Gå til innhold

De som lykkes med slanking

Anbefalte innlegg

Hvilke psykologiske overtak har de på oss som ikke greier det? Karakterstyrke og personlighet vil jeg tro er en bit av bildet, og evnen til å sette egne lyster og behov til side i nuet for å få en større gevinst seinere. Og evnen til å holde ut over tid, såkalt stamina.

Flere ting? Er de rett og slett mer psykisk modne enn de som ikke greier det? Mange (de fleste?) tilegner seg slike egenskaper når de er barn og unge. Mens andre ikke gjør det. Hva kan være årsaken? Interessant tema, synes jeg. :)

Anonymkode: dfe07...4f9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458369-de-som-lykkes-med-slanking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke psykologiske overtak har de på oss som ikke greier det? Karakterstyrke og personlighet vil jeg tro er en bit av bildet, og evnen til å sette egne lyster og behov til side i nuet for å få en større gevinst seinere. Og evnen til å holde ut over tid, såkalt stamina.

Flere ting? Er de rett og slett mer psykisk modne enn de som ikke greier det? Mange (de fleste?) tilegner seg slike egenskaper når de er barn og unge. Mens andre ikke gjør det. Hva kan være årsaken? Interessant tema, synes jeg. :)

I tillegg til det du har listet gjør nok spiseforstyrrelser i retning av bulimi og overspising gjør det ekstra utfordrende for noen. Mange bruker mat til å regulere eller undertrykke følelser.

Selv har jeg ingen «issues» med mat. Jeg holder meg slank uten å måtte anstrenge meg. Jeg har derimot andre laster som i hvert fall til dels handler om trøst og regulering av følelser, og som vil kreve både innsats, ubehag og viljestyrke når jeg eventuelt velger å redusere/slutte. Hver sin last!☺️

Slike egenskaper er gode å ha hele tida, og ikke bare når det gjelder slanking, da. Og så er det vel sånn også at det på noen områder er enklere å utvise slik "modenhet" (jmfr spørsmålet over). En kan seg fint med nevnte egenskaper på noen områder og ikke like fint på andre. 

2 minutter siden, Mari- skrev:

I tillegg til det du har listet gjør nok spiseforstyrrelser i retning av bulimi og overspising gjør det ekstra utfordrende for noen. Mange bruker mat til å regulere eller undertrykke følelser.

Selv har jeg ingen «issues» med mat. Jeg holder meg slank uten å måtte anstrenge meg. Jeg har derimot andre laster som i hvert fall til dels handler om trøst og regulering av følelser, og som vil kreve både innsats, ubehag og viljestyrke når jeg eventuelt velger å redusere/slutte. Hver sin last!☺️

Ja, der sier du noe. Spiseforstyrrelser og annen psykisk lidelse, samt medisiner en tar for lidelsen(e) gjør det nok mer utfordrende for mange. Men da tenker jeg videre; hvilken unnskyldning har da de som går for å være friske til å ikke greie det? 😛 Er det bare latskap? Liten eller ingen utholdenhet? Vanskeligheter med å bestemme seg/ta et valg og opprettholde det en har bestemt seg for, osv? 

Men som jeg sa over her så kan det være at noen har eller ikke har disse egenskapene på ulike områder. Jeg er f.eks ikke god på å holde ut over tid når det gjelder slanking/vektnedgang, men jeg kan være utholdende over tid når det gjelder andre ting på andre områder. 

Kanskje har det også med hvor en har verdiene sine å gjøre? Det som er veldig viktig for en å greie og å holde ut, det klarer de fleste. Mens hvis en ikke synes at noe er så viktig så er det lettere å gi opp? 

Annonse

Så kanskje konklusjonen ligger i hvilke verdier man har, og hvilke verdier en setter høyest? Områder det er veldig viktig for en å mestre og å gjøre en god innsats i (f.eks jobben en har), klarer de mange. Og områder som ikke er så viktig for en (f.eks slanking) mislykkes mange i. 

Tror også det har litt med mentaliteten rundt dette med mat og slanking. Den ene tingen er å ikke gå i fella med en hel masse ja- og nei-mat (det gjorde jeg, men var ikke overvekt som var mitt problem da), men heller lære seg at snop er noe som hører med av og til, og man trenger ikke 200 g sjokolade og 400 g potetgull for å kose seg litt. 

Det andre er veldig typisk. At hvis personen som slanker seg går på trynet og sprekker en ukes tid, så er  liksom alt ødelagt og det er like greit å fortsette å spise slik en gjorde før. Hvis en heller kan snu om på tankegangen om at jobben en har gjort er ikke forgjeves, en uke med usunn mat ødelegger ikke all framgang, og at en kan ta tak i seg selv og komme på rett spor igjen. Det er samme tankegang jeg har når det gjelder rus. Da jeg for tre uker siden sprakk og tok Ritalin én kveld, så kunne jeg tenkt "fuck it, nå har jeg ødelagt alt uansett så kan like gjerne ruse meg i morgen også", men det gjorde jeg ikke. Jeg ble sint på meg selv for den kvelden, men neste dag fortsatte jeg som før. Nemlig å ta et aktivt valg om at den dagen skulle jeg være rusfri. Også videre neste dag igjen og neste dag igjen. 

Jeg kan velge å ikke gi fullstendig opp kun fordi jeg glapp en dag. Jeg kan velge å fortsette jobben med å holde meg rusfri. 

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det jeg har tent på når jeg har klart det er målet, det har vært stor motivasjon og det å se at vekten går ned uke for uke. Da er det verdt det. 

Det skjønner jeg, og sånn er det for meg også. Men et sted på veien gir jeg bare opp. Men så kan jeg være svært så utholdende på andre områder igjen. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg, og sånn er det for meg også. Men et sted på veien gir jeg bare opp. Men så kan jeg være svært så utholdende på andre områder igjen. 

Ja har gitt opp mange ganger jeg og, men har jo klart det før så jeg skal klare det igjen. Det betyr så mye når målet er nådd og delmål også :) 

3 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg kan velge å ikke gi fullstendig opp kun fordi jeg glapp en dag. Jeg kan velge å fortsette jobben med å holde meg rusfri. 

Akkurat det har vært min filosofi også. Det er bare å fortsette neste dag om en har sprukket. 

Jeg tror egentlig at nøkkelen til varig vektnedgang er det som så fint heter livsstilsendring, og ikke slankekurer. Og så er det viktig å ikke sulte seg. En må spise nok (men riktig) mat slik at en blir mett og slik at det holder fram til neste måltid. Da er sjansen større for å klare seg. 

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja har gitt opp mange ganger jeg og, men har jo klart det før så jeg skal klare det igjen. Det betyr så mye når målet er nådd og delmål også :) 

Jeg heier på deg og på alle andre som vil ned i vekt! :) Jeg skal på nytt heie på meg selv også, men ikke før januar, hehe. Vet at "januarfella" er det mange som går i med nyttårsforsetter så det holder for så å gi opp alt fra februar og litt utover, men for meg nå virker det best å begynne på igjen i januar. Gidder liksom ikke å ta tak igjen nå rett før jul. ;)

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det har vært min filosofi også. Det er bare å fortsette neste dag om en har sprukket. 

Jeg tror egentlig at nøkkelen til varig vektnedgang er det som så fint heter livsstilsendring, og ikke slankekurer. Og så er det viktig å ikke sulte seg. En må spise nok (men riktig) mat slik at en blir mett og slik at det holder fram til neste måltid. Da er sjansen større for å klare seg. 

Ja, er enig i det. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heier på deg og på alle andre som vil ned i vekt! :) Jeg skal på nytt heie på meg selv også, men ikke før januar, hehe. Vet at "januarfella" er det mange som går i med nyttårsforsetter så det holder for så å gi opp alt fra februar og litt utover, men for meg nå virker det best å begynne på igjen i januar. Gidder liksom ikke å ta tak igjen nå rett før jul. ;)

Takk :) Heier på deg også, vi skal klare det :) Jeg begynner også 1 januar, da er det slutt på overspising og mye kos i hverdagen. Nei tar ikke tak nå før jul jeg heller, det er jo jul i neste uke så ikke vits i det da. 

Jeg har gått ned 25 kg det siste året. Mye av dette klarte jeg pga helseangst. Jeg hadde bmi som var stor. Det var lettere enn jeg trodde jeg spiste bare halvparten av det jeg spiste før. Det er nok også lettere om man er skikkelig feit, enn om man bare har noen kilo for mye. Jeg som hadde BMI på nesten 40 trengte mye mat for å opprettholde den vekten. Så det er lettere å slanke seg om man er bælfeit.

Anonymkode: d4557...89e

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned 25 kg det siste året. Mye av dette klarte jeg pga helseangst. Jeg hadde bmi som var stor. Det var lettere enn jeg trodde jeg spiste bare halvparten av det jeg spiste før. Det er nok også lettere om man er skikkelig feit, enn om man bare har noen kilo for mye. Jeg som hadde BMI på nesten 40 trengte mye mat for å opprettholde den vekten. Så det er lettere å slanke seg om man er bælfeit.

Anonymkode: d4557...89e

Så bra at du har klart det da 👍😊, men vet ikke helt om jeg liker ord som "bælfeit", hehe 😅

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver « sette egne lyster og behov» til side. 

Kanskje lysten og behovet ikke er like stort ? Gargamel er inne på det. Jeg er ikke vant til å ha kjeks, godteri og kaker i hus og det er ikke i mine tanker en gang når jeg skriver handlelista. Jeg tenker på at jeg skal ha variert mat som gir næring til kroppen. 

Kjæresten pleier å si : Det er fredda'n , vi må ha noe goderi. - Å, må vi det ? Det hadde jeg ikke en.gang tenkt på. 

Jeg er veldig glad i godteri, spesielt sjokolade,,men jeg er ikke vant til å tenke at vi skal ha det. 

Kostholdet jeg lever på har jeg tatt med meg fra jeg var ung og forbedret litt etter hvert.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange flere og viktige faktorer involvert i dette enn kun psykologiske. Ikke undervurder effekten av å ha god økonomi, lite stress i hverdagen, bra forhold til partner, god jobb osv.

Anonymkode: 4dadb...a25

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...