Gå til innhold

Assistert selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, ISW skrev:

Eller så kan folk finne et fjell og hoppe fra i stedet for å ødelegge livet til uskyldige. Vi bor i Norge, ikke Danmark. Det er fjell her. 

At dette likevel ikke skjer, forsterker mitt inntrykk av at mange selvmord er egoistiske handlinger gjort for å på ulike måter hevne seg på første og beste for at man selv har et miserabelt liv. Ikke helt ulikt en del anonyme brukere her som bruker enhver anledning til å kjefte på alle som presumptivt har det bedre enn dem selv. 

Det er egoistisk å kaste deg fra et fjell. Tenk hvor mye ressurser det krever å få deg opp fra stupet og inn i likbilen. Redningsmannskaper, helikopter, etc. Tid og penger. 

Og jeg tror ikke at selvmord brukes som hevnmetode. Når ikke de er her til å se reaksjonene. Og ingen gidder vel å sløse bort sitt eget liv kun for å ta hevn? Det ville vært rart. 

Anonymkode: d8411...6d7

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, ISW skrev:

Eller så kan folk finne et fjell og hoppe fra i stedet for å ødelegge livet til uskyldige. Vi bor i Norge, ikke Danmark. Det er fjell her. 

At dette likevel ikke skjer, forsterker mitt inntrykk av at mange selvmord er egoistiske handlinger gjort for å på ulike måter hevne seg på første og beste for at man selv har et miserabelt liv. Ikke helt ulikt en del anonyme brukere her som bruker enhver anledning til å kjefte på alle som presumptivt har det bedre enn dem selv. 

Å dra din irritasjon over andre brukere inn i denne debatten er usaklig.

Anonymkode: e38a8...de3

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest etiske er å få dødlige tabletter fra helsevesenet man kan ta selv. Da slipper man å ødelegge livet til lokførere, tailersjåfører og andre.

Anonymkode: fdf38...c6c

Selvfølgelig skal man ikke hoppe foran et kjøretøy. Igjen konstruerer dere en kunstig problemstilling for å promotere et kunstig behov.

Jeg velger å ikke gi råd. Alle vet uansett hvordan man gjør det 100% sikkert uten spesielt utstyr, nær sagt hvor som helst. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Grendel skrev:

Selvfølgelig skal man ikke hoppe foran et kjøretøy. Igjen konstruerer dere en kunstig problemstilling for å promotere et kunstig behov.

Jeg velger å ikke gi råd. Alle vet uansett hvordan man gjør det 100% sikkert uten spesielt utstyr, nær sagt hvor som helst. 

Alle vet det, men hvorfor er det mer etisk for fysisk syke å få hjelp til å dø?
Man kan jo selvsagt stille seg spørrende til hvorvidt assistert selvmord for fysisk syke også i det hele tatt finnes? 

Tror ikke man tar livet sitt for å hevne seg på andre. Man er i forferdelig en situasjon og uten at en tror det kan bli bedre. 

Det kreves mye for å begå selvmord. Jeg har ikke prøvd det, men ser for meg de veldig store smerter som de må gjennom.

Assistert selvmord vil redusere disse smertene for personen. Det vil videre fjerne smerter til andre, dvs de som finner personen, lastebilsjåfør etc. 

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egoistisk å kaste deg fra et fjell. Tenk hvor mye ressurser det krever å få deg opp fra stupet og inn i likbilen. Redningsmannskaper, helikopter, etc. Tid og penger. 

Og jeg tror ikke at selvmord brukes som hevnmetode. Når ikke de er her til å se reaksjonene. Og ingen gidder vel å sløse bort sitt eget liv kun for å ta hevn? Det ville vært rart. 

Flere gode poenger her.

Alle selvmord må jo sies å være en egoistisk handling om det gjøres på den ene eller den andre måten. 

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere gode poenger her.

Alle selvmord må jo sies å være en egoistisk handling om det gjøres på den ene eller den andre måten. 

En tenker på seg selv ja, men vil ikke kalle det en egoistisk handling. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet det, men hvorfor er det mer etisk for fysisk syke å få hjelp til å dø?
Man kan jo selvsagt stille seg spørrende til hvorvidt assistert selvmord for fysisk syke også i det hele tatt finnes? 

Jeg sier ikke at det er mer etisk å hjelpe fysisk syke. Jeg erkjenner bare at hvis man er lenket til senga, så er man ikke fysisk i stand til å gjøre det selv.Da kan man diskutere om det er behov for assistert selvmord.

Psykisk syke har ikke behov for assistanse. De bare later som om det er et behov. 

AnonymBruker
1 minutt siden, Sol1973 skrev:

En tenker på seg selv ja, men vil ikke kalle det en egoistisk handling. 

Ok. Hva tenker du da? En gjør jo en handling som en mener er til det beste for seg selv (kan også tenke at det er til det beste for andre), så er det bedre med egosentrisk handling? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva tenker du da? En gjør jo en handling som en mener er til det beste for seg selv (kan også tenke at det er til det beste for andre), så er det bedre med egosentrisk handling? 

Egosentrisk er et bedre ord. En oppnår ikke noe positivt ved å begå selvmord (da en er død), noe som jeg mener en egoistisk handling innebærer. 

Endret av Sol1973
Aspergers Inc.
47 minutter siden, ISW skrev:

At dette likevel ikke skjer, forsterker mitt inntrykk av at mange selvmord er egoistiske handlinger gjort for å på ulike måter hevne seg på første og beste for at man selv har et miserabelt liv.

Sålenge man ikke har pårørende kan ikke selvmord kalles egoistisk.

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Litt på siden, men et spørsmål til dere som er for aktiv dødshjelp. Kunne du tenkt deg å være den som setter sprøyta?

Hvis jeg mente det var en god etisk handling, så ja. Hvis jeg var overbevist om at jeg gjorde noe godt og riktig for min neste. Og hvis vedkommende fritok meg, skriftlig med signatur, for all skyld i tilfelle endrede regler for fremtiden. Altså et dokument som blir signert av begge parter hvor det står at ansvaret ligger hos den som skal dø, sammen med bevis for at vedkommende var ved sine fulle fem da han tok beslutningen.  

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Litt på siden, men et spørsmål til dere som er for aktiv dødshjelp. Kunne du tenkt deg å være den som setter sprøyta?

Av de dokumentarene jeg har sett, så er det pasienten selv som trykker på «knappen.

1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg helte litt for aktiv dødshjelp tidligere. Inntil jeg så en dokumentar om dette fra England (Vedkommende dro etterhvert til Sveits) Den viste de fleste sider om aktiv dødshjelp og den ga meg egentlig flere spørsmål om dette var riktig. Det var kanskje "bra" for den syke, men absolutt ikke for familien, venner og helsepersonell. Det er et vanskelig spørsmål og det jeg er redd, er at grensene hele tiden skal flyttes. Og at syke skal føle presset til å gjøre dette.

13 minutter siden, kupton skrev:

Dersom en person har veldig store fysiske smerter, lidelse og ingen mulighet/håp om å bli bedre

Personen må også være bevisst på at han ønsker det.

Det er viktig at det er ikke er mulighet for økonomisk gevinst til slektninger, arv.

Ja, det vil jeg kunne jeg gjort det. 

Endret av Sol1973
AnonymBruker
10 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg helte litt for aktiv dødshjelp tidligere. Inntil jeg så en dokumentar om dette fra England (Vedkommende dro etterhvert til Sveits) Den viste de fleste sider om aktiv dødshjelp og den ga meg egentlig flere spørsmål om dette var riktig. Det var kanskje "bra" for den syke, men absolutt ikke for familien, venner og helsepersonell. 

Ikke alle som har familie og venner. Helsepersonell er vandt til å ta seg av døde.

Anonymkode: fdf38...c6c

AnonymBruker
13 minutter siden, emilie321 skrev:

Det var kanskje "bra" for den syke, men absolutt ikke for familien, venner og helsepersonell.

Det er vel ingen som opplever noe bra med selvmord uansett måte det blir gjort på? 

13 minutter siden, emilie321 skrev:

det jeg er redd, er at grensene hele tiden skal flyttes. Og at syke skal føle presset til å gjøre dette

Det er for meg et stort argument mot assistert selvmord. Som Emilie skriver. så flyttes grenser og etter press fra andre, slektninger osv. Til slutt blir i det mord istedenfor selvmord. Økonomisk forhold kommer inn og noen vil ha arv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...