Gå til innhold

Kupton. Kan du si noe om det å fortrenge ting?

Anbefalte innlegg

Jeg var god på å fortrenge ting. Overgrep, vanskelige opplevelser, skuffelser og overveldende sannheter om livet mitt. Jeg svelgte unna og lot det ikke få slippe til på en måte. Det fungerte greit i mange år. Så kom den dagen da det var som om alt bare veltet opp og ting som jeg nesten ikke husket ble klinkende klart for meg. Så klart at de vondeste tingene gikk som en film i hodet mitt dag ut og dag inn. Jeg husket detaljer og følte opplevelsene på kroppen. Som om min evne til å fortrenge overhode ikke virket lenger. Jeg lurer på om dette er vanlig og om jeg vil klare å fortrenge ting igjen?. Det at jeg plutselig har blitt så dårlig på det skremmer meg.,Opplever ut fra hva jeg har lest på dette forumet at det er det mye av terapien i dag handler om. Å glemme og legge ting bak seg. Altså fortrenge? 

Anonymkode: de235...bf8

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever ut fra hva jeg har lest på dette forumet at det er det mye av terapien i dag handler om. Å glemme og legge ting bak seg. Altså fortrenge? 

Ikke fortrenge tror jeg, men heller lære å godta fortida som vond og leve godt med en vond fortid. Lære å godta at det du opplevde skjedde før og ikke gjelder lenger nå. Lære å legge fortida fra deg, og lære å erstatte det negative med noe positivt i det negatives sted. Eksempel: Hvis du har vonde minner om jul og juletid, så er du i dag i stand til å "omgjøre" det ved å forsøke å skape nye erfaringer som er positive. For i dag er jula i din makt. På den måten kan det vonde erstattes med noe godt slik at du på sikt i stedet kan få positive minner om jul.

Anonymkode: e5f1b...d22

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fortrenge tror jeg, men heller lære å godta fortida som vond og leve godt med en vond fortid. Lære å godta at det du opplevde skjedde før og ikke gjelder lenger nå. Lære å legge fortida fra deg, og lære å erstatte det negative med noe positivt i det negatives sted. Eksempel: Hvis du har vonde minner om jul og juletid, så er du i dag i stand til å "omgjøre" det ved å forsøke å skape nye erfaringer som er positive. For i dag er jula i din makt. På den måten kan det vonde erstattes med noe godt slik at du på sikt i stedet kan få positive minner om jul.

Anonymkode: e5f1b...d22

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Kloke ord. 

Anonymkode: de235...bf8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...