Gå til innhold

Fortsatt syk behandler. Trappe ned Efexor?

Anbefalte innlegg

Etter hvor lang tid blir det vikar når behandler er syk, uten at det er noe akutt? 

Min har ikke vært borte SÅ lenge, jeg vet det, siden slutten av november, så bare litt over en måned. Jeg bekymrer meg likevel for at det går mange måneder eller at hun aldri kommer tilbake. Selv om jeg selv har det ganske greit nå. 

Ikke vits å gå bare et par ganger til en annen som ikke kjenner meg, men en kan jo ikke alltid selv en gang vite hvor lang tid det tar å bli frisk, eller OM en blir frisk.

Vet ikke hvor mye jeg egentlig trenger henne, men skulle kanskje vurdere dose på Lamictal etter siste speil. Og snakka om videre nedtrapping av Efexor. Planen er å sep. den. Nedtrapping skal skje i hypoman eller nøytral fase. Trur jeg er nøytral nå, men hvor lenge skal en være ute av en depresjon før en trapper ned videre? Er det en dårlig idé å gjøre det mens behandler er fraværende? Eller når jeg typisk blir dårlig i februar som ikke er langt unda? Fortsatt i kontakt med stemningspoliklinikken, men med sykepleiere og legen vil nok uansett ikke legge seg opp i medisinering uten forespørsel fra behandler.

Kan spørre fastlege, men hun virker litt redd for å gjøre feil ift DPS. Samtidig står det i planen min at den skal trappes ned i nøytral eller hypoman fase. 

Hva er lurt?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458660-fortsatt-syk-behandler-trappe-ned-efexor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Villanda skrev:

Etter hvor lang tid blir det vikar når behandler er syk, uten at det er noe akutt? 

Min har ikke vært borte SÅ lenge, jeg vet det, siden slutten av november, så bare litt over en måned. Jeg bekymrer meg likevel for at det går mange måneder eller at hun aldri kommer tilbake. Selv om jeg selv har det ganske greit nå. 

Ikke vits å gå bare et par ganger til en annen som ikke kjenner meg, men en kan jo ikke alltid selv en gang vite hvor lang tid det tar å bli frisk, eller OM en blir frisk.

Vet ikke hvor mye jeg egentlig trenger henne, men skulle kanskje vurdere dose på Lamictal etter siste speil. Og snakka om videre nedtrapping av Efexor. Planen er å sep. den. Nedtrapping skal skje i hypoman eller nøytral fase. Trur jeg er nøytral nå, men hvor lenge skal en være ute av en depresjon før en trapper ned videre? Er det en dårlig idé å gjøre det mens behandler er fraværende? Eller når jeg typisk blir dårlig i februar som ikke er langt unda? Fortsatt i kontakt med stemningspoliklinikken, men med sykepleiere og legen vil nok uansett ikke legge seg opp i medisinering uten forespørsel fra behandler.

Kan spørre fastlege, men hun virker litt redd for å gjøre feil ift DPS. Samtidig står det i planen min at den skal trappes ned i nøytral eller hypoman fase. 

Hva er lurt?

Jeg skjønner ikke hvorfor det haster å trappe ned dersom du har det ok nå.  Jeg blir litt spørrende til om du igjen er i ferd med å bli altfor opptatt av medisinene? 

29 minutter siden, frosken skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det haster å trappe ned dersom du har det ok nå.  Jeg blir litt spørrende til om du igjen er i ferd med å bli altfor opptatt av medisinene? 

Nei, jeg er ikke i ferd med å bli for opptatt av medisinene.  Nei, det haster ikke. Jeg bare spør. Skulle prøve å bli ferdig med den ila (fjor)året. Hennes ord (og jeg var enig, har også ønska det hvis jeg ble nok beskytta av lamictal). Så mange medisiner, vet ikke hva som virker eller hva som er bivirkninger, f.e. om jeg kunne sovet bedre med mindre Quetiapin, uten Efexor. (hennes uttalelser, ikke noe jeg har funnet på). Så kom depresjonen i sommer i veien.

Alt det jeg skrev var ikke ment til å handle om medisiner. Tenkte faktisk ikke på medisiner da jeg starta å skrive. Det kom til underveis. Jeg tenker mens jeg skriver. 

Lurte i utgangspunktet på det jeg skrev øverst. Uavhengig av medisiner, jeg har nok ingen grunn til det, og vet det må være sånn, men synes det er litt vanskelig å ikke ha peiling på når/om hun kommer tilbake

Overskrifta skrev jeg, som jeg ofte gjør, etter å ha skrevet det andre.

Uavhengig av medisinjustering bekymrer jeg meg. Har nok bare ingen grunn til det. Har det greit, men engstelig likevel, også uavhengig av medisin. 

Endret av Villanda

Det jeg i utgangspunktet lurte på som jeg kanskje drukna i medisinspørsmål, var hvordan systemet fungerer når en behandler er syk. Er det noen som ser på alle dens padienters journal og fikser vikar til pasientene som har stort behov for hjelp der og da? Og vi andre, når blir det satt inn vikar eller pasientene fordelt til andre behandlere? Eller blir en ikke det uten at en blir dårlig og tar kontakt?  Jeg sier ikke at jeg forventer at noe skal skje nå, men tenker fram, og ja, bekymrer meg litt, håper også for hennes del at hun blir frisk, og i tillegg ser jeg fram til en evt. neste time, selv om jeg har det greit nå, og det er sikkert ulogisk, men sånn er det. Hvis det blir avslutta lurer jeg på når jeg evt ville få vite det, og det ville vært fint om fastlegen fikk en epikrise i tillegg til planen og journalnotat fra behandler som jeg har sendt henne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...