Gå til innhold

Merkelig notat i journalen.

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, frosken skrev:

Håper dere får det hyggelig i morgen! Lurt å gjøre mest mulig klart på forhånd. 

Takk i likeså :) Håper bare formen er der i morgen, den varierer noe veldig for tiden og blir så fort sliten. Men må vel komme gjennom dette også, blir jo bare oss fire. Godt med alt som er gjort. 

Fortsetter under...

6 timer siden, kupton skrev:

Noen ganger gjør underordnede leger "sekretæroppgaver" for overlegen 🙂

Hvordan sykehus og avdelinger i det hele tatt fungerer, har hele tiden fascinert og interessert meg. Er en LIS-lege såkalt underordnet lege? Jeg så at han forberedte et inngrep jeg skulle ha i narkose fredag kveld for to uker siden (inngrepet var på mandag) og jeg fikk telefon med en beskjed vedr. forberedelser jeg måtte følge i løpet av helgen, bl.a. en medisin jeg straks måtte starte opp på. Et par dager senere så jeg på Helsenorge at noen hadde tatt seg den tiden det tar å rydde godt opp i reseptene mine, bl.a. med å sortere faste medisiner, behovsmedisiner og kortere kurer og annet medisinsk utstyr der det hører hjemme. En medisin som lå forskrevet feil på meg (skulle nok ha vært til en annen pasient) var også blitt tilbakekalt.

Jeg har tenkt at det var denne LIS-legen som var så omtenksom overfor fastlegen min og gjorde denne lille oppryddingsjobben som absolutt trengtes, men som er så lett å legge til side i en travel legehverdag. Kan det ha vært det - en lege som ikke kjenner meg - eller mest trolig fastlegen som benyttet en fredagskveld alene på kontoret fri for pasienter og kollegaer? Jeg vet han ofte jobber utover kveldene.

En LiS er en underordnet lege. Først er en turnuslege. Deretter LiS (lege i spesialisering). Denne spesialisering tar vanligvis ca fem år. Deretter blir en spesialist og blir ansatt som overlege.

Oppryddingsjobben i medisinene dine er det som kalles legemiddelsamstemming. Sannsynligvis var det LiS som gjorde det.

8 minutter siden, kupton skrev:

En LiS er en underordnet lege. Først er en turnuslege. Deretter LiS (lege i spesialisering). Denne spesialisering tar vanligvis ca fem år. Deretter blir en spesialist og blir ansatt som overlege.

Oppryddingsjobben i medisinene dine er det som kalles legemiddelsamstemming. Sannsynligvis var det LiS som gjorde det.

OK, men han hadde ingen samtale med meg. Gjorde han da legemiddelsamstemmingen basert på journalnotater og ev. tidligere møter med meg? Han har behandlet meg tidligere en gang.

Ang. legemiddelsamstemming, leste jeg i Dagens Medisin en artikkel om at en akuttavdeling i Stavanger nøt godt av å ha en Farmasøyt ansatt i akuttavdelingen som foretok medisinsamstemming før legen kom inn til pasienten. Det hadde også flere fordeler, bl.a. at ventetiden opplevdes kortere for pasienten mens man ventet.

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Han sa jo jeg kunne ringe i romjulen og da har han jo fri, kunne spør etter noen i fact eller psykiateren. Det er bare det at jeg stresser i julen, vil ha det rolig i morgen. Så nå har jeg laget kålerabistabbe og skrelt poteter. 

Kjempelurt! Jeg pleier også å skreller poteter og gulrot og legge i kaldt vann på lille julaften de årene vi er vertskap på julaften. :) Kjekt med alt som kan gjøres i forkant. 

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Kjempelurt! Jeg pleier også å skreller poteter og gulrot og legge i kaldt vann på lille julaften de årene vi er vertskap på julaften. :) Kjekt med alt som kan gjøres i forkant. 

Ja er glad jeg gjorde det :) Må bare hente en corona kake på bakeriet i morgen, håper den ikke har corona da. Orket ikke bake ;) 

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja er glad jeg gjorde det :) Må bare hente en corona kake på bakeriet i morgen, håper den ikke har corona da. Orket ikke bake ;) 

Den blir sikkert kjempegod! Mye bedre med kjøpt kake og en Stjernestøv i form enn at du skal bake og være helt utslitt på julekvelden. ❤️ 

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Den blir sikkert kjempegod! Mye bedre med kjøpt kake og en Stjernestøv i form enn at du skal bake og være helt utslitt på julekvelden. ❤️ 

Ja det er nå sant det ❤️ Håper det blir en avslappende dag i morgen. 

13 timer siden, kupton skrev:

På det detaljnivået kan jeg ikke svare.

Nei, nå tenkte jeg ikke spesifikt i min sak - det forstår jeg at du ikke kan svare på ettersom at du ikke kjenner til saken :) - men mer generelt om en lege tar opprydding i en pasient sin medisinliste når han/hun ikke har en samtale med pasienten selv. Jeg har forstått at legemiddelsamstemming oftest skjer etter samtale med pasient.

Jeg synes for øvrig det var veldig bra at medisinlisten min endelig ble ryddet opp i, så all takk til denne LIS-legen for den jobben, for det var virkelig blitt et kaos uten like etter flere år med utprøving og seponering, selv om fastlegen min fulgte opp som han burde med årlig gjennomgang med meg av hvilke medisiner jeg står på. Likevel har medisiner blitt stående i feil gruppering og f.eks. den blodtrykksmedisinen jeg ble forskrevet feil en gang har bare blitt liggende i reseptlisten min, urørt fra alle parter. Det har ikke plaget meg nevneverdig, men det kunne jo fått konsekvenser om jeg f.eks. skulle bli innlagt på akuttmottaket bevisstløs og leger går inn i kjernejournal og ser på aktive resepter og ser at jeg står på en blodtrykksmedisin som faktisk er forskrevet feil/annen pasient. Akutt innleggelse i bevisstløs tilstand skjer forhåpentlig ikke ofte i de flestes liv, men som voksen har det skjedd meg tre ganger som ikke er forårsaket selv gjennom intokks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...