Gå til innhold

Bipolar... Og noe mer? Eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Jeg tar meg selv i å bli usikker i blant. Nå Har jeg jo diagnosen bipolar 1, og jeg har fått beskjed flere ganger om at jeg har hatt mani i forskjellige grader. Likevel er jeg redd for at diagnosen er feil, eller om jeg har noe annet i tillegg. Maniene og de dypeste dalene er klart bedre etter at jeg begynte på meds. Likevel sliter jeg mye med kortere perioder med hyperaktivitet og kortere episoder der jeg er konstant trist og veldig tung i kroppen, helt uten driv eller motivasjon. De tre varer i få dager til et par uker. Kan bli suicidal, men har kontroll. Ofte føler jeg meg som meg selv. Har mye agst. Lurer på om jeg har borderline, men kjenner ikke igjen problemer med sosiale relasjoner, klonflikter, frykt for å være alene (digger mitt eget selskap), har aldri vært redd for å bli forlatt, eller søker bekreftelse. Helt normale relasjoner, vil jeg si. Fler som lurer på slike ting? God førjulstid, dere🎄

Anonymkode: e0669...2f1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458359-bipolar-og-noe-mer-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ble sikkert utredet for personlighetsforstyrrelse da du ble utredet for bipolar, tror du ikke? Og fant de ikke noe da har du sikkert ikke noen pf. Det er helt normalt at man kan ha kortere varighet av både oppstemthet og nedstemthet som ikke oppfyller kriteriene for "episode". 

Anonymkode: 2b044...3d1

Jeg kan godt tillegge at jeg også av og til har lurt på om jeg har Borderline/EUPF i tillegg til eller i stedet for bipolar, men flere utredninger har vist at jeg ikke har det. Men når det er sagt er det visst ikke helt uvanlig å ha både bipolar og eupf, det er noe jeg har lært her på denne siden. 

På 14.12.2020 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Jeg tar meg selv i å bli usikker i blant. Nå Har jeg jo diagnosen bipolar 1, og jeg har fått beskjed flere ganger om at jeg har hatt mani i forskjellige grader. Likevel er jeg redd for at diagnosen er feil, eller om jeg har noe annet i tillegg. Maniene og de dypeste dalene er klart bedre etter at jeg begynte på meds. Likevel sliter jeg mye med kortere perioder med hyperaktivitet og kortere episoder der jeg er konstant trist og veldig tung i kroppen, helt uten driv eller motivasjon. De tre varer i få dager til et par uker. Kan bli suicidal, men har kontroll. Ofte føler jeg meg som meg selv. Har mye agst. Lurer på om jeg har borderline, men kjenner ikke igjen problemer med sosiale relasjoner, klonflikter, frykt for å være alene (digger mitt eget selskap), har aldri vært redd for å bli forlatt, eller søker bekreftelse. Helt normale relasjoner, vil jeg si. Fler som lurer på slike ting? God førjulstid, dere🎄

Anonymkode: e0669...2f1

Dette kunne jeg skrevet om meg selv. Har Bipolar 1.

Anonymkode: 0ef41...a2a

Glemte å si at jeg også har bipolar 1. Jeg vet ikke hvor utbredt personlighetsforstyrrelser generelt er i befolkningen, men det er nok ikke hyppigere forekommende hos bipolare enn f.eks hos diabetikere. Men sånn jeg har forstått det (her), så er eupf den hyppigste blant bipolare? @kupton stemmer det? Jeg har også pf, men det er engstelig/unnvikende. Den er for det meste bare framtredende når jeg er litt nede, for da har jeg tendenser til å bli veldig usikker på meg selv. Og så ustabil som jeg har vært de siste årene i bipolaren, så har også personligheten vært det, hvis det gir mening. Når jeg har noen timer/dager/uker/måneder med depressivitet så kan jeg bli utrolig usikker på meg selv og da søker jeg mye bekreftelser og forsikringer. Grubler mye, hater meg selv, vil gjemme meg bort, sosialangst, osv. Det kan sikkert skyldes mye rart, men eupf er det ikke. Jeg er neimen ikke sikker på om det er den andre pfn heller. Jeg er som jeg er. Men når jeg er stabil i bipolaren, og også litt oppe, har jeg en helt normal selvfølelse. Det er i de depressive og maniske fasene at personligheten er veldig splittet i to. Fra å føle meg mindre verdt enn dritten under skosålen når jeg er depressiv til å tro at jeg er noe stort og viktig når jeg er manisk. To poler i personligheten der altså, som jeg mener styres av bipolaren. Jeg klarer ikke å forstå det på annen måte. 

Annonse

Er det like vanlig for bipolare å frykte å ha pf i stedet eller i tillegg som å faktisk ha det? 

Jeg hadde det i min plan faktisk som tegn på begynnende depresjon, men tok det bort da jeg tenkte at det kanskje var ekte akkurat da vi reviderte planen. Bra vi også tok jogging bort fra tegn på beg. hypomani. Har jogga i dag også. En kan forandre preferanser.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja.., si det. Vet ikke med pf generelt, men eupf er visst ofte komorbid til bp. Diabetes type én er også hyppigere ved bp. Tror jeg trallala. Fordi den er autoimmun.

Anonymkode: 61e19...790

Så du mener at autoimmune sykdommer generelt er komorbid med bp? Vel, jeg har to. Dvs den ene har jeg operert bort da, så da har jeg en. (Fjernet tykktarmen pga Ulcerøs kolitt). 

1 time siden, Villanda skrev:

Er det like vanlig for bipolare å frykte å ha pf i stedet eller i tillegg som å faktisk ha det? 

Jeg hadde det i min plan faktisk som tegn på begynnende depresjon, men tok det bort da jeg tenkte at det kanskje var ekte akkurat da vi reviderte planen. Bra vi også tok jogging bort fra tegn på beg. hypomani. Har jogga i dag også. En kan forandre preferanser.

Så det stod i planen din at når du begynner å tvile på om du har bipolar og heller tenker at du har pf i stedet, så var det et tegn på at du begynte å bli depressiv? 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det stod i planen din at når du begynner å tvile på om du har bipolar og heller tenker at du har pf i stedet, så var det et tegn på at du begynte å bli depressiv? 

Ja. Var sikkert depressiv da vi redigerte. Tok det bort siden jeg tenkte det kanskje var ekte. "Er du der nå?" var kommentaren fra psyk., og tenkte anna helsepersonell på klimikken mente jeg hadde det, da ville det være pinlig om det stod sånn. 

På 14.12.2020 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg jo diagnosen bipolar 1, og jeg har fått beskjed flere ganger om at jeg har hatt mani i forskjellige grader. Likevel er jeg redd for at diagnosen er feil,

Hvis du har vært manisk flere ganger, har du helt sikkert diagnosen BP1.

På 16.12.2020 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Tja.., si det. Vet ikke med pf generelt, men eupf er visst ofte komorbid til bp. Diabetes type én er også hyppigere ved bp. Tror jeg trallala. Fordi den er autoimmun.

Jeg mener at flere med bp enn andre har autoimmune sykdommer. Vet ikke om det ene øker risiko årsaksmessig for det andre eller de har enn felles bakenforliggende faktor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...