Gå til innhold

Kommer de til å gi meg Aspergersdiagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er innlagt på Dps pga schizoaffektiv diagnosen 

igår begynte legen å kommentere at jeg så mye nedover og om jeg syntes det var skummelt å gi øyekontakt 

Ser ned fordi jeg ikke liker å få fokus på meg på en måte

jeg håper de ikke tror jeg har Aspergers!!! Tørr ikke spørre heller, redd da får de mistanke om at jeg må ha det

Anonymkode: 8a660...348

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er innlagt på Dps pga schizoaffektiv diagnosen 

igår begynte legen å kommentere at jeg så mye nedover og om jeg syntes det var skummelt å gi øyekontakt 

Ser ned fordi jeg ikke liker å få fokus på meg på en måte

jeg håper de ikke tror jeg har Aspergers!!! Tørr ikke spørre heller, redd da får de mistanke om at jeg må ha det

Anonymkode: 8a660...348

Slutt å troll nå.

Anonymkode: 59675...e2f

UtakknemligDiva

Grunnen til at de mistenkte autisme hos meg i barnehagealder var:

manglende blikkontakt

lite interesse for andre

få interesser og 1 intens

likte ikke kos og klem

forstod ofte ikke sosiale leker

ville være alene/gjemte meg så fort jeg kunne

viste ikke følelser 

men dette forandret seg med alderen. Jeg gikk likevel avkreftet autisme.

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, 90tallsbarn skrev:

manglende blikkontakt

lite interesse for andre

likte ikke kos og klem

viste ikke følelser 

men dette forandret seg med alderen. Jeg gikk likevel avkreftet autisme.

Samme her. Akkurat samme symptomene + en del mer da. 

God beskrivelse 👍

Anonymkode: fe225...edb

UtakknemligDiva
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Akkurat samme symptomene + en del mer da. 

God beskrivelse 👍

Men jeg irriterer meg over at det skal være s vanskelig å bare lære seg å oppføre seg «korrekt»! Forbanna hjernedeler! Har det ikke så ille akkurat nå, men jeg tenker jo i ny og ne på at jeg aldri blir normal og analyserer hvordan jeg oppfattes

AnonymBruker
12 timer siden, FGT skrev:

Det er bare noen få hovedkriterier for Asperger syndrom. Det meste er usynlig for andre på en godt fungerende voksen person 

Jeg tenker de fleste vil oppdage at det er "noe rart" med personen etter å ha snakket med vedkommende. Ellers har h*n neppe aspergers.

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker de fleste vil oppdage at det er "noe rart" med personen etter å ha snakket med vedkommende. Ellers har h*n neppe aspergers.

Enig. Ekte autister merker man det på. 

AnonymBruker
10 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Men jeg irriterer meg over at det skal være s vanskelig å bare lære seg å oppføre seg «korrekt»! Forbanna hjernedeler! Har det ikke så ille akkurat nå, men jeg tenker jo i ny og ne på at jeg aldri blir normal og analyserer hvordan jeg oppfattes

Oppfører du deg ukorrekt? På hvilken måte? 

Men ja jeg er enig i at vi har noen forbanna hjernedeler. Elsker de velvalgte ordene dine forresten. Jeg får de på hjernen. 

Annonse

Du får ikke en aspergers-diagnose med mindre du har aspergers, og dette er noe som må utredes, ikke noe du bare får fordi du ikke er glad i blikkontakt. For et par år tilbake var jeg innlagt på BUP grunnet alvorlig depresjon, og der fikk de ansatte mistanke om en aspergers-diagnose. En av grunnene til mistanke var faktisk manglende blikkontakt, men det var ikke slik at de bare satt diagnosen på grunn av denne lille detaljen: De informerte meg om mistanken og foreslo en utredning. Etter et par tester og skjemaer så konkluderte de med at jeg ikke hadde aspergers. 

På 8.1.2021 den 23.07, 90tallsbarn skrev:

manglende blikkontakt

lite interesse for andre

likte ikke kos og klem

viste ikke følelser 

Dette synes jeg for egen del var en skremmende lesning. Jeg håper at en under utredninger er bevisst på at de punktene jeg har uthevet kan forårsakes av barnets miljø og hva det utsettes for av andre voksne. Jeg kunne fint ha vært en kandidat for både ADHD og Aspergers syndrom da jeg var barn. Hadde jeg vokst opp i disse dager, er jeg redd jeg hadde blitt medisinert med Ritalin, for vi har noen videoopptak og jeg har selv tatt lydopptak av meg selv på kassett som 5-7-åring, og jeg både ser og høres fullstendig hyper ut og jeg synes synd på mine foreldre. Ikke rart at min far reagerte som han gjorde til slutt for å "oppdra" den uregjerlige meg... Etter å ha lest i en tråd hvilke negative følger det kan hefte ved å ha en ADHD-diagnose, har jeg fullstendig lagt på hyllen å be om utredning for det for egen del selv om ev. medisiner kunne ha hjulpet meg - en vet jo aldri. Men å få som stempel at "du er heldig som ikke har blitt rusmisbruker" i møte med helsevesenet om en har en ADHD-diagnose når jeg dessverre bruker opiater for å fungere tilfredsstillende i det daglige, er noe jeg absolutt ikke har behov for.

Jeg ser at jeg som barn oppfylte de kriteriene jeg har uthevet i sitatet. Men det skyldes miljøpåvirkning, dvs. omsorgssvikt og omfattende overgrep jeg ble utsatt for og mest trolig ikke noen Asperger syndrom-diagnose. I dag har jeg jo kommet svært langt med å arbeide i terapi på de uthevede punktene og det antar jeg ikke er mulig med en asperger-diagnose, noe som bekrefter at det helt klart skyltes traumer og ikke en medfødt lidelse (?). Men det der var en tankevekker og en dag skal jeg ta en titt på kriteriene for å få stilt diagnosen Asperger syndrom.

UtakknemligDiva
55 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Dette synes jeg for egen del var en skremmende lesning. Jeg håper at en under utredninger er bevisst på at de punktene jeg har uthevet kan forårsakes av barnets miljø og hva det utsettes for av andre voksne. Jeg kunne fint ha vært en kandidat for både ADHD og Aspergers syndrom da jeg var barn. Hadde jeg vokst opp i disse dager, er jeg redd jeg hadde blitt medisinert med Ritalin, for vi har noen videoopptak og jeg har selv tatt lydopptak av meg selv på kassett som 5-7-åring, og jeg både ser og høres fullstendig hyper ut og jeg synes synd på mine foreldre. Ikke rart at min far reagerte som han gjorde til slutt for å "oppdra" den uregjerlige meg... Etter å ha lest i en tråd hvilke negative følger det kan hefte ved å ha en ADHD-diagnose, har jeg fullstendig lagt på hyllen å be om utredning for det for egen del selv om ev. medisiner kunne ha hjulpet meg - en vet jo aldri. Men å få som stempel at "du er heldig som ikke har blitt rusmisbruker" i møte med helsevesenet om en har en ADHD-diagnose når jeg dessverre bruker opiater for å fungere tilfredsstillende i det daglige, er noe jeg absolutt ikke har behov for.

Jeg ser at jeg som barn oppfylte de kriteriene jeg har uthevet i sitatet. Men det skyldes miljøpåvirkning, dvs. omsorgssvikt og omfattende overgrep jeg ble utsatt for og mest trolig ikke noen Asperger syndrom-diagnose. I dag har jeg jo kommet svært langt med å arbeide i terapi på de uthevede punktene og det antar jeg ikke er mulig med en asperger-diagnose, noe som bekrefter at det helt klart skyltes traumer og ikke en medfødt lidelse (?). Men det der var en tankevekker og en dag skal jeg ta en titt på kriteriene for å få stilt diagnosen Asperger syndrom.

Skummelt?? Jeg har hatt jobber uten hjelp fra nav. Noen ganger lurer jeg på om diagnosen min egentlig er feil, men at jeg har fått trekk av traumer eller noe. Men broren min har også hatt mye av det samme. Men jeg husker bare at det var så mye tvang. Hatet en gang vi skulle kle oss ut, jeg husker det som et overgrep. Jeg ble kledd ut som klovn. Ble puttet inn i en drakt, satt puter på så jeg skulle se feit ut, parykk og sminke. Jeg fattet ikke hva som var greia. Dette var sååååå gøy! Jeg var rasende. Så skulle de ta bilder. «Bli ferdig da!» hva er det med nevrotypikere? Hvorfor har de denne trangen til å kle ut osv? Jeg tror også kanskje dette var for at jeg skulle øve meg på å være noe annet. 

6 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Skummelt?? Jeg har hatt jobber uten hjelp fra nav. Noen ganger lurer jeg på om diagnosen min egentlig er feil, men at jeg har fått trekk av traumer eller noe. Men broren min har også hatt mye av det samme. Men jeg husker bare at det var så mye tvang. Hatet en gang vi skulle kle oss ut, jeg husker det som et overgrep. Jeg ble kledd ut som klovn. Ble puttet inn i en drakt, satt puter på så jeg skulle se feit ut, parykk og sminke. Jeg fattet ikke hva som var greia. Dette var sååååå gøy! Jeg var rasende. Så skulle de ta bilder. «Bli ferdig da!» hva er det med nevrotypikere? Hvorfor har de denne trangen til å kle ut osv? Jeg tror også kanskje dette var for at jeg skulle øve meg på å være noe annet. 

Ja, jeg kan kjenne meg igjen med å føle seg dum og utilpass når en blir ikledd kostymer. Jeg har heller aldri hatt sansen for det - men av helt andre grunner enn deg.

UtakknemligDiva
6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, jeg kan kjenne meg igjen med å føle seg dum og utilpass når en blir ikledd kostymer. Jeg har heller aldri hatt sansen for det - men av helt andre grunner enn deg.

Ja men hvorfor MÅ FOLK? Jævla nevrotypiker faenskap! Men en er bare arrogant og ufin når man sier noe dårlig om dem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...