Gå til innhold

syk behandler, venlafaxin m.m.

Anbefalte innlegg

Nå savner jeg tryggheten i å ha en fast behandler. Tenker på når og OM hun kommer tilbake. Uvisshet..

Jeg kan jo ringe DPS om jeg blir dårlig og trenger hjelp. Det er ikke det. 

Greier meg jo, men har f.e. ennå ikke landa på medisinering. Skal trappe ned på Efexor og seponere er planen, skulle gjerne rådført meg om når det er riktig tidspunkt. Og jeg har nettopp økt Lamictal. Skal ta serumspeil, så skulle vi kanskje eller forhåpentligvis justert dosen ut fra det. 

Så er det full jobb vs gradert sm, jeg løser det med avspasering da.

Jeg har jo vært egenrådig, men ... likevel. 

Fastlegen virker som vegrer seg for å "blande seg", kjenner meg ikke. Hun skrev i el.melding da jeg spurte etter sm sist at jeg kunne bestille time hos henne om behandler ble lenge borte, men...  vet ikke hva hun kan gjøre. Bli bedre kjent? Vil hun vegre seg mindre da? Vil sikkert ikle ta stilling til medisindosering, ikke nå, sikkert bare hvis behandler blir borte veldig lenge, og det vi jo ikke.

Nei, det er jo ikke krise. Greier meg nå, men kanskje det er uvissheten som plager meg mest. Kan vel ikke ringe og spørre om de vet når hun er tilbake?

Nedtrapping av Venlafaxin, kan jeg bare gjøre det siden det er skrevet i plan at den skal trappes ned i nøytral eller hypoman fase? Hvor lenge bør en være ute av en depresjon før en trapper ned (hypomanitendensen har gått over)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458387-syk-behandler-venlafaxin-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hypomanien er kurert, er det ingen grunn til å trappe ned Efexor.

Vit imidlertid at Efexor nok er det AD som pga sin effektivitet også er det AD som lettest utløser oppoversvingninger.

Dosejustering av Lamictal er enkelt når en kjenner anbefalt nivå, har en sikker konsentrasjon og vet at det er et lineært forhold mellom dose og konsentrasjon.

16 minutter siden, kupton skrev:

Hvis hypomanien er kurert, er det ingen grunn til å trappe ned Efexor.

Vit imidlertid at Efexor nok er det AD som pga sin effektivitet også er det AD som lettest utløser oppoversvingninger.

Dosejustering av Lamictal er enkelt når en kjenner anbefalt nivå, har en sikker konsentrasjon og vet at det er et lineært forhold mellom dose og konsentrasjon.

Ja, den bare forsvant den hypomanien eller hva det nå var.  Kan vel ikke kalles det når det varte så kort, men kvaliteten lå nok og vippa. 

Planlagt å slutte med Efexor uansett. Begynte nedtrapping for lenge siden. Bare utsatt videre nedtrapping pga depresjon (ikke verre enn depresjonene før jeg starta nedtrapping) Litt mange medisiner med den, Wellbutrin, Lamictal og Quetiapin. 

Ja, men hvem kjenner anbefalt nivå? Tipper jeg er oppe i 19 nå på 700 mg. Jeg kan nok ikke bare gjøre det. Er avhengig av resepter. Er det også her "lettere å få tilgivelse enn tillatelse"? Må nok bli hypoman før jeg igjen kommer drassende med forskningsartikkel og Malt.

29 minutter siden, kupton skrev:

Vanligvis skjer nedtrapping av AD med maks 25% av utgangsdosen per måned.

Anbefalt nivå er 20-40. (21-42 mener noen. Ingen praktisk forskjell)

Kan kanskje gå ned på den selv, etter noe tid siden det sår i plan. 

Ja, kjenner til det. Men trur ikke behandler eller fastlege gjør

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...