagnose enn det jeg har. Min tidligere behandler gikk jeg til i to år, så synes det er rart at hun ikke fant ut at jeg hadde schizoaffektiv om det er det jeg har.. 

Anonymkode: d14bc...d7c

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent som er bipolar 1, han har massevis av psykosesymptomer, hallusinasjoner og paranoia så det holder. Han har hatt bipolar som diagnose så lenge jeg har kjent han. Men han har friske perioder også, når han tar sin medisin. Zyprexa, og i perioder lithium.

Anonymkode: c398d...7f7

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjent som er bipolar 1, han har massevis av psykosesymptomer, hallusinasjoner og paranoia så det holder. Han har hatt bipolar som diagnose så lenge jeg har kjent han. Men han har friske perioder også, når han tar sin medisin. Zyprexa, og i perioder lithium.

Anonymkode: c398d...7f7

Ja, det er dette som forvirrer meg. Min tidligere behandler sa at det ikke var uvanlig å ha psykose eller psykosesymptomer som bipolar. Jeg sliter ikke med vrangforestillinger eller paranoia, kun hallusinasjoner. 

1 time siden, Marye skrev:

Ved schizoaffektiv har man psykose selv når humøret er stabilt 

ved bipolar har man bare psykose når man er manisk eller deprimert 

Men jeg har ikke psykose, jeg har kun hallusinasjoner. Min tidligere behandler kalte det grensepsykose. Jeg har hallusinasjoner selv om humøret er stabilt, men de blir økende negative og påvirker meg og hverdagen min mer når jeg er deprimert. Det blir vanskeligere å huske at de kun er hallusinasjoner, men jeg er fortsatt tilstedet, jeg er ikke psykotisk. Kan det hende jeg ikke har bipolar heller da? Jeg synes dette er så forvirrende og vanskelig å forstå, det er så avansert, men jeg er livredd for å få en alvorlig og feil diagnose. Jeg fikk bipolar 2 av behandleren min som jeg gikk til lenge, så jeg blir skeptisk når en behandler jeg kun har gått til i et par uker mener det er feil. 

Annonse

På 13.12.2020 den 21.44, kupton skrev:

Folk her kan svare deg korrekt på det teoretiske spørsmålet om forskjellen på de to diagnoser slik Marye har gjort. 
Ingen her kan svare på hva som er din korrekte diagnose. 

Jeg lurer på det samme som anonym bruker i innlegget over. Selv har jeg hatt diagnosen bipolar i mange år mens jeg gikk til samme faste behandler. I mars begynte jeg hos en ny behandler og bare etter å ha vært hos ham to ganger fjernet han bipolar diagnosen min og ga meg en annen diagnose. Hvordan kan det være mulig? Kan det komme av kompetansen til behandlerne? Begge er psykiatere. En annen tanke jeg har er at han som jeg gikk til i mange år ville beholde diagnosen bipolar siden den skal behandles med medisiner og ved økonomiske interesser så var jeg en mye mer lønnsom pasient i forhold til min nåværende diagnose som ikke skal behandles medikamentelt. Det kan også ha vært en litt lettvint måte å behandle meg på siden medisinene har gjort meg både flat og litt sløv. Da burde ikke behandleren bruke mye ressurser på meg i forhold til min nåværende diagnose. Som du skjønner så ble jeg forvirret av plutselig å måtte forholde meg til en helt ny diagnose som skal behandles på en helt annen måte. 

Anonymkode: 7514c...dd6

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme som anonym bruker i innlegget over. Selv har jeg hatt diagnosen bipolar i mange år mens jeg gikk til samme faste behandler. I mars begynte jeg hos en ny behandler og bare etter å ha vært hos ham to ganger fjernet han bipolar diagnosen min og ga meg en annen diagnose. Hvordan kan det være mulig? Kan det komme av kompetansen til behandlerne? Begge er psykiatere. En annen tanke jeg har er at han som jeg gikk til i mange år ville beholde diagnosen bipolar siden den skal behandles med medisiner og ved økonomiske interesser så var jeg en mye mer lønnsom pasient i forhold til min nåværende diagnose som ikke skal behandles medikamentelt. Det kan også ha vært en litt lettvint måte å behandle meg på siden medisinene har gjort meg både flat og litt sløv. Da burde ikke behandleren bruke mye ressurser på meg i forhold til min nåværende diagnose. Som du skjønner så ble jeg forvirret av plutselig å måtte forholde meg til en helt ny diagnose som skal behandles på en helt annen måte. 

Hvilken diagnose fikk du av den nye psykologen, da? Skikkelig forvirrende når sånne ting skjer 😩

Anonymkode: ca738...df8

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen tanke jeg har er at han som jeg gikk til i mange år ville beholde diagnosen bipolar siden den skal behandles med medisiner og ved økonomiske interesser så var jeg en mye mer lønnsom pasient i forhold til min nåværende diagnose som ikke skal behandles medikamentelt.

Denne skjønte jeg ikke. Psykiateren får akkurat samme lønn helt uavhengig av diagnose og behandling.

Sagt rett ut så kjenner jeg en psykiater som har andeler i et stort legemiddelfirma og som da får sin del av kaka jo flere hn får satt på medisiner fra dette firmaet. Når pasienter (inkludert meg) får en diagnose  i noen år som krever medisinsk behandling så er det en gevinst for hen fremforr en diagnose som ikke krever det. Jeg personlig mener at vi pasidnter bør være mer kritiske til overforbruk av medisiner.. Det gjelder for så vidt også i allmennpraksis. Hvilke tanker har du rundt det med at vi har opplevd brått å få ny diagnose etter å ha byttet behandler etter mange år? 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sagt rett ut så kjenner jeg 1. en psykiater som har andeler i et stort legemiddelfirma og 2. som da får sin del av kaka jo flere hn får satt på medisiner fra dette firmaet.

1. Det er mulig. Psykiatere kan som alle andre kjøpe aksjer i legemiddelfirma. Aksjeeiere får utbytte per aksje avhengig av firmaets fortjeneste. Men om jeg hadde aksjer i Pfizer eller Eli-Lilly, ville det ikke vært merkbart på deres fortjeneste om hele den avdelingen jeg arbeidet på satte alle pasienter på maksdose av Zoloft (Pfizer) eller Zyprexa (Eli- Lilly). Vi snakker her om firma som har hele verden som marked.

2. Det tror jeg ikke noe på. På tross av at det finnes mange som tror at leger tjener på å skrive ut medisiner, er det ikke slik. Jeg kjenner ikke til noen slike avtaler i Norge, og jeg var blant de psykiatere i landet som hadde med samarbeid og oppdrag fra ulike legemiddelfirma. Slike avtaler ville før eller siden blitt kjent for pressen og tilsynsmyndigheter med tilhørende ekstreme oppslag i pressen.

3 timer siden, kupton skrev:

1. Det er mulig. Psykiatere kan som alle andre kjøpe aksjer i legemiddelfirma. Aksjeeiere får utbytte per aksje avhengig av firmaets fortjeneste. Men om jeg hadde aksjer i Pfizer eller Eli-Lilly, ville det ikke vært merkbart på deres fortjeneste om hele den avdelingen jeg arbeidet på satte alle pasienter på maksdose av Zoloft (Pfizer) eller Zyprexa (Eli- Lilly). Vi snakker her om firma som har hele verden som marked.

2. Det tror jeg ikke noe på. På tross av at det finnes mange som tror at leger tjener på å skrive ut medisiner, er det ikke slik. Jeg kjenner ikke til noen slike avtaler i Norge, og jeg var blant de psykiatere i landet som hadde med samarbeid og oppdrag fra ulike legemiddelfirma. Slike avtaler ville før eller siden blitt kjent for pressen og tilsynsmyndigheter med tilhørende ekstreme oppslag i pressen.

1 Psykiateren samarbeidet med andre leger og psykiatere og legemiddelfirmaene solgte seg inn ved aktivt å kontakte de via sine legemiddelkonsulenter når det kom til nye medisiner som de skulle satse på. Alt dreide seg om hvilke firmaer som greide å overbevise de om å satse på deres produkt. Det gjaldt ikke kun på deres arbeidsplass og medisinene ble solgt og gitt til veldig mange pasienter og selv om vi bare er et fåtall her i Norge så er det med på å øke utbyttet.

2 Det forekommer. Det er bak lukkede dører og ikke avtaler. Taushetsplikten er på lik linje som i militætet for de få som vet om det. Hen fortalte meg at bivirkninger som er nevnt som sjeldne ikke er så sjeldne som det står i FK. Hn har også lært meg at det ikke er bra å bruke medisiner over tid. Jeg er så takknemlig for at hn ga meg disse opplysningene for det har gjort det lettere for meg å ta et selvstendig valg når jeg har snakket med min behandler.og det har gjort meg friskere. Dette er naturligvis ikke noe legemiddelfirmaene ville ha likt å høre 🙂

1. Ja, dette er kjent. Vanlig markedsføring av medisiner. Dessverre er det også pt den beste veien til mer kunnskap i farmakoterapi for leger. Dette fordi en tilsvarende nøytral, offentlig instans mangler.

2. Inntil noen legger frem bevis på dette, anser jeg det bare som en dårlig begrunnet påstand.

Annonse

9 timer siden, kupton skrev:

1. Ja, dette er kjent. Vanlig markedsføring av medisiner. Dessverre er det også pt den beste veien til mer kunnskap i farmakoterapi for leger. Dette fordi en tilsvarende nøytral, offentlig instans mangler.

2. Inntil noen legger frem bevis på dette, anser jeg det bare som en dårlig begrunnet påstand.

Siden det offentlige nøytrale organet ikke finnes blir det automatisk skepsis og dårligere pålitelighet til legemidler generelt. Hva kan  grunnen være til at det ikke fins en slik instans? 

Det er nettopp det at det ikke kommer frem bevis. Jeg stoler på psykiateren som fortalte meg alt dette.

2 timer siden, kupton skrev:

Grunnen er at ingen har bestemt seg for å bevilge penger til det. 

Tenkte jeg det ikke. Økonomi teller faktisk mer enn solid faglig kunnskap og vi pasienter burde være mer opptatt av bakgrunnen enn av hva som hjelper for en periode og som det f.eks. kun er begrenset forskning på bivirkninger ved langtidsbruk. Medisiner er et gode kun når det er høyst nødvendig og grensen for det er glidende og det skrives derfor for lett ut medisiner mot alt mulig. 

Hm..hos min behandler går det i medisiner. Vi snakker jo naturligvis, men ingen snakketerapi med mindre det skjer i skjulte former. Ser ikke for meg at hun er økonomisk drevet til det fokuset, selv om det aldri har vært snakk om annen behandling enn tabletter og TMS.  Eller..i depressive en gang AAT.

Men jeg er fornøyd. Jeg blir jo dårlig likevel, så kanskje jeg burde anna enn pillene. Men jeg er lat og ikke motivert.  Så jeg går opp på noe og ned på noe anna. Eller.., jeg gjør jo andre ting for å holde meg mest frisk, men ...Bare pilletrilling er jo ansett litt negativt?  Så burde sikkert anna, men hun hadde vel nevnt det hvis hun mente det var hensiktsmessig selv om hun er psykiater og ikke psykolog. Jeg har jo til og med spurt om å bli utreda for pf., men siden jeg fungerer i jobb, ganske bra faktisk, bortsett fra når nede, ville hun ikke det. Hvis jeg skulle være mistenksom måtte jeg tenkt at hun ville heller ha meg bp for der blur det brukt meds, men mange har jo begge, så lite logikk i det.

Snakka med en, hun beholdt ikke en jobb, hun mente selv hun passa godt i den jobben og fungerte bra. Alle andre tok feil. Jeg tenkte at det gjorde de kanskje ikke, utfra måten hun fortalte på og også tredte fram ellers.

Ja, jeg har hatt hode på puta, det bare spratt opp igjen. Kanskje jeg bør gå ned på den venlafaxinen, må bare finne ut når det var jeg glemte etterdosering. Så koronapåvirka at telefonen foreslo etterisolering. Hvor lenge siste trinn altså.

Endret av Villanda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...