Gå til innhold

Jeg kjenner til all slags skam.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du?

Anonymkode: e2bad...e76

Jeg vil ikke være så vågal og si at jeg kjenner til og har egen erfaring med  alle former for skam, men at jeg kjenner på og til svært mye skam i ulike former, gjør jeg dessverre. Det bærer visstnok hele meg og min fremtoning preg av ifølge min psykolog. Også det skammer jeg meg over ;)

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Når folk spør "hva driver du med da" så er det bare pinlig!

Anonymkode: a7b53...2a2

Dersom du har en god grunn å komme med (f.eks. psykisk eller fysisk sykdom) er det en god nok grunn til hvorfor du ikke arbeider. Er det noen som skulle se ned på deg av den grunn, er det de som burde skamme seg, og dersom du selv ser ned på deg selv fordi du ikke jobber pga. en lidelse, anbefaler jeg å ta en titt på ditt syn på deg selv og de andre 346.800 som også mottar uføretrygd her i dette landet (tall fra juni i år). Skjemmes du også over at de du ev. kjenner som mottar uføretrygd,også gjør det? Stønaden har blitt vurdert, dokumentert av fagfolk, i mange tilfeller også prøvd ut restarbeidsevne før konklusjon om uføretrygd har blitt avgjort.

De som derimot har grunn til å skamme seg, er de som skaffer seg penger fra NAV på uærlig vis ved at de ikke har rett på det. Tall jeg en gang så fra 2014, viste at dette dreiet seg om 0,8% av de som mottok alle former for økonomisk ytelse fra NAV. Og NAV selv bruker betydelige ressurser hvert år for å avdekke juks og svindel. Så lenge du har rent mel i posen og mottar uføretrygden din en grunn - som er godkjent av fagfolk - så stol på det.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn att de som skammer seg mye, egentlig ikke har så mye å skamme seg for, mens de som ikke "eier skam" er de som virkelig burde skamme seg?

Sånn kan det nok være i mange tilfeller ja. 

Anonymkode: bbf23...366

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dersom du har en god grunn å komme med (f.eks. psykisk eller fysisk sykdom) er det en god nok grunn til hvorfor du ikke arbeider. Er det noen som skulle se ned på deg av den grunn, er det de som burde skamme seg, og dersom du selv ser ned på deg selv fordi du ikke jobber pga. en lidelse, anbefaler jeg å ta en titt på ditt syn på deg selv og de andre 346.800 som også mottar uføretrygd her i dette landet (tall fra juni i år). Skjemmes du også over at de du ev. kjenner som mottar uføretrygd,også gjør det? Stønaden har blitt vurdert, dokumentert av fagfolk, i mange tilfeller også prøvd ut restarbeidsevne før konklusjon om uføretrygd har blitt avgjort.

De som derimot har grunn til å skamme seg, er de som skaffer seg penger fra NAV på uærlig vis ved at de ikke har rett på det. Tall jeg en gang så fra 2014, viste at dette dreiet seg om 0,8% av de som mottok alle former for økonomisk ytelse fra NAV. Og NAV selv bruker betydelige ressurser hvert år for å avdekke juks og svindel. Så lenge du har rent mel i posen og mottar uføretrygden din en grunn - som er godkjent av fagfolk - så stol på det.

Folk flest misliker uføre.

Anonymkode: a7b53...2a2

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn att de som skammer seg mye, egentlig ikke har så mye å skamme seg for, mens de som ikke "eier skam" er de som virkelig burde skamme seg?

Jeg skammer meg både over ting jeg ikke bør skamme meg over, og ting jeg burde skamme meg over. Kan også bli fylt av skam hvis jeg merker noen andre sier noe litt dumt eller noe slikt. Da tar jeg på meg deres skam uten at jeg i det hele tatt vet om de kjente på noe skam selv, eller om de er avslappede personer som ikke kjenner på skam bare fordi de sa noe dumt. Jeg er veldig følsom for energier til den grad at jeg ikke kan stole helt på de energiene jeg plukker opp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...