Gå til innhold

Må jeg slutte med latuda?

Anbefalte innlegg

Som før ved latuda tisset jeg på meg i natt, latuda har minsket angsten. Men dette orker jeg jo ikke, hvorfor får jeg denne bivirkningen på AP? Er det noe å gjøre? Jeg er jo ikke så gammel at jeg vil begynne med bleie, men leste at flere på et forum for schizoaffektiv brukte det. Heller det enn sykdommen skrev de, så de har det jo som meg. 

Dette er et stort problem for meg! 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458351-m%C3%A5-jeg-slutte-med-latuda/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde blitt kjempedårlig uten medisiner hadde jeg brukt bleie om natten. Ingen skam i det.

Anonymkode: 74c1f...ee0

Ok. Jeg syns ikke noe om det. Men det er jo den angsten og rarheten, men så er det det med økt puls og da. 

Endret av stjernestøv
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner godt at dette er en så ubehagelig bivirkning at du vil slutte, men vil det hjelpe å gå litt ned i dose? 

Jeg vet ikke, tar jo en lav dose nå. Psykiateren ville jeg skulle ta 74 mg og jeg tar 37 mg. Men det er jo frivillig blir jeg stadig minnet på av sykepleieren, derfor tror jeg jeg bare kutter de ut. Vil ikke dette frivillig for å si det sånn. 

Endret av stjernestøv
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg vet ikke, tar jo en lav dose nå. Psykiateren ville jeg skulle ta 74 mg og jeg tar 37 mg. Men det er jo frivillig blir jeg stadig minnet på av sykepleieren, derfor tror jeg jeg bare kutter de ut. Vil ikke dette frivillig for å si det sånn. 

Hvordan gikk det sist du kutta ut medisiner?  

Hvor ofte skjer det at du har uhell om natta?

Nå har vi gjerne ikke samme symptomer når vi blir syke, men jeg trur at jeg heller ville bruke bleie hvis det holdt meg mer stabil. 

Egentlig er det nok flere som plages av inkontinens enn en trur. 

Annonse

3 minutter siden, Villanda skrev:

Hvordan gikk det sist du kutta ut medisiner?  

Hvor ofte skjer det at du har uhell om natta?

Nå har vi gjerne ikke samme symptomer når vi blir syke, men jeg trur at jeg heller ville bruke bleie hvis det holdt meg mer stabil. 

Egentlig er det nok flere som plages av inkontinens enn en trur. 

Det gikk ganske bra, var ikke verre enn jeg er nå. Det er den angsten, men tror ikke 37 mg virker optimalt. 

Det skjer innimellom og jeg vet aldri når, våkner bare av at det er vått i sengen. Veldig irriterende og blir så sint at jeg ikke får sove igjen. 

Jeg vet ikke om jeg er mer stabil nå, det er ikke så mye som har forandret seg bortsett fra marerittene og det å våkne med minner fra fortiden. Tenker mindre på sånt nå, men jeg klarte jo å leve med det. Sykepleieren skrev jeg klarte å leve med mine symptomer også, at det ikke påvirket hverdagen så mye. Han kjente meg ikke før 2014 da jeg forandret meg totalt. Syns det er litt nedverdigende å bruke bleie jeg, det er ofte demente folk som gjør det. Og det skyldes jo medisinene. 

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det gikk ganske bra, var ikke verre enn jeg er nå. Det er den angsten, men tror ikke 37 mg virker optimalt. 

Det skjer innimellom og jeg vet aldri når, våkner bare av at det er vått i sengen. Veldig irriterende og blir så sint at jeg ikke får sove igjen. 

Jeg vet ikke om jeg er mer stabil nå, det er ikke så mye som har forandret seg bortsett fra marerittene og det å våkne med minner fra fortiden. Tenker mindre på sånt nå, men jeg klarte jo å leve med det. Sykepleieren skrev jeg klarte å leve med mine symptomer også, at det ikke påvirket hverdagen så mye. Han kjente meg ikke før 2014 da jeg forandret meg totalt. Syns det er litt nedverdigende å bruke bleie jeg, det er ofte demente folk som gjør det. Og det skyldes jo medisinene. 

En del personer med demens bruker bleie ja, jeg er sikker på at det gjør en del andre også. Mange må bruke inkontinensutstyr på dagtid også.

Prøvd å drikke mindre på kveldstid?

43 minutter siden, Villanda skrev:

En del personer med demens bruker bleie ja, jeg er sikker på at det gjør en del andre også. Mange må bruke inkontinensutstyr på dagtid også.

Prøvd å drikke mindre på kveldstid?

Drikker ikke etter klokka fem, bare noen slurper til å ta medisin med. 

Bare husk at det var min ide å begynne på latuda denne gangen, fact har ikke nevt medisiner på lenge så jeg tror de har gitt opp det prosjektet. Det var bare min sykepleier fra psykisk helse som nevnte det noen ganger, og jeg får jo hele tiden høre at det er helt frivillig. Tror de liker å ha meg litt åndelig, mer ok å snakke med meg da ellers føler jeg meg jo tom og har ingenting å si. Så dette at jeg slutter nå er ikke å gå imot råd om medisinering, bare så det er sagt. 

Som du selv sier så er det frivillig å ta medisiner og noe du bestemmer selv. Om du vil slutte med Latuda er det du selv som bestemmer og dessuten så er du uansett ikke mottakelig for hva andre mener og hvilke råd du får. Bare husk å lag deg et notat på denne medisinen om hvordan den fungerte og hvilke bivirkninger du fikk. Da slipper du å prøve den på nytt om 2 år fordi du ikke husket effekt og bivirkninger.

1 time siden, Fionys skrev:

Som du selv sier så er det frivillig å ta medisiner og noe du bestemmer selv. Om du vil slutte med Latuda er det du selv som bestemmer og dessuten så er du uansett ikke mottakelig for hva andre mener og hvilke råd du får. Bare husk å lag deg et notat på denne medisinen om hvordan den fungerte og hvilke bivirkninger du fikk. Da slipper du å prøve den på nytt om 2 år fordi du ikke husket effekt og bivirkninger.

Jepp det er det, men jeg hører på råd jeg får så det er feil. Nå kunne jeg bare lese her inne så så jeg hvordan jeg reagerte på latuda tidligere, det var ikke bra så nå vet jeg det. Det skulle jeg ha lest før jeg begynte, kommer ikke til å ta latuda mer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...