Gå til innhold

Assistert selvmord

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel under "veloverveid". At man også i friske perioder ønsker å dø fordi man vet hvor ille sykdom man har når den slår til igjen. Sier ikke det gjelder alle. 

Anonymkode: d8411...6d7

Det må være vanskelig for helsevesenet å skille da.

Fortsetter under...

AnonymBruker
53 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg er enig i at noen psykisk syke kan føle et behov for å avslutte livet.

Det jeg mener er at det ikke finnes noe reelt behov for assistanse siden det er verdens enkleste ting å gjennomføre, rent teknisk. I praksis har vi sterke instinkt som stritter imot.

Jeg ser ett argument for assistert selvmord når jeg tenker meg om. Mange selvmord er impulsive handlinger i fylla har jeg lest. Kanskje det kunne fått noen til å vente til dagen derpå?

Så du mener at de fysisk syke har større rett til en verdig død? 

Anonymkode: e38a8...de3

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes assistert selvmord er like idiotisk som å tvangsinnlegge og tvangsbehandle suicidale. Vil man virkelig dø, så klarer man det for egen maskin. Som regel er det også et veloverveid valg å dø,og da bør de som vil det få lov til det uten innblanding fra helsevesenet. Alle som virkelig vil, klarer å dø. 

Enig i at alle som vil dø, klarer det. Dette gjelder vel både de som er fysisk syke og psykisk syke? Ser at bla ALS er nevnt her. De kunne jo likegodt tatt en overdose, er det det du mener?

AnonymBruker
17 minutter siden, emilie321 skrev:

Det må være vanskelig for helsevesenet å skille da.

De som har et reelt dødsønske over tid, oppsøker ikke helsevesenet. De som ikke ønsker å dø, oppsøker helsevesenet, og det er bra. 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at alle som vil dø, klarer det. Dette gjelder vel både de som er fysisk syke og psykisk syke? Ser at bla ALS er nevnt her. De kunne jo likegodt tatt en overdose, er det det du mener?

Ja, så sant ikke ALSn har kommet så langt at man ikke lenger er i stand til å bruke armene og hendene, og forutsatt at svelgefunksjonen er intakt.  Eller er det flere måter enn overdose. 

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så sant ikke ALSn har kommet så langt at man ikke lenger er i stand til å bruke armene og hendene, og forutsatt at svelgefunksjonen er intakt.  Eller er det flere måter enn overdose. 

Hva med å ta livet sitt før de blir så syke da? Hvorfor er det mer greit å de med fysiske sykdommer får assistert hjelp til selvmord?

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har et reelt dødsønske over tid, oppsøker ikke helsevesenet. De som ikke ønsker å dø, oppsøker helsevesenet, og det er bra. 

Tror ikke det er så ensartet som du skriver her, dessverre.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå hender det at andre tar kontakt med helsevesenet eller at en faktisk blir fulgt opp fra før.

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så ensartet som du skriver her, dessverre.

Men hvis de ønsker å dø, så må de få lov til det. Og da gidder de ikke å koble seg på helsevesenet hvis det er det de ønsker. 

AnonymBruker
Akkurat nå, emilie321 skrev:

Nå hender det at andre tar kontakt med helsevesenet eller at en faktisk blir fulgt opp fra før.

Det hender nok. Men sett at de ikke er psykisk syke fra før av så trenger de strengt tatt ingen hjelp fra helsevesenet. Det er ikke sånn at alle friske ønsker å leve. 

AnonymBruker
På 1.1.2021 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Ikke for psykisk syke. Ville vel vært ganske uetisk, ikke sant? Folk som får assistert selvmord er svært syke fysisk. Man må være med sine fulle fem, det kan man vel ikke si en psykisk syk person er uansett hvor mye man vrir og vender på det. En psykisk syk kan potensielt bli frisk, det kan ikke en med ASL feks. Så jeg syns absolutt ikke en psykisk syk skulle fått assistert selvmord og det er ingen som tilbyr det heller.

Anonymkode: 9a056...6ff

Du skriver at en psykisk syk kan potensielt bli frisk. Ja, det finnes nok mange tilfeller som har blitt friske, men det finnes også psykiske lidelser som ikke har så gode utsikter, samme hva andre måtte mene/tenke/tro.

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Grendel skrev:

Det er mer etisk at folk tar sitt eget liv.

Det mest etiske er å få dødlige tabletter fra helsevesenet man kan ta selv. Da slipper man å ødelegge livet til lokførere, tailersjåfører og andre.

Anonymkode: fdf38...c6c

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest etiske er å få dødlige tabletter fra helsevesenet man kan ta selv. Da slipper man å ødelegge livet til lokførere, tailersjåfører og andre.

Så lenge det ligger en grundig vurdering av tilstanden gjort av fagpersoner, så er jeg enig (giftsprøyte). Pårørende og andre slipper traumatiske opplevelser på den måten.

Vil gjerne ha motargumenter.

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ligger en grundig vurdering av tilstanden gjort av fagpersoner, så er jeg enig (giftsprøyte). Pårørende og andre slipper traumatiske opplevelser på den måten.

Vil gjerne ha motargumenter.

Ikke motargument. Enig i dette. Mener det bør åpnes opp for dette i Norge, men som du skriver med grundig vurdering av tilstanden. 

Anonymkode: f15c0...637

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kan folk finne et fjell og hoppe fra i stedet for å ødelegge livet til uskyldige. Vi bor i Norge, ikke Danmark. Det er fjell her. 

At dette likevel ikke skjer, forsterker mitt inntrykk av at mange selvmord er egoistiske handlinger gjort for å på ulike måter hevne seg på første og beste for at man selv har et miserabelt liv. Ikke helt ulikt en del anonyme brukere her som bruker enhver anledning til å kjefte på alle som presumptivt har det bedre enn dem selv. 

AnonymBruker
6 minutter siden, ISW skrev:

Eller så kan folk finne et fjell og hoppe fra i stedet for å ødelegge livet til uskyldige. Vi bor i Norge, ikke Danmark. Det er fjell her. 

At dette likevel ikke skjer, forsterker mitt inntrykk av at mange selvmord er egoistiske handlinger gjort for å på ulike måter hevne seg på første og beste for at man selv har et miserabelt liv. Ikke helt ulikt en del anonyme brukere her som bruker enhver anledning til å kjefte på alle som presumptivt har det bedre enn dem selv. 

Da jeg tenkte mye på selvmord og hadde planer (17 års alderen), var det ikke for å såre noen jeg planla, men pga att jeg hadde det vondt. Jeg er enig i att noen kan gjøre selvmord av egoistiske grunner, men de fleste er det nok for å slippe smerten.

Er man fysisk frisk eller ikke har noen store handicap, klarer man fint å begå selvmord, hvis man vil det sterkt nok. Men det er noen solide instinkter som slår inn når man står på brua, eller med tauet rundt halsen. Derfor klarer de fleste ikke selvmord. Det kreve vilje som få har.

Anonymkode: 189ff...0f7

AnonymBruker
8 minutter siden, ISW skrev:

Stakkars den som skal plukke og blod og gørr og rester etterpå.

8 minutter siden, ISW skrev:

Ja, sikkert . 😣

AnonymBruker
9 minutter siden, ISW skrev:

Hva med ressursene som må brukes til å få ned de som gjør dette da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...