Gå til innhold

Emosjonell fraværende foreldre?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en utredning for bipolar lidelse og psykologen gravde i fortiden min. På timen gikk han gjennom hele oppveksten min og i etterkant har jeg forstått at jeg har hatt emosjonelt fraværende foreldre. Tidligere har jeg slitt med alvorlig depresjon og spiseforstyrrelse. Og hvis jeg sa at jeg var sliten fikk jeg til svar «det er jeg også», eller det at hun ble rasende hvis jeg ikke spiste og kunne kaste mat på meg. Hun prøvde også å tvinge meg til å gå ut i frisk luft da dette var den «beste medisinen» mot depresjon. Fikk/får aldri noe medfølelse eller empati. Jeg ble heller aldri spørt hvordan jeg hadde det og fikk aldri en trøste klem, bare en «hade» eller «takk» klem. Jeg sliter med å vise følelser til de nærmeste og har fortrengt følelser i 7 år siden jeg sluttet i behandling. 

Er det noen som har erfaring med emosjonelt fraværende foreldre? Og kan jeg konkluderer med at hun er emosjonelt fraværende og at jeg kan si det til psykologen neste time? Jeg er usikker og vil på en måte ikke såre henne. 
Kan emosjonelt fraværende foreldre føre til psykisk sykdom?

Anonymkode: 5b41d...158

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458566-emosjonell-frav%C3%A6rende-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en utredning for bipolar lidelse og psykologen gravde i fortiden min. På timen gikk han gjennom hele oppveksten min og i etterkant har jeg forstått at jeg har hatt emosjonelt fraværende foreldre. Tidligere har jeg slitt med alvorlig depresjon og spiseforstyrrelse. Og hvis jeg sa at jeg var sliten fikk jeg til svar «det er jeg også», eller det at hun ble rasende hvis jeg ikke spiste og kunne kaste mat på meg. Hun prøvde også å tvinge meg til å gå ut i frisk luft da dette var den «beste medisinen» mot depresjon. Fikk/får aldri noe medfølelse eller empati. Jeg ble heller aldri spørt hvordan jeg hadde det og fikk aldri en trøste klem, bare en «hade» eller «takk» klem. Jeg sliter med å vise følelser til de nærmeste og har fortrengt følelser i 7 år siden jeg sluttet i behandling. 

Er det noen som har erfaring med emosjonelt fraværende foreldre? Og kan jeg konkluderer med at hun er emosjonelt fraværende og at jeg kan si det til psykologen neste time? Jeg er usikker og vil på en måte ikke såre henne. 

Ja, ja og ja. 

(Orker ikke skrive mer nå). 

Anonymkode: 5a023...c13

49 minutter siden, Soletti skrev:

Visste de om at du slet med alt dette og hvor mye det påvirket deg? 

De viste diagnosene mine men de spørte aldri hvordan de påvirket meg. De så hvordan jeg slet og de jobbet redusert slik at jeg aldri var alene men de behandlet meg som normalt på en måte. Pappa spørte noen ganger hvordan jeg virkelig hadde det og da kunne jeg fortelle han hvordan jeg hadde det inni meg, men mamma var bare der på overflaten og beskyttet sånn at jeg ikke gjorde noe alvorlig.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at du trenger ikke definere om de var "emosjonelt fraværende" eller ei, men beskrive dine erfaringer og opplevelser, som du har gjort her. 

Annonse

Min far var emosjonelt fraværende og han forstod meg aldri. Det var en slags vegg mellom oss og jeg var utrygg på han store deler av oppveksten. Han forstår meg ikke alltid fortsatt, men etter at jeg knakk helt sammen for noen år siden (pluss han ble mer emosjonell etter han fikk prostatakreft med spredning, må være noe med hormonene) så har han blitt mye mer tilgjengelig emosjonelt sett. Vi er mye mer nær nå. Men ja, det var utrygt i oppveksten. Kunne ikke komme til han med problemer følte jeg. 

Men jeg var et annerledes barn så det er ikke så rart han ikke forstod meg. Min søster var mer "normal" og de hadde et bedre forhold. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...