GĂ„ til innhold

Spiseforstyrrelser og julefeiring😞

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har bulimi, og pleier Ä kaste opp mellom 2 og 7 ganger i uka. Dette er noe jeg Þnsker Ä slutte med, men det er lett Ä "gÄ pÄ en smell". 

NÄ fÞr jul, bestemte jeg meg for Ä ikke kaste opp i jula. 1: jeg vil ikke, 2: jeg er sÄr i halsen og hoven rundt kjeven, og vil ikke se rund ut pÄ bilder, og 3: jeg vil respektere de fine menneskene som har gjort en innsats for meg ved Ä lage mat, bake kaker eller kjÞpe fin konfekt. 

NĂ„ er julaften over, og jeg tipper jeg har spist 1000 kcal mer enn jeg pleier pĂ„ en vanlig dag. Og jeg har klart Ă„ la vĂŠre Ă„ spy. Men jeg er sĂ„ stressa. DĂ„rlig samvittighet. FĂžler meg overvektig. Er redd for Ă„ miste kontrollen. Har helt vondtđŸ˜Ș

Hvor mange dager med utskeielser kan en ha ila en jule-uke fĂžr det setter seg i kg pĂ„ kroppen? Jeg har jobbet veldig hardt for Ă„ gĂ„ ned 9 kg de siste 8 mnd, og er redd for Ă„ Ăždelegge alt med noen ekstra kcal i jula 😞

Anonymkode: 6b433...e48

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458512-spiseforstyrrelser-og-julefeiring%F0%9F%98%9E/
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

SÄ lenge man ikke overspiser masse hver dag sÄ vil ikke den lille uka i jula fÞre til sÄ mye oppgang. Kan fort gÄ opp en del pga vannvekt, men etter en ukes tid med normalt kosthold sÄ forsvinner denne ekstra vekten som ikke er reell vektoppgang. 

Jeg sliter med det samme i jula. Har ikke lyst til Ä dra i selskap andre juledag pga maten. Er sÄ plagsomt Ä fÄ sÄ masse vonde tanker og fÞlelser rundt det. Men jeg har jo erfart gang pÄ gang at det krever ikke mye innsats Ä gÄ ned det lille en har gÄtt opp de dagene. Toppen to uker med litt underskudd i kcal sÄ er det borte igjen. SÄ det er ikke et problem i seg selv. Men fÞlelsen av Ä vÊre svak og patetisk fordi jeg spiser mye er ikke god. Jeg har ikke lov til Ä spise slikt. 

Det verste for meg er at nÄr kroppen plutselig fÄr mer mat enn vanlig sÄ setter det i gang noen prosesser mtp sultfÞlelsen. Den Þkes for det er som om kroppen vÄkner litt til og prÞver Ä fÄ meg til Ä fortsette Ä spise mer enn jeg vanligvis gjÞr. Da kan jeg plutselig slite med overspising igjen. Fordi jeg egentlig er tynnere enn jeg bÞr vÊre. Men som oftest klarer jeg Ä kontrollere det. 

Endret av Glitter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har bulimi, og pleier Ä kaste opp mellom 2 og 7 ganger i uka. Dette er noe jeg Þnsker Ä slutte med, men det er lett Ä "gÄ pÄ en smell". 

NÄ fÞr jul, bestemte jeg meg for Ä ikke kaste opp i jula. 1: jeg vil ikke, 2: jeg er sÄr i halsen og hoven rundt kjeven, og vil ikke se rund ut pÄ bilder, og 3: jeg vil respektere de fine menneskene som har gjort en innsats for meg ved Ä lage mat, bake kaker eller kjÞpe fin konfekt. 

NĂ„ er julaften over, og jeg tipper jeg har spist 1000 kcal mer enn jeg pleier pĂ„ en vanlig dag. Og jeg har klart Ă„ la vĂŠre Ă„ spy. Men jeg er sĂ„ stressa. DĂ„rlig samvittighet. FĂžler meg overvektig. Er redd for Ă„ miste kontrollen. Har helt vondtđŸ˜Ș

Hvor mange dager med utskeielser kan en ha ila en jule-uke fĂžr det setter seg i kg pĂ„ kroppen? Jeg har jobbet veldig hardt for Ă„ gĂ„ ned 9 kg de siste 8 mnd, og er redd for Ă„ Ăždelegge alt med noen ekstra kcal i jula 😞

Anonymkode: 6b433...e48

SĂ„ bra at du klarte la vĂŠre Ă„ spy!

En og annen utskeielse gÄr helt fint. Jeg har gÄtt ned ca 15 kilo siden forrige jul og unner meg litt godt av og til. Spiser normalt ellers. Jeg tok av fordi jeg byttet ut ting med sunnere alternativer. Sukkerholdig brus byttet jeg ut med sukkerfri og reduserte mengde brus i tillegg, drikker mindre kaffe og drikker mer vann, litt mindre mengde mat, men litt oftere og byttet ut brÞdsort. Og har funnet ut at stress kan gjÞre vektreduksjon vanskeligere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...