Gå til innhold

Skal trappe ned og legen har skrevet ut for sterk dose og fler enn jeg skal ha?!

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Ja jeg må vel ringe i morgen, men det er den 23. så kanskje ikke åpent? Jeg og legen ble enige om at jeg skulle ta mine siste 70Mg de neste 13 dagene da jeg har 13 igjen. Så skal jeg på 60, da altså 2stk 30. Spurte om jeg kunne få Elvanse 60mg men dette får du bare hvis du fikk diagnosen som barn.

Men hvorfor fikk jeg ikke bare 1 stk 50 og 1 stk 30? Jeg må uansett trappe ned 20mg en gang, da 40 ikke blir mulig. Aduvanz eksisterer ikke i 20mg. 

Fortsetter under...

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Ja jeg må vel ringe i morgen, men det er den 23. så kanskje ikke åpent? Jeg og legen ble enige om at jeg skulle ta mine siste 70Mg de neste 13 dagene da jeg har 13 igjen. Så skal jeg på 60, da altså 2stk 30. Spurte om jeg kunne få Elvanse 60mg men dette får du bare hvis du fikk diagnosen som barn.

Men hvorfor fikk jeg ikke bare 1 stk 50 og 1 stk 30? Jeg må uansett trappe ned 20mg en gang, da 40 ikke blir mulig. Aduvanz eksisterer ikke i 20mg. 

Hvorfor må du trappe ned 20mg en gang? Du tar 70mg nå, så tar du 2x30mg, så tar du eventuelt 50mg, og deretter 30mg. Ferdig! Det er jo egentlig ikke en medisin man trenger trappe ned på. Folk tar jo pause fra sentralstimulerende støtt og stadig.

UtakknemligDiva
7 timer siden, Trine skrev:

Hvorfor må du trappe ned 20mg en gang? Du tar 70mg nå, så tar du 2x30mg, så tar du eventuelt 50mg, og deretter 30mg. Ferdig! Det er jo egentlig ikke en medisin man trenger trappe ned på. Folk tar jo pause fra sentralstimulerende støtt og stadig.

Skal ta pause men skal trappe ned.. jeg er redd det skader kroppen min ig

UtakknemligDiva
9 timer siden, Trine skrev:

Tar du pause? Trapper du ikke ned? Hvor lange pauser og hvordan merker du at du bør bruke det igjen? 
Medisinen har en negativ bivirkning og det er irritasjon, men den kommer etter 2 timer. Å spise ekstremt mye hjelper. Kroppen min trenger mer mat med medisinen, noe som også er litt dumt da det er vanskelig å spise. Lager mye grøt av chia, havre og quinoa. Spiser bananer. Masse yoghurt med protein. Må ha noe lettspiselig men næringsrikt mens den virker. Jeg er super tynn fra før. Om kvelden kan jeg spise pizza, fisk osv igjen, for da forsvinner munntørrheten. Så sult er en irritasjonsfaktor. Starter dagen med 2 grove brødskiver med stekt egg og mye smør. Så spiser jeg en chia pudding som har stått i kokos fløte, banan og sånn Skyr yoghurt eller gresk yoghurt med müsli på. Jævla mye ja... men det må til såpass. 
jeg sliter jo der jeg sitter og presser i meg mat. Deretter har jeg liggende banan og mandler osv, så jeg småspiser mye. 

Det andre er at jeg irriterer meg lett over ting som kommer i veien. Rusk på gulvet, folk som begynner med uvanene sine osv.  Så får jeg en generell uro. Jeg vet bare ikke hva, men jeg tåler ikke å ikke gjøre noe. Jeg liker ikke å være ferdig med rydding osv. Og s er jeg livredd for å bli sliten. Slik at jeg får det rotete igjen, vil sove hele tiden osv... det er surt å ha det slik. Føler hjernen min er klarere på medisinen, motivasjonen er bedre og det er noe i meg som våkner når jeg tar det. Det eneste jeg er redd for er nettopp det, at jeg er redd for at jeg ikke lenger skal få bruke det. Eller at jeg skal bli avhengig og liksom kalles narkoman til slutt. Jeg fungerer også bedre sosialt med det. Er virkelig AD(h)D så «alvorlig»? Eller kan det ha seg at denne medisinen  virker på Asperger og? 

4 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Tar du pause? Trapper du ikke ned? Hvor lange pauser og hvordan merker du at du bør bruke det igjen? 
Medisinen har en negativ bivirkning og det er irritasjon, men den kommer etter 2 timer. Å spise ekstremt mye hjelper. Kroppen min trenger mer mat med medisinen, noe som også er litt dumt da det er vanskelig å spise. Lager mye grøt av chia, havre og quinoa. Spiser bananer. Masse yoghurt med protein. Må ha noe lettspiselig men næringsrikt mens den virker. Jeg er super tynn fra før. Om kvelden kan jeg spise pizza, fisk osv igjen, for da forsvinner munntørrheten. Så sult er en irritasjonsfaktor. Starter dagen med 2 grove brødskiver med stekt egg og mye smør. Så spiser jeg en chia pudding som har stått i kokos fløte, banan og sånn Skyr yoghurt eller gresk yoghurt med müsli på. Jævla mye ja... men det må til såpass. 
jeg sliter jo der jeg sitter og presser i meg mat. Deretter har jeg liggende banan og mandler osv, så jeg småspiser mye. 

Det andre er at jeg irriterer meg lett over ting som kommer i veien. Rusk på gulvet, folk som begynner med uvanene sine osv.  Så får jeg en generell uro. Jeg vet bare ikke hva, men jeg tåler ikke å ikke gjøre noe. Jeg liker ikke å være ferdig med rydding osv. Og s er jeg livredd for å bli sliten. Slik at jeg får det rotete igjen, vil sove hele tiden osv... det er surt å ha det slik. Føler hjernen min er klarere på medisinen, motivasjonen er bedre og det er noe i meg som våkner når jeg tar det. Det eneste jeg er redd for er nettopp det, at jeg er redd for at jeg ikke lenger skal få bruke det. Eller at jeg skal bli avhengig og liksom kalles narkoman til slutt. Jeg fungerer også bedre sosialt med det. Er virkelig AD(h)D så «alvorlig»? Eller kan det ha seg at denne medisinen  virker på Asperger og? 

De fleste vil føle seg mer energisk, sosial og mer tiltaksfull av å ta sentralstimulerende. Er jo en grunn til at det er medisiner som misbrukes. 

UtakknemligDiva
11 minutter siden, Glitter skrev:

De fleste vil føle seg mer energisk, sosial og mer tiltaksfull av å ta sentralstimulerende. Er jo en grunn til at det er medisiner som misbrukes. 

Ja, men jeg tar 1 kapsel daglig. Jeg VET jo ikke om jeg trenger det, men jeg fikk diagnosen og jeg har hatt det bedre. Men jeg har trappet opp og ikke brukt det som et rusmiddel. 
Jeg bare irriterer meg over at vi ikke kan være sånn til vanlig. Hvorfor har vi så rævva energinivå fra naturens side? 

Annonse

6 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Ja, men jeg tar 1 kapsel daglig. Jeg VET jo ikke om jeg trenger det, men jeg fikk diagnosen og jeg har hatt det bedre. Men jeg har trappet opp og ikke brukt det som et rusmiddel. 
Jeg bare irriterer meg over at vi ikke kan være sånn til vanlig. Hvorfor har vi så rævva energinivå fra naturens side? 

Selv om du ikke bruker det som et rusmiddel, så blir jo hjernen kjemisk påvirket. Slik som med mange andre medisiner. Du må jo bare tenke på om det positive utleier det negative. 

Ene sønnen min har ADHD, og han er full av energi og liv. Men uten medisin er han et eneste stort kaos og har det ikke så godt. Han sier selv at han kjenner når medisinen går ut og vi ser stor forskjell på han da. Han skal nok over på langtidsvirkende medisin over nyttår. Så for han er det såpass mye positivt med det at det lille negative er akseptabelt. 

Endret av Glitter
UtakknemligDiva
19 minutter siden, Glitter skrev:

Selv om du ikke bruker det som et rusmiddel, så blir jo hjernen kjemisk påvirket. Slik som med mange andre medisiner. Du må jo bare tenke på om det positive utleier det negative. 

Ene sønnen min har ADHD, og han er full av energi og liv. Men uten medisin er han et eneste stort kaos og har det ikke så godt. Han sier selv at han kjenner når medisinen går ut og vi ser stor forskjell på han da. Han skal nok over på langtidsvirkende medisin over nyttår. Så for han er det såpass mye positivt med det at det lille negative er akseptabelt. 

Bra. Jeg også kjenner når det går ut. Jeg kan fungere uten, men jeg merker at jeg har mindre kontroll over tanker og følelser, og begynner å tenke ekstremt negativt når jeg ikke bruker dem. En dag uten kan være nok. Men jeg er bare sur for jeg føler meg så rævva utstyrt som må bruke slik. 

7 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Bra. Jeg også kjenner når det går ut. Jeg kan fungere uten, men jeg merker at jeg har mindre kontroll over tanker og følelser, og begynner å tenke ekstremt negativt når jeg ikke bruker dem. En dag uten kan være nok. Men jeg er bare sur for jeg føler meg så rævva utstyrt som må bruke slik. 

Du kommer ingen vei med å fortsette å kverne sånn på det der. Vi er mange som trenger medisiner. Er det ikke da bra at det faktisk finnes medisiner å få?

UtakknemligDiva
15 minutter siden, Glitter skrev:

Du kommer ingen vei med å fortsette å kverne sånn på det der. Vi er mange som trenger medisiner. Er det ikke da bra at det faktisk finnes medisiner å få?

Jo! Men det er alltid de som skal snakke negativt. Noen mener at man er en form for narkoman og at alt man gjør når man er påvirket er medisinen og ingen er egentlig deg selv. Hvis jeg trener da, så mulig jeg kjører kroppen hardere enn den godtar naturlig. Er også redd for å få sånn utmattelsessyndrom. Fordi kroppen ikke får hvilen den trenger naturlig fordi den ikke kjenner det. Jeg sover hele natten altså, så jeg går ikke oppe og er fult i 100%. 

Men det kan hende bekymringen er bortkastet. 

Det er negative ettervirkninger jeg er redd for. Kanskje skjer det ikke, kanskje skjer det, man vet vel likevel ikke om det ville skjedd likevel.

På 23.12.2020 den 10.32, 90tallsbarn skrev:

Har ikke tatt noen pauser nei. ADHD kan være så alvorlig, men det er heller absolutt ikke usannsynlig at sentralstimulerende også kan ha en viss effekt på asperger. Det var litt sprøtt å lese "Og s er jeg livredd for å bli sliten." Det er på en måte jeg også. Altså, jeg er ikke redd for å bli sliten fordi jeg har brukt litt for mye energi f.eks på tur i skogen. Men dersom jeg f.eks kjenner at jeg begynner å bli syk, da skal jeg vaske og rydde og skifte på senga og gudene vet hva, for da kan det hende at jeg plutselig ikke orker fordi jeg har blitt syk og da kan det jo ikke allerede være litt rotete her. Men den enorme ryddigheten jeg hadde før, forsvant da jeg kjøpte hus. Nå klarer jeg ikke/gidder ikke ha det strøkent hele tiden. Men jeg tror ikke jeg har samme behovet for det heller, siden jeg ikke er like mye stressa som før. 

Hvilke andre  medisiner har du forsøkt?

UtakknemligDiva
43 minutter siden, Trine skrev:

Har ikke tatt noen pauser nei. ADHD kan være så alvorlig, men det er heller absolutt ikke usannsynlig at sentralstimulerende også kan ha en viss effekt på asperger. Det var litt sprøtt å lese "Og s er jeg livredd for å bli sliten." Det er på en måte jeg også. Altså, jeg er ikke redd for å bli sliten fordi jeg har brukt litt for mye energi f.eks på tur i skogen. Men dersom jeg f.eks kjenner at jeg begynner å bli syk, da skal jeg vaske og rydde og skifte på senga og gudene vet hva, for da kan det hende at jeg plutselig ikke orker fordi jeg har blitt syk og da kan det jo ikke allerede være litt rotete her. Men den enorme ryddigheten jeg hadde før, forsvant da jeg kjøpte hus. Nå klarer jeg ikke/gidder ikke ha det strøkent hele tiden. Men jeg tror ikke jeg har samme behovet for det heller, siden jeg ikke er like mye stressa som før. 

Hvilke andre  medisiner har du forsøkt?

Dette kan bli litt komisk å lesse, men: 

Har forsøkt Ritalin, men det var fint bare første uken. Første dagen MÅTTE jeg gjøre ting. Ryddet jo alt. Jeg har vært rotete hele livet mot min vilje. Prøvd å være ryddig, men det var tilbake før jeg visste det. Hva skulle jeg med kleeskap? Alle klær havnet sakte men sikkert på gulvet og i stoler/sofa på rommet. På skolen hadde jeg alltid rotete pult. 

Det var i februar jeg startet med Ritalin. Satte meg ned og var så skuffet for at ingenting skjedde, men etter 15 min måtte jeg plutselig gjøre noe. Og moren min trodde hun var utsatt for synsbedrag da hun kom hjem. Det var ryddig som et hotellrom du går inn på! 😛 da har det virket eller? 😛 den første uken hadde jeg motivasjon og trengte å utfordre hjernen. 
Uke 2 ble jeg tom. Som om alt ble vasket ut av meg. Ingen tristhetsfølelse, ikke noe sinne, ingen glede eller motivasjon heller. Jeg dusjet og beholdt hygienen men ingenting inni meg. Ingen bekymringer, behov for å sosialisere. Økte til dosen i uke 3 og ble normal igjen men ingen konsentrasjon. Brukte vel Ritalin i 4 mnd og kom til 60mg. Visste aldri hvordan den virket på meg. Den virket kanskje ingenting, jeg ble nervøs og husker jeg hadde 20 min med fred etter inntak eller påfyll men så ble jeg bare nervøs. 

Gikk over på Aduvanz og i 3 uker hadde den samme gode effekt som start. I august økte til 50mg men litt bedre effekt igjen. Jeg fikk prøve Wellbutrin i 1 mnd i september men det var grusomt. I 2 dager mikset jeg dem (legen sa jeg kunne) og det var litt psykedelisk å starte med Wellbutrin da jeg begynte å kjenne igjen lukter og fikk opp minner fra fortiden. Ikke nødvendigvis negative minner. Men tok pause fra Aduvanz etter å ha tatt dem sammen 1 uke, for å se om det ble bedre. Wellbutrin gjorde ingenting spesielt for meg. Jeg fikk jævla mye angst, uro og ellers ingenting. men bedre uten å blande inn Aduvanz.

Vi ble enige om å ikke bruke det mer, så jeg holdt meg til Aduvanz og fikk det mye bedre igjen da. Hadde fått tilbake lav toleranse etter 3 uker uten. 

Så det er Ritalin, Wellbutrin og Aduvanz jeg har prøvd. 

Med sliten, mente jeg at jeg er redd for å kjøre kroppen hardere enn hva den egentlig godtar. At så lenge jeg bruker amfetamin (Aduvanz) er jeg kunstig. Men kan jo hende det bare er tanker igjen. 

Jeg tar pauser av og til i ferier. Merker ikke noe annet enn at jeg blir mitt "gamle ufokuserte jeg". Har aldri trappet ned før en pause, men jeg kan se verdien av å trappe OPP etter en pause. Jeg trappet jo opp helt i starten da jeg begynte på medisinene, og kjenner det er noen tøffe dager etter pausene der jeg da går rett på 50 mg igjen.

Det skal jeg høre med legen min om faktisk, om jeg kan få resept på 30mg som jeg kan bruke etter en lengre pause for å trappe opp til 50 mg. I juleferien i fjor hadde jeg en pause på nesten 14 dager og gikk rett på 50 mg. Det ble noen uker med kraftige bivirkninger som ikke var så greit.

Om noen måtte ha en mening om at jeg er narkoman, eller ruset eller ikke er "den virkelige meg" på medisiner, det driter jeg i. Det er jeg som lever i mitt liv, det er meg som må håndtere mine utfordringer. Nå har jeg endelig fått riktig diagnose og har en bedre livskvalitet.
Og da tenker jeg at disse "noen" kan sitte der med aluminiumshatten og sølvvannet sitt og stappe meningene sine opp i rasset, fordi deres meninger har ingen verdi for meg.

Annonse

UtakknemligDiva

Det negative som har konmet etter jeg startet med Aduvanz er at jeg er følsom på ting jeg ikke var følsom på før. Uforberedt støy og rot. Jeg kan feks bli forferdelig irritert om telefonen ringer og jeg bare vil være alene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...