GÃ¥ til innhold

Spiseforstyrrelser og julefeiring😞

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har bulimi, og pleier å kaste opp mellom 2 og 7 ganger i uka. Dette er noe jeg ønsker å slutte med, men det er lett å "gå på en smell". 

Nå før jul, bestemte jeg meg for å ikke kaste opp i jula. 1: jeg vil ikke, 2: jeg er sår i halsen og hoven rundt kjeven, og vil ikke se rund ut på bilder, og 3: jeg vil respektere de fine menneskene som har gjort en innsats for meg ved å lage mat, bake kaker eller kjøpe fin konfekt. 

Nå er julaften over, og jeg tipper jeg har spist 1000 kcal mer enn jeg pleier på en vanlig dag. Og jeg har klart å la være å spy. Men jeg er så stressa. Dårlig samvittighet. Føler meg overvektig. Er redd for å miste kontrollen. Har helt vondt😪

Hvor mange dager med utskeielser kan en ha ila en jule-uke før det setter seg i kg på kroppen? Jeg har jobbet veldig hardt for å gå ned 9 kg de siste 8 mnd, og er redd for å ødelegge alt med noen ekstra kcal i jula 😞

Anonymkode: 6b433...e48

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge man ikke overspiser masse hver dag så vil ikke den lille uka i jula føre til så mye oppgang. Kan fort gå opp en del pga vannvekt, men etter en ukes tid med normalt kosthold så forsvinner denne ekstra vekten som ikke er reell vektoppgang. 

Jeg sliter med det samme i jula. Har ikke lyst til å dra i selskap andre juledag pga maten. Er så plagsomt å få så masse vonde tanker og følelser rundt det. Men jeg har jo erfart gang på gang at det krever ikke mye innsats å gå ned det lille en har gått opp de dagene. Toppen to uker med litt underskudd i kcal så er det borte igjen. Så det er ikke et problem i seg selv. Men følelsen av å være svak og patetisk fordi jeg spiser mye er ikke god. Jeg har ikke lov til å spise slikt. 

Det verste for meg er at når kroppen plutselig får mer mat enn vanlig så setter det i gang noen prosesser mtp sultfølelsen. Den økes for det er som om kroppen våkner litt til og prøver å få meg til å fortsette å spise mer enn jeg vanligvis gjør. Da kan jeg plutselig slite med overspising igjen. Fordi jeg egentlig er tynnere enn jeg bør være. Men som oftest klarer jeg å kontrollere det. 

Endret av Glitter
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har bulimi, og pleier å kaste opp mellom 2 og 7 ganger i uka. Dette er noe jeg ønsker å slutte med, men det er lett å "gå på en smell". 

Nå før jul, bestemte jeg meg for å ikke kaste opp i jula. 1: jeg vil ikke, 2: jeg er sår i halsen og hoven rundt kjeven, og vil ikke se rund ut på bilder, og 3: jeg vil respektere de fine menneskene som har gjort en innsats for meg ved å lage mat, bake kaker eller kjøpe fin konfekt. 

Nå er julaften over, og jeg tipper jeg har spist 1000 kcal mer enn jeg pleier på en vanlig dag. Og jeg har klart å la være å spy. Men jeg er så stressa. Dårlig samvittighet. Føler meg overvektig. Er redd for å miste kontrollen. Har helt vondt😪

Hvor mange dager med utskeielser kan en ha ila en jule-uke før det setter seg i kg på kroppen? Jeg har jobbet veldig hardt for å gå ned 9 kg de siste 8 mnd, og er redd for å ødelegge alt med noen ekstra kcal i jula 😞

Anonymkode: 6b433...e48

Så bra at du klarte la være å spy!

Skrevet

En og annen utskeielse går helt fint. Jeg har gått ned ca 15 kilo siden forrige jul og unner meg litt godt av og til. Spiser normalt ellers. Jeg tok av fordi jeg byttet ut ting med sunnere alternativer. Sukkerholdig brus byttet jeg ut med sukkerfri og reduserte mengde brus i tillegg, drikker mindre kaffe og drikker mer vann, litt mindre mengde mat, men litt oftere og byttet ut brødsort. Og har funnet ut at stress kan gjøre vektreduksjon vanskeligere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...