Gå til innhold

Politimann tiltalt for å ha banket opp psykisk syk person på legevakten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politimann-tiltalt-for-aa-ha-banket-opp-pasient-paa-legevakten-i-arendal.OV1RMaRDx?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Jeg blir så sint når jeg leser sånne ting. Det er virkelig farlig å være psykisk syk i denne verden, for man vet aldri hvem man møter. Visse folk burde aldri jobbet i politiet og visse folk burde aldri jobbet i helsevesenet. 

Anonymkode: 1b794...245

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke alle som bør jobbe som politi nei. Jeg vet mange politi folk er lei å være "drosje og påpassere" til psykisk syke, men da får de finne seg en annen jobb, hvis de har slike holdninger.

Anonymkode: 305cd...de1

AnonymBruker

Joa, men hvis personen døde fordi politimannen lot han utagere videre isteden for å få kontroll på han, så ville dere sagt det motsatt politi "lot psykisk syk mann dø". Han sa han hadde spist glass det er en livstruende skade som kan føre til død. Skal du la han "gå ut å røyke" da ? Vente 1 time? "Være tolmodig" ? 

Hvilke andre nødmeldinger vard et på samme tid som var i kø? Hva med dem?

Synes det er fryktelig umoralskt å sette folk i umulige situasjoner, for deretter å bebreide dem om de ikke agerer optimalt. Samme med hu dama som vifta med kniv nær barn på grønland. Ja, i teorien, hypotetisk, om en hadde all informasjon i verden om situasjonen og personen, kunne det hende at en ikke trengte å skyte henne, men det er noe helt annen situasjon enn politmannen var i der og da hvor vanskelige valg måtte tas.

Leger gjør også feil, alle leger gjør feil. Skal vi heste alle landets leger i avisene for hvor udugelige de er siden de gjør feil fra tid til annen i vanskelige situasjoner?

Vi må ha realistsike forventninger til folk, ellers vil du bare rasere samfunnet uten noe bedre å bygge det opp med etterpå.

Anonymkode: 981d7...44b

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men hvis personen døde fordi politimannen lot han utagere videre isteden for å få kontroll på han, så ville dere sagt det motsatt politi "lot psykisk syk mann dø". Han sa han hadde spist glass det er en livstruende skade som kan føre til død. Skal du la han "gå ut å røyke" da ? Vente 1 time? "Være tolmodig" ? 

Synes det er fryktelig umoralskt å sette folk i umulige situasjoner, for deretter å bebreide dem om de ikke agerer optimalt. Samme med hu dama som vifta med kniv nær barn på grønland. Ja, i teorien, hypotetisk, om en hadde all informasjon i verden om situasjonen og personen, kunne det hende at en ikke trengte å skyte henne, men det er noe helt annen situasjon enn politmannen var i der og da hvor vanskelige valg måtte tas.

Leger gjør også feil, alle leger gjør feil. Skal vi heste alle landets leger i avisene for hvor udugelige de er siden de gjør feil fra tid til annen i vanskelige situasjoner?

Vi må ha realistsike forventninger til folk, ellers vil du bare rasere samfunnet uten noe bedre å bygge det opp med etterpå.

Det var 6 slag. Det var flere politi, de kunne holdt han nede.

Anonymkode: 305cd...de1

Annonse

Spesialenheten mener slagene ikke var nødvendige, så jeg vil ikke forsvare politimannen bare fordi de har en vanskelig jobb. 

Han er også tiltalt, og ikke bare siktet. 

Det får bli opp til retten å gi endelig svar, men å slå en fyr 6 ganger etter at han er lagt ned høres en smule overdrevet ut.

Jeg ville heller forsvart en helt vanlig mann som gjorde det samme. Folk flest er ikke trent i å håndtere bøller, og må få litt mer slakk. 

Gjest Naana47
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alle gjør feil. Men å slå en beruset, psykisk syk mann gjentatte ganger så hardt at han svimer av, får kutt under øyet og flere kraftige blåmerker er totalt uakseptabelt. (Så du bildet av ham? 😲) Det finnes andre og mer humane måter å få kontroll på en ikke-utagerende person på, og politiet har nok lært om disse. Greit nok å miste tålmodigheten, men en profesjonell politimann skal ikke miste besinnelsen. Når han likevel gjør det synes jeg måten han gjør det på (tyr til brutal vold) sier mye om han som person, og jeg får tanker om at dette antakelig dreier seg om en politimann med egne issues. En banker ikke opp noen fordi de ikke gjør som du sier! Skjønner at situasjonen føltes presset og prekær, men en denger ingen opp uansett. Som sagt finnes det mildere måter å få kontroll på en person på. I tillegg var det to stk betjenter der som kunne ha samarbeidet om å få kontroll. Minner om at pasienten ikke var voldelig. 

Så er enig i tiltalen "grov kroppskrenkelse og grovt brudd på tjenesteplikten". Håper også han blir suspendert eller omplassert slik at lignende ting ikke skjer igjen. 

AnonymBruker

Håper snart det blir slutt på å bruke politiet på SYKE mennesker.  Jeg var innlagt på en åpen avdeling, der fant de ut at på grunn av at jeg var deprimert og psykotisk ,så var det ikke riktig avdeling å ha meg på. Så istedenfor å forklare meg det og så bruke personale som jeg kjente til å transportere meg til en annen avdeling kom det tre politimenn for å gjøre jobben.  Jeg en liten dame på knappe 50 kg ,som aldri hadde truet ,utagert eller vært voldlig,ble hentet av politiet. Du føler deg som en kriminell, og at andre oppfatter deg som en potensiell farlig person når sånt skjer.

Har flere ganger opplevd at vinduer og møbler har blitt knust på avdelinger ,og at personalet har blitt angrepet og skadet, først av alt det er trist at sånn skjer, men det blir håndtert av personalet .Kanskje personen er blitt anmeldt etterpå, det vet jeg ikke, men det er personalet som håndterer utagerende pasienter i avdeling så hvorfor er det politiet når noen skal inn til behandling eller undersøkelse?

PSYKISK SYKE MENNESKER SKAL BEHANDLES OG TRANSPORTERES AV HELSEPERSONELL ,SOM ANDRE SYKE MENNESKER SOM BLIR BEHANDLET AV HELSEVESENET.  

Eneste unntaket synes jeg, er der det er kunnskap ,eller berettiget misstanke om at våpen kan bli brukt.

Må nesten nevne at politiet oppførte seg veldig fint, så har ikke noe negativt å si om dem. En av helsepersonellet var også med på transporten. Og da jeg senere ble overført til en ny avdeling var det bare helsepersonell som var med under transporten.

Anonymkode: 9dd2f...d2d

På 5.1.2021 den 17.37, Naana47 skrev:

Skjønner at situasjonen føltes presset og prekær, men en denger ingen opp uansett. Som sagt finnes det mildere måter å få kontroll på en person på. I tillegg var det to stk betjenter der som kunne ha samarbeidet om å få kontroll. Minner om at pasienten ikke var voldelig. 

Så er enig i tiltalen "grov kroppskrenkelse og grovt brudd på tjenesteplikten". Håper også han blir suspendert eller omplassert slik at lignende ting ikke skjer igjen. 

Men jeg stusset straks - hvor er denne voldelige politimannens kollegaer sitt ansvar midt i denne saken? Har de blitt fullstendig frikjent av å se sin egen kollega gå løs på en psykisk syk beruset mann uten god grunn uten selv å gripe inn eller protestere? I mine øyne er de dels medskyldige i voldshendelsen da de hadde mulighet til å forhindre det så sant de ikke var opptatt med en annen hendelse.

Men jeg er også dels enig med anonym bruker - at det er mye rundt en sak og hverdagen vi ikke kjenner til, men det er fokus på saken man er involvert i man skal konsentrere seg om og ikke se fremover på alt som venter. Blir en lett stresset, må en muligens vurdere om det er en riktig jobb man har valgt. Dette gjelder alle uansett yrke og ser man på det som et personlig nederlag, så har en noe en må jobbe med overfor seg selv. Tråkker en for mange ganger feil innen et yrket, mister en til sist jobben eller autorisasjonen. En del kan finne ut at dette var ikke det riktige for meg når de begynner å utøve yrket sitt i praksis og tar videre en teoretisk vei innen faget eksempelvis.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men jeg stusset straks - hvor er denne voldelige politimannens kollegaer sitt ansvar midt i denne saken? Har de blitt fullstendig frikjent av å se sin egen kollega gå løs på en psykisk syk beruset mann uten god grunn uten selv å gripe inn eller protestere? I mine øyne er de dels medskyldige i voldshendelsen da de hadde mulighet til å forhindre det så sant de ikke var opptatt med en annen hendelse.

Men jeg er også dels enig med anonym bruker - at det er mye rundt en sak og hverdagen vi ikke kjenner til, men det er fokus på saken man er involvert i man skal konsentrere seg om og ikke se fremover på alt som venter. Blir en lett stresset, må en muligens vurdere om det er en riktig jobb man har valgt. Dette gjelder alle uansett yrke og ser man på det som et personlig nederlag, så har en noe en må jobbe med overfor seg selv. Tråkker en for mange ganger feil innen et yrket, mister en til sist jobben eller autorisasjonen. En del kan finne ut at dette var ikke det riktige for meg når de begynner å utøve yrket sitt i praksis og tar videre en teoretisk vei innen faget eksempelvis.

Enig. Politimenn er jo pliktet til å gripe inn når de ser noen utøver vold. Men de bryr seg tydeligvis ikke når det er sine egne... 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Politimenn er jo pliktet til å gripe inn når de ser noen utøver vold. Men de bryr seg tydeligvis ikke når det er sine egne... 

Det kan sitte langt inne for en kollega å si til en annen (som kanskje t.o.m. er eldre enn deg) at nå oppfører du deg galt og ikke i tråd med instruksene - dette må jeg protestere på og ser meg nødt til å gripe inn. Da ser noen det enklere å vende nesen en annen vei. Og dette skjer ikke bare innen politivesenet, men vi finner det også innen økonomi, jus og t.o.m. innen medisin vil jeg anta...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...