Gå til innhold

For mye soving og psykisk ubalanse

Anbefalte innlegg

Jeg har vært pjusk noen dager og sovet mye. Da jeg kreket meg opp i går ettermiddag raste negative følelser rundt i hodet mitt som en tornado. Jeg klarte ikke å være sammen med de andre i husstanden. Å vandre rundt i nattøy hele dagen hjelper heller ikke. Når man er syk sover man gjerne mye og det påskynder vel helbredelsen, men med en gang man kommer seg tror jeg det er viktig å komme seg inn i normal døgnrytme igjen. I går tok jeg en Imovane og stod opp klokken syv i morges. Jeg er fremdeles ikke helt frisk, men nå er det dusj, inn i rent tøy, sminke meg og så er det ut på tur når solen titter frem.

Tenker på de gangene jeg har vært deprimert. Da sover jeg utrolig mye. Forverrer det depresjonen tro? Jeg var hos foreldrene mine da jeg ble syk og siden de er gamle insisterte de på at jeg skulle ta Koronamatata test så det er gjort. I mellomtiden er jeg er karantene, men det er lov til å gå tur.

Hva tenker dere om søvnens påvirkning på psyken? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458705-for-mye-soving-og-psykisk-ubalanse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg har vært pjusk noen dager og sovet mye. Da jeg kreket meg opp i går ettermiddag raste negative følelser rundt i hodet mitt som en tornado. Jeg klarte ikke å være sammen med de andre i husstanden. Å vandre rundt i nattøy hele dagen hjelper heller ikke. Når man er syk sover man gjerne mye og det påskynder vel helbredelsen, men med en gang man kommer seg tror jeg det er viktig å komme seg inn i normal døgnrytme igjen. I går tok jeg en Imovane og stod opp klokken syv i morges. Jeg er fremdeles ikke helt frisk, men nå er det dusj, inn i rent tøy, sminke meg og så er det ut på tur når solen titter frem.

Tenker på de gangene jeg har vært deprimert. Da sover jeg utrolig mye. Forverrer det depresjonen tro? Jeg var hos foreldrene mine da jeg ble syk og siden de er gamle insisterte de på at jeg skulle ta Koronamatata test så det er gjort. I mellomtiden er jeg er karantene, men det er lov til å gå tur.

Hva tenker dere om søvnens påvirkning på psyken? 

Jeg tror hvis man er fysisk syk som forkjølelse influensa og sånn hjelper det å sove. Men når det kommer til psykisk syke tror jeg det er viktig å sove riktig, feks legge seg å stå opp til "riktige" tider. Når jeg er deprimert føler jeg ikke at å sove hjelper på symptomene. Det får tiden til å gå men jeg føler meg ikke bedre. Det som får meg til å føle meg litt bedre er å komme meg opp, ta en dusj få litt frisk luft som du også nevner. 

For min del kan det hjelpe å ha én lang natt (12-14 timer) med å sove mye for å bryte det depressive tankemønsteret i det det er i ferd med å bryte frem, men det gjelder å gjøre det på det riktige tidspunktet og der har jeg måttet lære meg selv å kjenne. Har jeg valgt å vente for lenge og latt det depressive sette seg, forverrer det depresjonen og gjør jeg det for tidlig tror jeg det har liten effekt (det har aldri skjedd). Jeg har senest hatt en slik natt natten jeg har lagt bak meg nå. I går sa jeg at jeg helst kunne tenke meg å grave meg et hull, hoppe nedi og legge på et lokk for så å bolte det igjen (spøkefullt ment). Jeg tror kanskje hver og en må finne en løsning som passer for seg.

Jeg har det siste året blitt flinkere til å utholde vanskelige og vonde følelser, noe psykologen min også har påpekt senest før jul. Trolig har mantraet hans jeg har tatt til meg, hjulpet meg godt: "Følelser er ikke farlige, de er bare ubehagelige". Følelser kan også byttes ut med flashbacks/gjenopplevelser ved behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...