Gå til innhold

Farlig å få i seg antibac - bekymret

Anbefalte innlegg

Stiller dette spørsmålet her fordi jeg er for flau til å kontakte noen andre om det: jeg hadde nettopp spritet hendene, de var ikke tørre. Så åpnet jeg en boks Munkholm og fikk fingeren ned i ølet og drakk det. Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg har fått i meg antibac? Leser på nettet at det er svært skadelig og måtte ta en Sobril for å roe meg ned ( tåler ingenting)

Anonymkode: 3411f...69e

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stiller dette spørsmålet her fordi jeg er for flau til å kontakte noen andre om det: jeg hadde nettopp spritet hendene, de var ikke tørre. Så åpnet jeg en boks Munkholm og fikk fingeren ned i ølet og drakk det. Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg har fått i meg antibac? Leser på nettet at det er svært skadelig og måtte ta en Sobril for å roe meg ned ( tåler ingenting)

Det går helt fint. Om det skal så lite til som det du beskriver hadde vel 90% av oss vært halvdøde forlengst. Du skal ikke drikke antibac, men om du slikker på fingeren etter å ha spritet hendene så smaker det jævlig, noe annet skjer ikke.

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Det går helt fint. Om det skal så lite til som det du beskriver hadde vel 90% av oss vært halvdøde forlengst. Du skal ikke drikke antibac, men om du slikker på fingeren etter å ha spritet hendene så smaker det jævlig, noe annet skjer ikke.

Nå ble jeg veldig beroliget. Tusen takk for svar😊

28 minutter siden, Lillemus skrev:

Ja, og det er gode grunner til at det har en utålelig smak - det skal ikke inntas i store mengder oralt.

Noe annet som er viktig å tenke på nå inn i julehøytiden når mange kanskje har levende lys på bordet, er at desinfeksjon er brannfarlig. Det står advarsler om dette på produktet, i hvert fall i nettbutikker når du kjøper det, hentet fra f.eks. et produkt på Farmasiet: "H225 - Meget brannfarlig væske og damp."

Annonse

5 timer siden, ISW skrev:

Ingen fare - så en sak om en trønder (måtte jo være det 😅) som drakk seg dritings på Antibac. Det er sikkert ikke helt bra, men i små mengder er det helt ufarlig. 

Vi hadde en kar som ofte måtte innlegges for indremedisinske problemstillinger. Medisinsk avd ba oss gi han en seng på lukket avd, og de kom ned dit for å se til han. Årsak: Han drakk opp all Antibacen - ikke bare på medisinsk avd, men på hele somatisk.

41 minutter siden, kupton skrev:

Vi hadde en kar som ofte måtte innlegges for indremedisinske problemstillinger. Medisinsk avd ba oss gi han en seng på lukket avd, og de kom ned dit for å se til han. Årsak: Han drakk opp all Antibacen - ikke bare på medisinsk avd, men på hele somatisk.

Er det lov å le? 😂

1 time siden, kupton skrev:

Var han alkoholiker da eller? Eller hva var det som feilte han?

Anonymkode: d52f9...460

Jeg har en venn som tidligere var alkoholiker og tannlege, som nå ikke er tannlege pga. at han i dag har blitt nesten blind, men han har fortalt meg at han i sin verste rusperiode drakk desinfeksjon som han hadde stående i forbindelse med sin tannlegepraksis, kastet opp, drakk, kastet opp osv. - så bare viljen og trangen er stor nok... Men han sa at det smakte helt jævlig... Og han innser nå i dag, 20 år senere, hvor egoistisk han var mot sin familie som besto av kone og to barn. Kona flyttet fra ham og barna nektet i noen år å ha kontakt med ham. Rusen ble hans beste venn - og hans verste fiende.

Er det noe som koster for personen selv, familiene og for hele samfunnet generelt både sosialt og økonomisk, er det det rusmiddelet som er fullstendig lovlig å selge i Norge og som den sittende regjeringen har vedtatt å sette ned med 10% i neste statsbudsjett, mot alle faglige råd. Det er helt vanvittig at grensehandel går foran den fysiske og psykososiale helsen til folk... Det er begrenset hva lommeboken får ut av det, for på svenskegrensen svarer de bare med å sette ned prisene tilsvarene...

Men, beklager en stor avsporing i diskusjonen her... ;)

10 timer siden, kupton skrev:

Stygt å le, men.. 😊

Helt vannvittig hvor tørst det tydeligvis går an å bli! 

1 time siden, ISW skrev:

Stygt å le, men.. 😊

Ja, og vi har vært i ligndende situasjon der jeg jobber i blant. En som var på rehabilitering hadde tydeligvis til mestringsstrategi å drikke, også på dagtid, og forsynte seg av desinfeksjonen som da fantes på toalettene - både for menn og kvinner, så jeg synes vel heller det er trist å se hvor tørste enkelte kan bli. Leste at 10% har et helseskadelig og alvorlig alkoholforbruk i Norge og disse står for halvparten av alkoholkonsumet i Norge. Nokså urovekkene: "Blant alle som drikker alkohol med jevne mellomrom, er det i hovedsak en mindre andel storforbrukere som pådrar seg alvorlige alkoholrelaterte helseskader. Storforbrukerne utgjør omkring en tiendedel av alle som drikker alkohol jevnlig, og de står for halvparten av den totale alkoholomsetningen i Norge. Den årlige alkoholomsetningen i Norge er beregnet til å være omkring seks–syv liter ren alkohol per innbygger over 15 år, hvilket er like under 30 millioner liter ren alkohol hvert år (Folkehelseinstituttet, 2018)." Jeg kan legge til med det samme, før noen roper opp om det, at nei, jeg er ingen alkoholmotstander og heller ingen totalavholds, men holder meg unna alkohol selv fordi mine sterke smertestillende har vist seg å krasje fullstendig med alkohol noe jeg ikke ønsker å oppleve flere ganger. Men jeg har hele livet vært svært restriktiv med alkohol pga. opplevelser i oppveksten.

I samme artikkel jeg refererte fra, står det også: "Flere studier har oppdaget at sammenhengen mellom forbruk og helseskade ikke er så enkel som beskrevet ovenfor. For eksempel fant en norsk studie at det
er flere alkoholproblemer blant ungdommer på Oslos østkant, selv om det inntas betydelig mer alkohol på vestkanten (Pedersen, Bakken & Soest, 2015). Dette gir ingen mening dersom alkoholmengden er det eneste som er avgjørende for skadeomfanget. Forklaringen finnes i de mange bakenforliggende årsakene til at noen får rusproblemer og andre ikke."

Dette avsnittet er hentet fra abonnementsartikkelen på Psykologisk.no "Hvem som er sårbar å miste kontrollen, er ikke så enkelt å vite på forhånd": https://psykologisk.no/2020/12/hvem-som-er-sarbar-for-a-miste-kontrollen-er-ikke-alltid-sa-lett-a-vite-pa-forhand/?mc_cid=a004ebc0d5&mc_eid=170a353ced

Annonse

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er begrenset hva lommeboken får ut av det, for på svenskegrensen svarer de bare med å sette ned prisene tilsvarene...

Den skjønte jeg ikke. Hvis alkoholprisen her til lands går ned med 10% og svenskene setter den ned tilsvarende så vil det bety at lommeboken får meget og mye ut av det når man i tillegg får kjøpe billig kjøtt og andre varer. Da er regjeringens 10% med på å gjøre det enklere økonomisk for folk. 

Anonymkode: d52f9...460

17 timer siden, kupton skrev:

7 timer siden, ISW skrev:

Stygt å le, men.. 😊

På avd for rus akutt på St Olavs har de ikke kunnet ha antibac stående for selvbetjening under pandemien. En av årsakene er at alt som inneholder alkohol kan drikkes, men i tillegg er det en trigger for enkelte av pasientene. 

9 minutter siden, Kayia skrev:

På avd for rus akutt på St Olavs har de ikke kunnet ha antibac stående for selvbetjening under pandemien. En av årsakene er at alt som inneholder alkohol kan drikkes, men i tillegg er det en trigger for enkelte av pasientene. 

Jeg synes Antibac og annen sprit ment til desinfeksjon ikke akkurat lukter god rom. Lukter jo gjær og død og fordervelse.. så personlig blir jeg ikke veldig tørst av den lukten. Men som sagt leste jeg en sak om en i Trondheim som hadde laget faenskap på byens hoteller etter å ha vært vel hard på Antibacflaska. Så det funker vel, selv om det ikke høres godt ut.

Et alternativ for sykehusene er jo å bruke hydrogenperoksid til desinfisering. Det gir jo ingen rus! 

2 timer siden, Maxlime skrev:

Hva inneholder antibac, annet enn alkohol? 

Bare å finne en flaske og sjekke. Men trur det er litt forskjellig.

Trur det er forskjell på hånddesinfekson og overflatedesinfeksjon. 

Trur i alle fall noen, av hånddesinfeksjonsmidlene inneholder glycerol eller noe.

Noen midler lukter mer klor enn sprit. Blir gaba stimulert da? Hvis man drikker det? Eller, det er vel det som skjer med alkohol også. Lik effekt i hjernen og lik effekt mot baselusker

Anonymkode: dfb8d...f74

9 minutter siden, kupton skrev:

Vil man ikke også få etseskader? En blir, eller kan i alle fall bli, sår i halsen av en bit Lano håndsåpe.

Mine barn er store og smarte nok til å ikke smake. Hvor jeg ellers mye oppholder meg, har vi flasker som er mulig å drikke av bare ved å skru av en vanlig kork (pumpeflaske er vanskeligere), utenfor rekkevidde. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...